Geloofwaardigheid en vertrouwen, de weg naar succes

Op het forum stond een interessant topic. Er werd een sitecheck gevraagd voor een webwinkel in ebooks. Er werd uitgebreid gediscussieerd over de vraag of dit ging werken. Niets ten nadele van die persoon die deze website beheerd, maar succes met een website heb je pas als er sprake is van geloofwaardigheid en vertrouwen.

Mensen die een sitcheck vragen, of hun site op een anderen manier toevoegen aan een forum met daarbij niet echt een vraag don dit vaak om bezoekers te trekken. Nu is daar niks op tegen natuurlijk, maar het werkt niet, of niet goed.

Er komen wel extra bezoekers, maar niet voor de inhoud van de site. Ze komen om even te kijken en zijn dan zo weer weg. Veel zul je niet verkopen in ieder geval, omdat de bezoeker je niet kent en dus niet weet of je te vertrouwen bent of niet.

Er zijn veel webloggers die te vertrouwen zijn, maar er zitten ook louche figuren tussen. Zonder vertrouwen verkoop je niks. Zelfs je artikelen niet waar je geen geld voor hoeft te vragen.

Verkopen is meer dan geld ontvangen, het gaat ook om terugkerende bezoekers. Mensen die je website het lezen waard vinden. Dat is ook ‘verkopen’.

Geloofwaardigheid en vertrouwen kost tijd. Daar zul je zelf wat voor moeten doen, namelijk jezelf laten zien. Wanneer je laat zien wie je bent en wat je kan dan zullen bezoekers gaan ervaren dat je verstand hebt van het product dat je aanbiedt. Ze zullen vertrouwen in je gaan krijgen en zelfs het idee hebben je te leren kennen.

Daarom is een weblog ook een uitstekende manier om aan marketing te doen. Het is redelijk persoonlijk, bezoekers kunnen interactie met je aangaan en kunnen je leren kennen.

Van wie zul je eerder een product kopen? Van iemand die je kent en vaker hebt gezien, waarvan je weet dat hij verstand heeft van het product dat hij aanbiedt of iemand die je voor de eerste keer op straat tegenkomt en een hoop praatjes verkoopt.

Zelfs als dat betekent dat de eerste persoon zijn product aanbiedt voor een hogere prijs, zul je toch naar die persoon toegaan vanwege het vertrouwen dat je in hem hebt. Je zult je zelfs afvragen wat er achter die lagere prijs zit van de tweede persoon.

Het is een stukje marketing, wat helemaal niet slecht of verkeerd is. Mensen zijn over het algemeen slim genoeg om door ‘blabla’ verhalen heen te prikken. Ze willen eerlijke informatie en zullen dan hun vertrouwen aan je geven waardoor ze terugkerende bezoekers worden.

Dus of je nu ebooks, schoenen, boeken of de inhoud van je website ‘verkoopt’, bouw eerst aan vertrouwen en geloofwaardigheid.

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *