17 tips voor het belangrijkste onderdeel van je blog

Heb je een blog? Dan is er een ding onmisbaar. En dat is het versturen van een nieuwsbrief.

Zonder nieuwsbrief is je invloed op je bezoekers bijna nul. Bijvoorbeeld omdat Google ineens vind dat je niet meer bovenaan in de zoekresultaten mag verschijnen.

Of dat Facebook jouw berichten om een of andere reden minder toont aan de fans van je pagina.
Misschien krijg je ineens minder bezoekers omdat Instagram zijn algoritme heeft veranderd.

Allemaal zaken waar jij geen of nauwelijks invloed op hebt.

Start met een nieuwsbrief! Vandaag nog

Om die reden is het een must om met een nieuwsbrief te starten. Wanneer je bijvoorbeeld 100 leden hebt die je nieuwsbrief lezen dan weet je zeker dat je die 100 mensen bereikt wanneer je ze een mail stuurt.

Nog steeds is deze, voor sommigen ouderwetse manier, de belangrijkste tool die je kunt gebruiken om contact te hebben met je lezers.

email marketing tips

Hoe dat komt? Email krijg je persoonlijk, in je eigen mailbox. En jij bepaalt zelf wat er in je mailbox komt. Dat geeft je de autoriteit en de macht om te bepalen wat er binnenkomt. Om die reden nemen mensen email nog altijd zeer serieus.

Onderzoek heeft aangetoond dat elke euro, besteed aan nieuwsbrieven, een ROI (return on investment) geeft van 44 euro.

In dit artikel wil ik je 17 tips geven om met nieuwsbrieven aan de slag te gaan.

1. Gebruik een nieuwsbrief host

Emailadressen ga je niet zelf verzamelen. Daarvoor gebruik je een nieuwsbrief host. Dat zijn bedrijven die gespecialiseerd zijn in het verzenden van nieuwsbrieven. Dit is overigens (meestal) niet gratis. Maar je krijgt er zeker wat voor terug.

Ten eerste kom je niet op de zwarte lijst te staan met je persoonlijke emailadres. Gmail vindt het bijvoorbeeld niet betrouwbaar als je ineens aan een paar honderd mensen tegelijk eenzelfde mail gaat sturen. Ze zullen dat als Spam beschouwen vanaf jouw mailadres.

Daarnaast is het niet te controleren met een gewoon mailadres of je wel eerlijk aan al die mailadres bent gekomen.

Mensen moeten namelijk toestemming hebben gegeven dat jij mail naar hen mag sturen. Daarvoor gebruiken email hosts een extra stap, namelijk dat je je mailadres moet bevestigen.

Dit is om te voorkomen dat er allerlei spam mailadressen gebruik maken van deze optie, maar ook om te zorgen dat er alleen maar geldige en werkende emailadressen in jouw database komen te staan.

Voorbeelden van email hosting partijen zijn Aweber en Mailchimp. Beiden gebruik ik en beide partijen zijn betrouwbaar en goed in het werk wat ze doen.

Mailchimp heeft een gratis aanbod met iets beperktere mogelijkheden dan de betaalde versie. Prijzen voor de betaalde versie starten vanaf 10 dollar (ongeveer 9 euro).

Mailchimp email host

Email hosting partij Mailchimp

Aweber heeft een proefmaand voor een euro en daarna prijzen vanaf 19 euro per maand.

AWeber email host

AWeber landingspagina

Wanneer je rond de 5000 nieuwsbrief lezers hebt dan betaal je bij beide partijen ongeveer 45 a 50 euro.

2. Maak het aanmelden gemakkelijk

Door gebruik te maken van een nieuwsbrief host maak je het aanmelden gemakkelijk. Daar kun je vaak een aanmeldformulier aanmaken welke je op verschillende manieren op je website kunt plaatsen.

Voor zowel Mailchimp als Aweber zijn er plugins beschikbaar voor WordPress om zo’n aanmeldformulier te koppelen aan je blog.

Meestal zorg je ervoor dat een aanmeldformulier op iedere pagina van je blog te vinden is en dat er ook een aparte pagina is (waarvoor je in je menu een knop plaatst), waar mensen ook naar toe kunnen gaan om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief.

3. Bepaal wie je publiek is

Voor een nieuwsbrief moet je helder hebben wie je publiek is. Daar ga je je schrijven op richten. Zo heb ik een nieuwsbrief waarbij beginners mijn doelgroep zijn (anders had je dit artikel wellicht niet eens gelezen…).

Door dat duidelijk te hebben ga je gericht je bezoekers aanspreken.

Overigens geldt voor je site in het algemeen dat het van belang is dat je duidelijk hebt voor wie je het werk doet. Maak dit ook zo helder mogelijk. Zet gewoon in op iemand voor wie je echt zou schrijven. Maak het zo concreet mogelijk.

Ik weet dat er mensen zijn die bijvoorbeeld een afbeelding van internet downloaden zodat diegene de persoon is voor wie ze hun blog schrijven.

4. Zorg voor een goede reden om aan te melden

Heel belangrijk is dat er een reden is om je aan te melden voor een nieuwsbrief. Mensen doen dat niet zomaar. Waarom zouden ze?

Je moet ze een goede reden geven.

Allereerst door een welkomstcadeau te maken. Zo geef ik bijvoorbeeld een eboek weg, die zeker waarde heeft. Als ik dit eboek zou verkopen, kon ik er rustig €19,95 voor vragen. Dit doe ik niet want ik wil mijn bezoekers iets waardevols geven zodat ze zich aanmelden voor de nieuwsbrief.

Daarna moet je er voor zorgen dat de nieuwsbrief zelf ook waarde heeft. De inhoud van de nieuwsbrief moet zodanig zijn dat je lezers het gevoel hebben dat ze veel kwaliteit krijgen en nieuw alleen maar links naar de website.

Zo kun je een aantal mails elkaar laten opvolgen. Dit is niet mogelijk in de gratis versie van Mailchimp, maar wel in de betaalde versie en bij Aweber. Een lezer meldt zich aan. Krijgt daarna zijn eerste welkomstmail. Vervolgens komt er een mail een dag of twee later en weer een dag of vijf later komt er een nieuwe mail.

Daarna kun je met een interval van een keer per twee weken een mail sturen met daarin content die de lezer nergens anders tegenkomt. Daarmee wordt de mail waardevol en zal de lezer niet snel zich uitschrijven

5. Maak een goede welkomstmail

Je eerste mail is cruciaal. Als deze de download bevat, maar verder niets dan zal er snel gekozen worden om weer uit te schrijven.

Als je er een verhaal in vertelt dan raakt dit de lezer en zal hij niet alleen de download lezen, maar ook uitkijken naar de nieuwe mail.

Vertel dat je zo enthousiast bent over de aanmelding. dat er zeer waardevolle content te verwachten is via de mail. Geef aan wat ze van het aanmeld cadeau kunnen verwachten en hoe ze deze kunnen krijgen.

6. Stuur altijd eerst een testmail

Wanneer je een mail schrijft die je wilt gaan sturen dan is het belangrijk deze eerst te testen en goed te (laten) lezen. Test alle links, kijk goed naar de inhoud en zorg dat alles klopt.

Niets is zo hinderlijk dan fouten in je mail.

Hoe vaak ik het niet ben tegengekomen dat ik een mail kreeg met een verkeerde link en een kwartier later een excuus mail met de juiste link. Dat is natuurlijk funest voor je lezers, die haken af (en dat weet ik uit eigen ervaring natuurlijk ook…).

7. Leg contact met je lezers via social media

Je mailt, maar geeft je lezers ook de kans om op andere manieren met jou in contact te komen. Zorg dat jouw sociale media gelinkt staan in de footer van de email, maar verwijs er zeker ook naar in je teksten.

Wat bijvoorbeeld ook leuk is, is om een speciale groep aan te maken in Facebook om de lezer een gevoel te geven dat hij speciaal is en bijzonder. Daar kun je dan ook weer een stukje klantenbinding doen.

Vraag om likes zodat deze artikelen weer meer Facebook bezoekers krijgen.

8. Gebruik zeldzaamheid voor verkopen

Wanneer je een nieuwsbrief gebruikt om iets te verkopen dan is het heel nuttig om zeldzaamheid in te zetten als verkoopstrategie.

Geef aan dat het de laatste oplage van 100 stuks is van iets. Geef aan dat er nog maar een dag iets te bestellen is en dat je product uit de verkoop gaat.

Deze zeldzaamheid zorgt ervoor dat lezers gretig worden en willen gaan kopen. Nu, voordat het te laat is. Hoe zeldzamer, hoe beter het werkt.

9. Gebruik de 80/20 regel

80% van je inhoud van de nieuwsbrief is gericht op het geven, 20% is gericht op verkopen. Zorg ervoor dat 4 van de 5 nieuwsbrieven waardevolle informatie geeft.

Dat er iets vertelt, geleerd of gegeven wordt. In 1 op de 5 zet je verkoop strategieën in die moeten bijdragen aan je inkomsten.

Teveel ‘verkoop praatjes’ zorgt ervoor dat de lezer afhaakt. Te weinig, is niet handig, met name voor jezelf. Ergens wil je wat terug zien en dat mag ook best van de lezers.

10. Maak korte kopteksten

Gebruik voor je nieuwsbrief niet te lange kopteksten. De kop (titel) van je nieuwsbrief moet kort en to-the-point zijn.
De lezer moet meteen duidelijk hebben waar de nieuwsbrief over gaat.

11. Plaats links naar artikelen

In de nieuwsbrief komt natuurlijk veel unieke informatie te staan, maar plaats ook links naar artikelen die je geschreven hebt.

Hiermee trek je de lezer naar je blog.
Bij Aweber en Mailchimp kun je ervoor kiezen om de links te kunnen tracken. Daarmee kun je kijken hoeveel er op een specifieke link geklikt wordt. Nadeel van deze manier van werken is dat de link een onherkenbare URL krijgt en daardoor weer minder geklikt wordt.

Zelf kies ik er voor, wanneer dat kan, om herkenbare links te gebruiken. Door middel van mijn Google analytics weet ik wel waar de lezer naar toe gaat.

12. Zorg dat de lezer weet wat hij moet doen

Probeer niet te verwachten dat de lezer uit jouw verhaal begrijpt wat de actie is die gemaakt moet worden.
Vertel dat gewoon. Klik hier om te downloaden. Volg deze link om de tekst te lezen. Dat soort informatie.

Natuurlijk heb je hoge verwachtingen van je lezers, maar zorg dat altijd duidelijk is wat ze moeten doen. Anders haken ze alsnog af.

13. Maak verschillende segmenten

Het is mogelijk om je nieuwsbrief in segmenten te verdelen. Bijvoorbeeld lezers die er de laatste vijf maanden bij zijn gekomen.

Een ander segment lezers heeft zich bijvoorbeeld aangemeld voor een eboek wat je nu niet meer gebruikt. Of ze hebben zich via een bepaalde actie of pagina opgegeven.

Door segmenten te gebruiken weet je waar de doelgroep vandaan komt en wat ze nodig hebben. De groep die bijvoorbeeld zich heeft aangemeld voor ‘bloggen voor beginners’ kun je dan andere mails sturen dan de groep die zich heeft aangemeld voor ’10 manieren om geld te verdienen met bloggen’.

14. Maak mail in platte tekst

Je hebt geweldige mogelijkheden om je mail op te maken met afbeeldingen, headers, kopteksten, enzovoort.

Ik kies er zelf voor om altijd platte tekst te gebruiken voor mijn nieuwsbrief. Dat is uiteindelijk het meest effectief gebleken.

Ten eerste omdat ieder mailprogramma dit weergeeft, ten tweede omdat je een stukje tekst sneller ‘even’ leest.

Wel is dit wat afhankelijk van je doelgroep. Zo heeft mijn vrouw een webwinkel en veel klanten die bij haar komen via Instagram. Deze willen dus veel foto’s zien. Zij maakt haar nieuwsbrief dus wel op en voorziet deze van veel afbeeldingen.

15. Stuur niet te vaak mail, maar ook niet te weinig

Niet iedere dag, maar ook niet een keer per maand. Dat laatste is te weinig om herinnerd te worden. Dat wordt als spam ervaren.
Het eerste is vervelend en wordt ook als spam ervaren.

Richtlijn is om ook te kijken naar hoe vaak je blogt, doe je dat bijvoorbeeld twee keer per week, dan is een keer per week een nieuwsbrief sturen meer dan voldoende. Blog je elke dag twee keer dan kun je best twee keer per week een nieuwsbrief sturen.

Het gaat er om dat je er in ieder geval consistent in bent en duidelijk communiceert hoe vaak de nieuwsbrief verschijnt.

16. Voorkom om in de spam map te komen

Spamfilters herkennen vaak woorden als ‘kopen’, euro enzovoort. Probeer zo te schrijven dat het voor jezelf ook prettig is om te lezen. Je mag best wat verkopen, maar hou het zuiver.

AWeber heeft een mooi systeem waarbij lezers kunnen melden dat ze de mail als spam ervaren. Ze geven, voordat je verstuurd, aan wat de spamratio is. Is deze te hoog dan kun je niet eens versturen.

17. Start vandaag nog met een nieuwsbrief

Belangrijkste tip is om vandaag werk te gaan maken van je nieuwsbrief. Het is de beste manier om je bezoekers bij je te houden en te voorzien van dat wat jij ze wil vertellen. Maak een account aan bij een bedrijf als AWeber of Mailchimp en ga aan de slag.

Hou bovenstaande tips voor ogen en zorg voor een goed aanbod aan content. O ja, als je het de moeite waard vindt, abonneer je dan ook op mijn nieuwsbrief, je krijgt dan mijn eboek kado!

Probeer AWeber Gratis 30 dagen! – AWeber Communications

 
Vond je dit een interessant artikel?
Wil je op de hoogte gehouden worden als er weer een nieuw artikel verschijnt?
Meld je dan aan »

Deze bijdrage was gepubliceerd in Overige.

Een gedachte over “17 tips voor het belangrijkste onderdeel van je blog

  1. Pingback: Hoe zorg je ervoor dat lezers zich inschrijven voor je nieuwsbrief? |

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *