30 dagen uitdaging: Links, links en nog eens links

Links van de ene naar de andere pagina, interne links30 dagen kan best intensief zijn. Maar als je daadwerkelijk een doel hebt gesteld is het goed je hieraan te houden. Complimenten als je al zover bent gekomen! Het gaat met trouwens niet om de hoeveelheid werk dat je verzet, maar het gaat erom dat je iedere dag bezig bent met het werken aan je site.

Voor een website zijn links van levensbelang. Vanmorgen (ja ik weet het, iets te laat) ging mijn artikel over een manier om links te krijgen. Nu ga ik verder.

Interne links en externe links

Je hebt twee soorten links. Interne en externe links. Interne links gaan van de ene pagina van de website naar de andere. Daarvoor gebruik je een menu, maar ook een sitemap. een sitemap is als het ware de plattegrond van je website. Waar is welke pagina te vinden?

Sitemap

Zo heb ik onderaan mijn website een sitemap staan. In principe is ieder artikel en ieder onderwerp waarover ik geschreven heb in twee stappen te bereiken.

Vervolgens kun je in artikelen en in teksten ook nog eens links plaatsen van de ene naar de andere pagina. Dit zijn de belangrijkste, want hiermee kun je aangeven dat bepaalde artikelen bij elkaar horen en je kunt er ook zoekwoorden aan koppelen.

Invloed op je linktekst

Een link naar een pagina over SEO kun je voorzien van link tekst. Dat maak je dan als volgt:

<a href="http://www.websitenaam.nl/seotips" title="seo tips op mijn website">Handige SEO tips</a>

Zie je dat er op twee manieren zoekwoorden zijn toegevoegd. In de title van de link (niet te verwarren met de title van een webpagina) en in de linktekst zelf: ‘Handige SEO tips’.

Dit zijn de links die je veel moet gebruiken in je teksten.

Hulp van WordPress

Handig is dat in een van de laatste versies van WordPress een venster is opgenomen om links toe te voegen waar je ook direct in je database kunt selecteren welke artikelen je wilt linken.

Links toevoegen met WordPress wordt nog eenvoudiger

Externe links

Daarnaast zijn er links die vanaf andere websites komen, de externe links. Het is belangrijk hier actief naar op zoek te gaan zonder dat het bedelen wordt. Veel mensen proberen dat echter omdat ze de waarde van links vanaf andere websites naar die van jouw website, inzien.

Een link uitwisselen heeft in dit opzicht niet zo heel veel zin, je kunt, zeker als twee kleine websites een link uitwisselen de waarde van deze links tegen elkaar wegstrepen. Tenzij je natuurlijk een link vanaf een grote website naar een kleine website weet te krijgen, dan geeft die grote website wat van zijn waarde door aan een kleine.

Links kopen?

Je kunt ook links kopen, maar een tijdje terug heeft Google dit afgestraft en websites die veel links op andere sites hadden gekocht, een lagere PageRank gegeven (pagerank is een waardering die Google aan een website geeft).

Het beste kun je dus andere website eigenaren benaderen door iets relevants terug te geven voor een link naar jouw site. Bijvoorbeeld een goed artikel, een interessant artikel op jouw site over die van de andere website, dat soort zaken.

Meer voorbeelden en manieren om aan links te gaan bouwen zal ik de komende dagen de revu laten passeren.

 
Vond je dit een interessant artikel?
Wil je op de hoogte gehouden worden als er weer een nieuw artikel verschijnt?
Meld je dan aan »

Deze bijdrage was gepubliceerd in Algemeen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *