BIEK coaching met Fien aan tafel

BIEK coaching met Fien aan tafel

BIEK is de koosnaam van Bianca en sinds ze voor zichzelf is begonnen als kinder- en gezinscoach en inmiddels in Rotterdam woon, leek het haar de perfecte naam voor mijn bedrijf. ‘BIEK’ werd in de jaren 70 namelijk veel gebruikt in Rotterdam met als betekenis ’tof, geweldig, super’ en dát is wat ze van de coachingstrajecten met kinderen en ouders wil maken.

Bianca is dus haar echte naam: “Ik beschrijf mezelf als iemand met een ontzettend sterke intuïtie, zeer gevoelig voor sfeer, gevoelig voor emoties van anderen, voor geluid, licht, indrukken. In één woord: hooggevoelig, al heeft dat enigszins een zweverige bijklank, die dan weer totaal niet past bij mijn nuchtere en praktische karakter.

Al van jongs af aan ben ik ‘een helper’, heb ik een zeer groot rechtvaardigheidsgevoel en zo nam ik het bijvoorbeeld altijd op voor kinderen in mijn omgeving die niet helemaal meekwamen in de groep.

Ik begreep niet zo goed dat andere kinderen niet hetzelfde gevoel hadden als ik en dat niet iedereen ‘gewoon’ voor andere mensen opkomt, iets waar ik me later in ben gaan verdiepen tijdens verschillende coach-opleidingen. Het gedrag van mensen en welke oorsprong daarbij hoort heeft me altijd geboeid.

BIEK coaching met Loek

BIEK coaching met Loek

Daarbij wil ik me altijd in de ander kunnen verplaatsen door me af te vragen ‘hoe komt iemand tot zijn/haar gedrag’. Hoe komt een moordenaar tot een moord, een oplichter tot oplichten, een verslaafde aan verslaving etc. Alleen door je in anderen te verdiepen en niet meteen te (ver-)oordelen kom je meer van elkaar te weten en ontstaat begrip en respect.

Inmiddels ben ik terechtgekomen bij het beroep van kinder- en gezinscoach, waarbij ik vanwege mijn achtergrond en jeugd, hooggevoeligheid, anderen inzicht kan geven en kan laten zien dat je vervelende gebeurtenissen/ervaringen kunt leren ombuigen naar iets positiefs.

Dat bijvoorbeeld gepest worden of hooggevoelig zijn ervoor zorgt dat je beter naar jezelf luistert en voor jezelf op leert komen. Weer sterker in je schoenen, jezelf beter leren kennen, veel minder te oordelen en minder af te gaan op je gedachten of ‘wat een ander ervan zal vinden’, maar je gedachten van ‘niet-helpend’ naar ‘helpend’ te kunnen ombuigen en dichtbij jezelf te blijven en jezelf te kunnen zijn.

Hoe eerder kinderen dit leren, hoe meer ze eraan hebben voor de rest van hun leven.

De spreuk

‘You can’t go back and change the beginning, but you can start where you are and change the ending’

is mij dan ook op het lijf geschreven.”

Hoe ervaar jij het leven voor kinderen en jongeren anno nu?

“Het leven voor kinderen en jongeren van nu lijkt mij pittig: er wordt al op jonge leeftijd heel veel van kinderen verwacht (bijv. prestaties op school) en er zijn veel meer prikkels dan vroeger.

Er wordt veel met elkaar vergeleken en door Social Media lijkt het alsof alles bij iedereen alleen maar goed gaat. Hierdoor durven kinderen soms niet te zeggen dat het een keertje slecht gaat, of dat ze iets moeilijk vinden.

Bianca van Tilburg-Rademaker

Bianca van Tilburg-Rademaker

Ouders hebben – in grote lijnen – de neiging om alles uit handen te nemen, want ouders hebben haast, hebben veel verplichtingen. Kinderen lekker laten klungelen met veters strikken, boterhammen zelf smeren en in je vingers snijden, zelf aankleden en een shirt achterstevoren of binnenstebuiten aandoen of knoeien met drinken inschenken is er bijna niet meer bij.

Het gevolg is dat kinderen niet zo snel meer zelf iets durven doen, omdat ‘het toch niet lukt’ of omdat ze anders streng worden toegesproken. Kinderen zijn minder zelfstandig en minder zelfredzaam dan vroeger.

Ik pleit ervoor dat kinderen kind kunnen zijn, met alle kleine uitdagingen die daarbij horen. En dat de ouders er zijn om kinderen te begeleiden bij tegenslag. Een trauma of vervelende gebeurtenis kun je niet voorkomen, maar je kunt het wel samen met jouw kind bespreken en het kinderen leren te verwerken.

Wat me ook opvalt is dat ouders het tegenwoordig nóg belangrijker vinden dat hun kind een hoge opleiding volgt en/of gaat studeren, terwijl zoiets echt niet aan iedereen besteed is. Een intelligent kind kan net zo goed blij worden van werken met zijn/haar handen, tekenen, muziek maken.

We lijken kinderen wel steeds meer naar een hogere opleiding te willen duwen ‘omdat je dan eenmaal meer kans hebt op een goede baan’, terwijl we nog helemaal niet weten welke baan bij het kind past. En een baan waar je plezier in hebt houdt jezelf vrolijker dan een baan waar je geen plezier aan beleefd.

En tot slot: veel kinderen zijn het niet gewend om – zoals tijdens coachsessies bij mij – 45 tot 60 minuten de volledige onverdeelde aandacht te krijgen. Dat er echt even naar ze geluisterd wordt, dat er geen oordeel is en geen haast. Ze komen echt een beetje bij en leven op.

Ouders adviseer ik regelmatig om tenminste één keer per week iets “onbenulligs” met het gezin te doen: spelletjes avond, samen een film kijken met popcorn, aan het einde van de dag de dag even samen te vatten, waarbij je een paar dingen opnoemt die niet leuk waren, maar vooral ook de dingen die wél leuk waren. Dat je leert blij te zijn met kleine dingen.”

Waarom kan een coach zo goed helpend zijn?

“Omdat je in een periode waarin het niet zo goed met je gaat ontzettend veel kunt leren van die situatie, maar zeker ook over jezelf en hoe jij omgaat met die situatie. Je leert je eigen talent, kwaliteit en vaardigheden ontwikkelen en versterken.

In jezelf te geloven.

Bij kinderen gaat het dan vooral om het leren omgaan met emoties, het verbeteren van sociale vaardigheden, het vergroten van zelfvertrouwen of bijvoorbeeld beter omgaan met angst en waar angst vandaan komt.

Door te zoeken naar de kern van het probleem, zorg je er samen voor dat er inzicht komt in wat er is gebeurd en waarom je je zo voelt en/of wat jouw eigen aandeel hierin was.

Het geven van vertrouwen aan kinderen kan zoveel goeds doen: je kunt altijd meer dan je denkt, wanneer kinderen dat eenmaal durven ervaren groeien ze met sprongen! Je geeft ze in feite instrumenten voor de toekomst, je leert technieken en vaardigheden toe te passen in andere, nieuwe situaties, profijt voor nu en later.

Bianca aan het werk met coaching

Bianca aan het werk met coaching

Ik vind het ook waardevol om ouders hierin te betrekken. Ouders zijn zich niet altijd bewust van hetgeen zij meegeven aan hun kinderen. Ouders realiseren zich niet dat zijzelf ook nog kunnen leren en groeien als het gaat om opvoeden en het leren begeleiden van kinderen op een positieve manier.

De coach-trajecten waarin ook ouders naar zichzelf en hun eigen gedrag willen en durven kijken, dat zijzelf en soms het hele gezin ook coach-sessies willen volgen, maken het coachen voor mij compleet: we doen het met z’n drieën: het kind, de ouders en ik (vandaar alle driehoeken in mijn logo trouwens ????).

Logo BIEK coaching

Een coach legt altijd de focus op wat al goed gaat, welke goede kenmerken en eigenschappen er al zijn, op wat je wilt bereiken voor de toekomst (einde coach-traject) en kijkt altijd vooruit in plaats van achteruit.”

Wat zou je aanraden aan anderen die coach willen worden?

“Om tijd te nemen om jezelf te ontwikkelen, om goed te luisteren naar je gevoel als het gaat om: welke klanten/problemen passen wel/niet bij mij en daar echt naar te handelen.

Het uitgangspunt dat je iedereen zou willen helpen is mooi, maar je kunt je beter specialiseren op het vlak dat het dichtste bij jou ligt, het meest authentiek is, dan bereik je veel meer in de coach-trajecten en dan hebben jouw klanten ook snel het vertrouwen in jou.”

Heb je nog (nieuwe) plannen voor de komende tijd?

“Ja! Op dit moment leg ik de focus op het begeleiden van kinderen die gepest worden tijdens hun basisschool-periode onder het motto ‘van GEPEST naar GELUKKIG met de BOUWSTENEN van BIEK’, ik doe dit ook in samenwerking met scholen en verenigingen en geef presentaties aan ouders, leerkrachten en Intern Begeleiders om inzicht te geven in het verbeteren van contact en vertrouwen bij kinderen.

Coaching door BIEK

Coaching door BIEK

In de toekomst wil ik daarnaast ook kinderen die pesten gaan begeleiden: zij hebben namelijk ook hun eigen rugzak en eigen redenen om tot pesten over te gaan (niet gezien, niet gehoord, geen aandacht thuis, lastige situatie thuis, onzekerheid, laag zelfbeeld….) en ook wil ik graag kinderen gaan begeleiden die het gepeste kind willen helpen, maar niet weten HOE ze dat moeten doen of dat nog niet durven.

En ik blijf hooggevoeligheid en het begeleiden van kinderen (en hun ouders) daarbij ontzettend fijn vinden, omdat je veel van die uitdagingen al snel en praktisch kunt aanpakken met groot succes (en vermindering van stress in het gezin). En omdat ik uit ervaring weet dat hooggevoeligheid zo zijn charme en ontzettend mooie eigenschappen heeft.”

https://biekcoaching.nl/
instagram.com/biancavantilburgrademaker

Hou jij ook van Lekker Lezen?

Abonneer je op mijn Update en ontvang om de week de leukste, persoonlijke Lees inspiratie in je mailbox!