Wat 80/20 voor je website kan betekenen

Ik heb onlangs een boek gelezen van Richard Koch, het heet het 80/20 principe. Hij borduurt voort op de wet die bedacht werd door Pareto, dat niets eerlijk verdeeld is, volgens het 50/50 principe, maar dat alles verdeeld wordt volgens het 80/20 principe. Een voorbeeld? Zo is 80% van de rijkdom in handen van 20% van de mensen in deze wereld. Maar ook op kleiner niveau zijn er voorbeelden. 80% van Bol.com zijn winst komt van 20% van de boeken die ze verkopen. Voor een website kun je ook wat met dit principe.

Hoe werkt het 80/20 principe?

Om te beginnen gaat het niet om exacte getallen. Het komt voor dat de verdeling 10/90 is, of 95/5 of juist 70/30. Het gaat om het idee dat de verhouding altijd scheef is en nooit precies 50/50.

Wanneer je bijvoorbeeld kijkt naar je bezoekersaantallen dan zul je ontdekken dat 20% van je webpagina’s verantwoordelijk is voor 80% van je bezoekersaantallen. Voorop gesteld dat je voldoende bezoekers hebt om een representatief onderzoekje te doen natuurlijk.

Gegevens verzamelen

We gaan verder. Als je adverteert op je site en je zet de gegevens op een rij, bijvoorbeeld via Google analytics, dan zul je ontdekken dat 80% van de inkomsten gegenereerd wordt door 20% van je webpagina’s.

Leuk om te weten hoor ik je denken, maar wat moet ik daar nu mee. Nu komt dan ook de clou van het verhaal.

De een zal zeggen, de 20% van mijn inkomsten wil ik niet missen dus ik blijf daaraan werken. De ander zal zeggen, er blijft altijd een 80/20 regel van toepassing, dus erg veel kan er niet veranderen, maar waarom zou je je niet eens gaan toeleggen op die 20% van je webpagina’s die verantwoordelijk is voor 80% van je inkomsten, dat kan wel degelijk verschil gaan maken.

Hoe pas je het 80/20 principe toe?

De meeste mensen zullen, wanneer ze gaan optimaliseren, alle pagina’s op de schop nemen. Kijk en dan komt er verspilde moeite naar boven. Je hoeft om succes te hebben maar 20% van je pagina’s te optimaliseren en 80% kun je ongemoeid laten.

Een voorbeeld. Ik heb ontdekt dat een groot aantal bezoekers vrij snel doorklikt naar het archief van de site. Omdat ik dat weet door analyse, en het gaat hier daadwerkelijk om ongeveer 80% van de nieuwe bezoekers, ga ik mijn archiefpagina optimaliseren.

Ik plaats niet meer alle artikelen op deze pagina (zo’n pagina heb ik wel), maar alleen de webpagina’s waarvan ik weet dat ze nu al bezoekers trekken. Ik kies voor de 20 belangrijkste pagina’s en maak deze pagina’s nog belangrijker.

Daarna ga ik deze pagina’s nog beter maken en de advertenties nog beter plaatsen zodat mijn inkomsten stijgen. Ik hoef me niet bezig te houden met allerlei pagina’s die de afgelopen jaren amper een euro hebben opgeleverd, ik hou me bezig met pagina’s die veel opleveren.

Conclusie

Het komt er bij dit verhaal wel op aan dat je goed analyseert en niet lukraak gaat bedenken voor jezelf waar de goede onderdelen zitten. Je moet gebruik maken van Google analytics sil je het 80/20 principe ontdekken, maar het kan je vervolgens wel veel opleveren. Je moet 80% van je energie steken in 20% van je pagina’s en deze 20% wordt verantwoordelijk voor 80% van je winst.

Wil je meer lezen over het 80/20 principe, lees dan het boek van Richard Koch, een aanrader!

het 80-20 principe door Richard Koch

3 Reacties

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *