Hoe begin ik een webwinkel – wat ga ik verkopen?

In de tweede van een serie artikelen ga ik in op de verschillende webwinkelbranches die er zijn. Wanneer je een webwinkel wilt beginnen dan zul je je allereerst moeten afvragen wat je wilt gaan verkopen. Voor de een zal dat al redelijk duidelijk zijn, voor de ander is dat op zich al een zoektocht. In dit artikel wil ik een paar succesvolle branches de revue laten passeren.

Er zijn een paar winkels op het internet actief die van oudsher al aan verkoop via postverzending deden, de postorderbedrijven. Dit soort bedrijven nam het internet serieus en zagen daar nieuwe mogelijkheden. Een goed voorbeeld daarvan is Wehkamp.nl. Zij zijn een paar jaar geleden qua naam overgestapt van ‘Wehkamp’ naar ‘Wehkamp.nl’. Daarmee wilden ze aangeven dat ze internet als belangrijkste poot van het bedrijf zagen. Dit soort bedrijven verkoopt van alles. Dat is voor een startende webwinkelier niet te doen, maar eens een middagje rondneuzen op een dergelijke site kan je heel wat leren.

Telefonie is de volgende markt die enorm succesvol is. Al is de concurrentie hier moordend. Rond de eeuwwisseling was telefonie een enorme groeimarkt, tegenwoordig zijn de marges op deze producten erg klein. Daarnaast zijn er gewoon een paar hele grote spelers op deze markt actief en heel, heel veel kleintjes. Elk affiliateprogramma heeft ze wel, van die programma’s naar downloads voor muziekjes op de telefoon.

Elektronica is een zelfde soort markt, al kun je hier nog wel accenten leggen. Je bijvoorbeeld toespitsen op een specifiek product en hier dan ook expert in worden. Ook hiervoor geldt dat er een paar grote spelers zijn en vele kleine spelers, daarnaast verkopen sites als wehkamp en bol.com (boeken) ook veel elektronica. Als nieuwkomer een moeilijke markt, maar wel met veel leveranciers.

Van elektronica naar computers is een kleine stap en deze twee liggen dicht bij elkaar. De marges zijn klein en de leveranciers hebben inmiddels hun eigen websites online staan en bieden daar hun computers aan en slaan de tussenhandel daarmee over. Overigens is dit een markt die erg snel wisselt. Je moet dus rap mee in (kennis over) nieuwe ontwikkelingen en dat kost veel geld.

De modebranche is wellicht de grootste tak van webwinkels. Van damesmode, tot badmode, van tweedehands kinderkleding (daar zijn er pas veel van) tot dure schoenenwinkels. Op allerlei gebied is er wat te vinden. Geen eenvoudige markt overigens omdat je te maken hebt met verschillende maten en constante vernieuwingen en veranderende modebeelden en collecties. Ook de gespecialiseerde modeketens hebben een plekje ontdekt en ook daar kun je online collecties van kopen.

Reizen boekt men al lang niet meer op het reisbureau. We zijn massaal de goedkoopste bestemming aan het zoeken via het internet, en omdat dat zo eenvoudig is, boeken we gelijk maar. Reizen verkopen op het internet is ook al zo’n succesmarkt. Voordeel van dit segment is dat je geen opslag van voorraden nodig hebt. Alles kan online. Je zet wat video op je site, of laat mooie plaatjes zien en hup je kan verkopen.

Al met al keuze genoeg en er zijn nog meer groepen die ik niet genoemd heb. Wat dacht je van tuinartikelen, campingspullen, barbecues enzovoort. Alles wat er te koop is, is online ook te koop. Heb niet de illusie dat er nog een terrein helemaal open ligt. Maar alle webwinkels zijn van nul af begonnen, dus jij moet dat ook kunnen. Al gaat het wel tijd kosten.

Bepaal voor jezelf eens welk segment voor jouw interessant zou kunnen zijn en bekijk eens verschillende websites in die branche. Laat je daardoor niet intimideren, maar juist motiveren om er ook wat goeds van te gaan maken.

1 Reactie

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *