5 foute SEO manieren

SEO zoals het niet moetJe kunt op een eerlijke en goede manier aan SEO doen, maar als er goede en eerlijke manieren zijn, dan kun je het blijkbaar ook verkeerd doen. Dat is absoluut waar en ik zie het elke dag weer.

Zal ik dan maar eens vertellen op welke manier je zeker niet te werk moet gaan? Tenzij je natuurlijk gebanned wil worden en voor eens en voor altijd onvindbaar zal zijn. Dan zou je deze 5 manieren eens moeten uitproberen, op eigen risico natuurlijk.

Even voor de duidelijkheid

Het gaat me er in dit artikel natuurlijk niet om, je bekend te maken met black hat SEO om je daarmee te late weten hoe je het toe moet passen, maar juist om je eigen weg te vinden op het gebied van SEO. Er zijn, helaas, nog steeds bedrijven en website eigenaren die denken dat ze een zoekmachine moeten verslaan. Nee dat moet niet, je moet ze begrijpen en dat is een wezenlijk verschil.

Zelfde content op meerdere websites

Het kan best lastig zijn om steeds weer nieuwe inhoud te bedenken voor je website. Het schrijven van unieke, afgestemde inhoud die ook nog eens hoog scoort in een zoekmachine is wellicht nog moeilijker. Op allerlei manieren kun je inhoud van andere websites afhalen en deze op je eigen website plaatsen. Of het nu gaat om RSS readers, of content die aangeleverd wordt door de leverancier van je spullen als je een webwinkel hebt, aan content geen tekort.

Hoe meer content er op je website staat hoe beter, toch? Fout! Zoekmachines hebben tegenwoordig allerlei middelen om content op te sporen die op meerdere websites exact hetzelfde is. Jouw website wordt dus waardeloos, want de inhoud komt toch ergens anders vandaan.

Zelf schrijven is en blijft het motto dus!

Keywoord stuffing

Hoe meer keywords hoe beter denken veel mensen. Vul je website met allerhande keywoorden en je hebt zo een hoge score in Google te pakken. Helaas is dit een methode die nog werkte aan het einde van de jaren negentig, maar nu niet meer. Eigenlijk wordt je website er tegenwoordig minder relevant door in plaats van meer.

Een zoekmachine kijkt niet alleen meer naar de woorden die voorkomen op een webpagina, maar ook naar de hoeveelheid woorden ten opzichte van het keywoord, naar logische zinsopbouw en naar paragraaf opbouw. Natuurlijke opbouw van teksten wordt gewaardeerd en stuffing, vulling van een pagina met allerhande keywoorden wordt afgestraft.

Cloaking

Als er van een website twee versies zijn, een voor de bezoeker en een voor de zoekmachine dan wordt dat cloaking genoemd. Er zijn wel enkele manieren om aan cloaking te doen en sommige lijken op de korte termijn zelfs erg succesvol, maar vergis je niet. Cloaking wordt door zoekmachines erg zwaar bestraft. Als je op cloaking wordt betrapt dan is de website voor eens en voor altijd nergens meer te vinden en dat komt echt niet meer goed.

Maak gewoon websites die nuttig zijn voor je bezoekers en voor zoekmachines, dan zit je goed!

Automatisch links genereren

Er zijn tegenwoordig veel applicaties waarmee je tientallen of honderden backlinks kunt genereren. Maar als iets te goed om waar te zijn is, dan is dat meestal ook zo. Software gebruiken om links mee te genereren is gewoon geen goed idee. Meestal wordt er zo gewerkt dat je website wordt aangemeld bij honderden link directory’s in de schimmige uithoeken van internet.

Natuurlijk krijg je honderden links, precies zoals de software belooft, maar ga er vanuit dat 1 link van een website die relevant is, veel meer waarde heeft dan een duizendtal links van nietszeggende websites. Leg je focus op kwaliteit en niet op kwantiteit.

Links kopen

Een veel voorkomende manier waarop je makkelijk aan links kunt komen is door ze te kopen. Natuurlijk mag je adverteren en daar voor betalen, maar om dit te doen met als idee dat je een betere ranking krijgt in Google is niet handig. Gebruik het waar het voor bedoeld is, namelijk bezoekers genereren en niet om beter te scoren in een zoekmachine.

Wat zou er namelijk gebeuren op het moment dat een zoekmachine dit zou toelaten? De grootste bedrijven met de grootste budgetten zouden alle relevante links opkopen en altijd hoog scoren in zoekmachines. De kleintjes zonder veel budget zouden niet scoren. Los hiervan ook nog eens de vraag hoe betrouwbaar een zoekmachine dan nog is als je alleen maar met geld een plaatsje in de zoekresultaten zou kunnen krijgen.

Mocht je eens naar je eigen website willen laten kijken, om te zien hoe jouw site is opgebouwd en hoe deze eventueel verbeterd kan worden, denk dan eens aan een Website rapport, wat in beeld brengt wat er allemaal anders en beter kan voor jouw website.

 
Vond je dit een interessant artikel?
Wil je op de hoogte gehouden worden als er weer een nieuw artikel verschijnt?
Meld je dan aan »

Deze bijdrage was gepubliceerd in SEO.

4 gedachten over “5 foute SEO manieren

  1. Nee Joop dat is geen cloaking. Met cloaking heb je op 1 url een onderscheid tussen normale gebruikers en de spyders van zoekmachines.

    Je heb wel een kopie van je eigen content. Opzich niet erg, maar de pagina die als eerste door een zoekmachine geïndexeerd wordt zal goed ranking. De overige pagina's zullen nooit hetzelfde resultaat halen. Hou daar rekening mee.

  2. Ik mag toch wel een website hebben met naam a (met de bedrijfsnaam bijvoorbeeld) maar als ik dan met een reclamecapagne bezig ben, bijv om mensen te werven, dan mag ik toch wel een tweede url aan mijn website hangen (een tweede url welke makkelijker te onthouden is voor mensen?

  3. Ik vraag mij af hoe dat precies zit met "content op meerdere websites". Niet dat ik wil gaan plagiëren -absoluut niet, zelfs!- maar juist andersom: als blogartikelen van mijn hand ook verschijnen op andere sites, bijvoorbeeld sites over tekstschrijven. Krijg ik daar problemen mee?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *