5 tips voor een betere landingspagina

Dit artikel is geschreven door Jasper Denkers van de Cursus Website Maken

Een landing page is een pagina op je website waarop je (nieuwe) bezoekers ontvangt. Deze pagina zet de bezoekers vervolgens aan om tot een actie over te gaan.

Zo’n actie kan bijvoorbeeld het kopen van een product zijn of het aanmelden voor je nieuwsbrief.

Je kan je voorstellen dat een landing page cruciaal is voor het laten slagen van een reclamecampagne of bijvoorbeeld het verkopen van een product.

Je kunt honderden euro’s uitgeven aan AdWords, maar wanneer nieuwe bezoekers op je website niet worden aangespoord om tot een actie over te gaan, is het nutteloos. Daarnaast gooi je onnodig een hoop geld weg.

In dit artikel gaan we verder in op landing pages. Hieronder vind je 5 tips en onderdelen die je kunt toepassen op je eigen landing pages om meer uit je bezoekers te halen.

Tip #1 – Een duidelijke ‘call-to-action’

Een van de belangrijkste onderdelen die een landing page moet bevatten, is een duidelijke call- to-action. Met een call-to-action wordt de bezoeker aangezet om tot een bepaalde actie over te gaan.

In de praktijk wil dit zeggen dat een ‘Koop-nu-knop’ bijvoorbeeld groot, duidelijk en in een andere kleur dan de rest van de pagina is.

Uiteindelijk wil je een bezoeker een actie laten uitvoeren; zorg ervoor dat duidelijk is wat deze actie is en zorg ervoor dat het voor de bezoekers makkelijk is om tot deze actie over te gaan.

Daarnaast is het belangrijk om één call-to-action per landing page te gebruiken. Je kunt een call-to-action beter wel meerdere keren op één landing page terug laten komen.

Zorg er ook voor dat minimaal één call-to-action ‘boven de vouw’ te zien is. Dat wil zeggen dat een gebruiker zonder te scrollen meteen moet kunnen zien waar kan worden aangemeld voor de nieuwsbrief, of waar het product gekocht kan worden.

Tip #2 – Aansluiting op waar de bezoeker vandaan komt

Hoe beter een landing page aansluit op de plek waar de bezoeker vandaan komt, hoe beter het resultaat. Zorg ervoor dat je in advertenties dezelfde afbeeldingen en teksten gebruikt als op je landing pages.

Een bezoeker die op een advertentie heeft geklikt, heeft een bepaalde verwachting. Wanneer je hetzelfde taalgebruik of hetzelfde plaatje gebruikt als in de advertenties die je plaatst, is de kans groter dat je aan de verwachtingen van een bezoeker voldoet en dat de bezoeker de actie neemt die je wil.


Tip #3 – KISS: Keep It Simple Stupid

Je gebruikt een landing page om een bezoeker tot actie over te laten gaan, niet om de kunnen laten zien hoe goed je bent in het schrijven van ingewikkelde zinnen.

Houd het simpel. Hoewel dit voor veel geldt, geldt dit zeker voor de tekst en het ontwerp van een landing page.

Gebruik in de teksten die je voor landing pages duidelijke taal.

Korte, directe zinnen die niet onnodig ingewikkeld zijn. Zet daarnaast de belangrijkste elementen aan het begin van paragrafen of alinea’s; hier wordt als eerste naar gekeken.

Tip #4 – Gebruik een aantrekkelijke titel

Een ander ontzettend belangrijk punt van een landing page; een aantrekkelijke titel die meteen de aandacht van een bezoeker trekt.

Vaak kijken bezoekers als allereerst naar de titel van een pagine en hiermee zal je dus meteen de aandacht moeten trekken.

Gebruik een titel die ervoor zorgt dat je bezoekers verder lezen. Maak ze bijvoorbeeld nieuwsgierig of geef een speciale eigenschap van je product aan.

Tip #5 – Pas inhoud aan op de actie

De inhoud voor elke landing page is niet hetzelfde. Denk bijvoorbeeld aan de lengte van de tekst.

Een landing page waarop je bezoekers wilt laten aanmelden voor een nieuwsbrief, is korter dan een landingpage die een product moet verkopen.

Zorg dat de teksten die je schrijft niet onnodig lang zijn. De bezoeker heeft een duidelijke reden nodig om door te lezen. Blijf de bezoeker nieuwsgierig houden of maak de teksten gewoon korter.

Extra tip: test, test, test!

Hoewel je met bovenstaande tips je landing page voor een groot deel kunt verbeteren, is er geen standaard recept voor de ultieme landing page.

Zorg ervoor dat je altijd verschillende dingen blijft testen, een landing page kan tenslotte bijna altijd beter!

Probeer verschillende titels, verschillende afbeelding of verschillende indelingen van de pagina en bekijk wat het beste werkt.
Heb jij nog een goede tip voor het maken van landing pages? Laat het hieronder weten in een reactie!

2 Reacties

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *