Keyword research, hoe doe je dat?

Dit artikel is geschreven door Jasper Denkers. Hij is de oprichter van DevelopTheWeb.nl en de maker van de cursus Je eigen website maken. In deze cursus leer je je eigen WordPress website maken, hoe je hier bezoekers op krijgt en hoe je met je website geld kunt verdienen.

Wanneer je bezig bent met zoekmachine optimalisatie (SEO), is het van belang dat je dit doet voor de goede zoekwoorden. Wanneer je voor de verkeerde zoekwoorden optimaliseert, kan al je harde werk voor niks zijn. Het proces van het zoeken naar de goede zoekwoorden noemen we Keyword Research.

Bij het zoeken én houden van de juiste zoekwoorden, is het goed het volgende stappenplan aan te houden:

– Stap 1: Brainstormen
– Stap 2: Tools gebruiken
– Stap 3: Selecteren
– Stap 4: Zoekwoorden gebruiken
– Stap 5: Up-to-date blijven

Stap 1 Brainstormen

Begin door zelf een lijst te maken met zoekwoorden waarop bezoekers mogelijk naar je site kunnen komen. Begin nog niet met het gebruiken van hulpmiddelen, maar denk er zelf over na. Ga alle mogelijke zoekwoorden na waarop een bezoeker kan zoeken die naar je site wilt komen.

Denk bijvoorbeeld aan producten of diensten die je verkoopt of bepaalde informatie waar bezoekers naar op zoek kunnen zijn. Daarnaast kun je huidige klanten benaderen of aan andere mensen vragen waar ze aan denken als ze jou in enkele woorden moesten beschrijven.

Belangrijk is dat je bij het uitzoeken van je zoekwoorden een goede middenweg zoekt tussen hoe relevant ze zijn en hoe veel ze gebruikt worden. Het kost heel veel moeite om je te concentreren op een zoekwoord dat al door vele andere gebruikt wordt. Daarnaast moet je natuurlijk wel relevante zoekwoorden gebruiken. Zorg dat de zoekwoorden relevant zijn en de concurrentie ervoor niet te hoog is.

Deze middenweg vinden kan lastig zijn. Het is in ieder geval belangrijk niet te algemene zoekwoorden te gebruiken. Als je website informatie biedt over tuinieren voor beginners, focus je dat niet op ‘tuinieren’, maar juist op ‘tuinieren voor beginners’. Hoewel dat nog steeds een redelijk algemeen zoekwoord is zijn de kansen dat je hoog scoort hoger.

Stap 2: Tools gebruiken

Nadat je je zoekwoorden hebt uitgekozen, ga je kijken op welke je je het beste kunt concentreren. Je zou ze natuurlijk kunnen invullen in Google, en kijken hoeveel resultaten het oplevert.

Hoe meer resulaten, hoe groter de concurrentie. Handiger is om hier een tool voor te gebruiken. Deze kunnen je laten zien hoe vaak er op bepaalde zoekwoorden wordt gezocht en ze kunnen je suggesties geven voor andere zoekwoorden.

https://adwords.google.com/select/KeywordToolExternal – Google Adwords Keyword Tool is een handige tool, gebaseerd op de gegevens van Google. Je kunt een zoekwoord invullen en je krijgt meteen het aantal zoekopdrachten met daarbij zoekwoorden die erop lijken.

Je ziet op welke zoekwoorden vaak wordt gezocht en welke andere zoekwoorden populair zijn. Je kunt ook zien hoe groot de concurrentie per zoekwoord is.

Als je op zoek bent naar gerelateerde zoekwoorden, kun je ook gebruik maken van Google Suggest. Als je in het zoekveld van Google begint te typen, zie je meteen al suggesties. Dit kan handig zijn om op nieuwe zoekwoorden te komen.

Wordtracker – http://freekeywords.wordtracker.com/ – Heeft een betaalde versie, maar met de gratis versie kom je al een heel eind. Het laat zien hoe vaak op zoekwoorden wordt gezocht en geeft ook suggesties.

Maak gebruik van de tools en maak een lijst met zoekwoorden. Zet alle mogelijke variaties op een rijtje met daarbij hoe vaak erop gezocht wordt en wat de concurrentie is, dat maakt het vergelijken later makkelijk.

Stap 3: Selecteren

Nu je een lijst met zoekwoorden hebt, ga je uitzoeken welke je gaat gebruiken. Kijk goed naar wat de tools je vertellen en haal de zoekwoorden eruit waar goed op gezocht wordt, maar waar een lage concurrentie is. Bij deze zoekwoorden heb je de meeste kans op succes als het gaat om scoren in de zoekmachines.

Als je een product verkoopt, denk er dan aan dat een potentiële klant niet perse precies op de productnaam zoekt. Hierbij is waarschijnlijk de concurrentie ook hoger. Probeer uit je lijst met zoekwoorden de beste zoekwoorden te kiezen die relevant zijn, en waar de concurrentie niet te hoog is.

Stap 4: Zoekwoorden gebruiken

Nadat je je lijst van zoekwoorden hebt afgemaakt, ga je ze gebruiken! Dit heeft veel te maken met SEO (SEO voor beginners – http://localhost:8888/seo-voor-beginners).

Voeg ze toe in title tags, je headers , content, enzovoort. Omdat dit verder een SEO zaak is, ga ik daar in dit artikel verder niet op in.

Stap 5: Up-to-date blijven

De populariteit van zoekwoorden verandert steeds. Hier zal je dus ook rekening mee moeten houden. Weet dat Keyword Research niet eenmalig is, je zult dit proces herhaaldelijk moeten doen zodat je up-to-date blijft!

4 Reacties

  1. Hi Jasper,

    Ben je toevallig ook bekend met Market Samurai voor keyword research? Ik was er eerst wat sceptisch over gezien de vrij "assertieve" marketing, maar vind het toch wel value for money om snel keyword research te doen. Kost namelijk maar een eenmalig bedrag en dus geen abonnement.

    Hij prikt in op de API van Google Adwords, maar biedt nog allerlei handige opties en filters die je in de Keyword Tool niet hebt.

    Ook handig om even snel een concurrentie onderzoekje te doen op niche termen. Mocht je hem willen proberen, meld je dan eerst aan voor de gratis trial (http://marketsamurai.com/c/tryitnow), dan krijg je daarna een aanbieding met extra korting…. 🙂

  2. Zoekwoorden onderzoek (voor aantallen bezoekers en concurrentie op het zoekwoord) wordt steeds belangrijker naar mate het internet groeit en groeit. Google stelt steeds meer eisen ! Hou ook deze goed bij !
    Jammer dat Market Samurai veel BING gebruikt om zaken te vergelijken. Maar het is een perfecte eerste indicatie van een zoekwoord !

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *