Bij content voor een blog denk je vaak aan een artikel. Dat is natuurlijk helemaal waar en dat is de meest belangrijke vorm van content voor een website. Maar als je nadenkt zul je zien dat er veel meer vormen van content zijn die heel veel impact hebben op het succes van je weblog.

In dit artikel wil ik laten zien welke vormen van online content er zijn en op welke manier je hier wat mee kunt zodat je website er beter van wordt. Met andere woorden, zodat er meer mensen naar je website komen en ook daadwerkelijk lezen wat er op je website te vinden is.

Een blog artikel

Een artikel is zoals gezegd de meest voorkomende manier om een travel blog van inhoud te voorzien. Ook al leven we in een tijd dat er veel wordt gecommuniceerd via video, foto en gesproken teksten (zoals podcasts), nog altijd is informatie in tekst enorm belangrijk.

Er wordt ongelooflijk veel geschreven en de meeste tekst verdwijnt ergens in een digitaal zwart gat, wordt met andere woorden nooit door iemand meer gelezen.

De inhoud kan waardevol zijn maar wordt gewoon nooit gevonden. Dat is jammer want er verschijnt aan de andere kant genoeg bagger wat het lezen niet waard is… en op de een of andere manier wordt dat wel gevonden.

Blog artikel op medium.com

travel blog artikel op medium.com

Een goed artikel voor een blog is voorzien van een goede pakkende titel. Bestaat uit tussenkopjes en vooral uit niet te lange zinnen en te lange stukken tekst. Online wordt vooral scannend gelezen en dus moet je daar je schrijfstijl op aanpassen.

Tevens moet je niet te formeel schrijven, meer spreektaal hanteren. Een belangrijke tip is om je tekst voor te lezen als je wilt horen of de tekst lekker loopt.

Een review

Een review is een stuk tekst waarin een product wordt besproken en beoordeeld. Het gaat vaak over een tastbaar product zoals een nieuwe computer of fotocamera.

Een review is tijdgebonden. Dit omdat veel producten steeds vernieuwen. Wat vandaag goed is, is over een jaar alweer verouderd. Reviews hebben dus een korte looptijd.

Ze zijn vaak voorzien van foto’s en hebben vrijwel altijd een optie om de voors en tegens, de plussen en de minnen naast elkaar te zetten.

Een review van tweakers.net een vorm van content

Een review van tweakers.net een vorm van content

Een uitleg

Sinds het internet bestaat worden er zaken uitgelegd. Een uitleg is iets wat langer houdbaar is.

Zo staat er in het voorbeeld een uitleg over reisziekte. Dit artikel kan jaren online staan zonder dat er iets aan verandert, of er worden kleine aanpassingen doorgevoerd.

Een uitleg van dokter.nl over reisziekte

Een uitleg van dokter.nl over reis ziekte

Je ziet dat medische websites dit vaak gebruiken, maar natuurlijk is Wikipedia ook een belangrijk voorbeeld.

Overigens kun je met links van dergelijke sites naar jouw blog, wel veel waarde creëren. Deze sites hebben een hoge mate van betrouwbaarheid en zullen niet snel veel links plaatsen die niet gecontroleerd zijn.

Bij deze sites wordt alle informatie overigens ook erg goed nagekeken. De betrouwbaarheid valt of staat bij de geplaatste content.

Bijschrijft van een Youtube video

Youtube is na Google de grootste zoekmachine. Er is dus winst te behalen in de resultaten van jouw Youtube video’s door hier de juiste content aan toe te voegen.

Bij een video kun je veel tekst kwijt, iets wat overigens maar weinig mensen echt goed toepassen en waar je dus het verschil mee kunt maken.

Youtube video met extra informatie

Youtube video met extra informatie

In het eerste stukje tekst zet je belangrijke inhoud. Steekwoorden die van toepassing zijn op de video.

Daarna kun je de video wat meer in detail beschrijven en je kunt er ook links kwijt. Daarmee kun je de bezoeker weer naar jouw website sturen. Naast gewone content kun je er ook tags kwijt. Steekwoorden die Youtube gebruikt om jouw video’s zichtbaar te maken mocht er op bepaalde steekwoorden gezocht worden.

Instagram tekst

Instagram draait om foto’s. Maar vergeet vooral de tekst en de tags niet! Heel belangrijk voor de vindbaarheid van je foto’s.

Een instagram foto voorzien van content

Een instagram foto voorzien van content

Instagram kun je voorzien van 30 hashtags, je weet wel een woord met een # ervoor. Bijvoorbeeld #koffie. Daarnaast mag er een tekst bij staan van maximaal 2200 karakters. Ga je over het aantal heen dan wordt de foto simpelweg niet geplaatst. Weet je ook weer waar dat aan ligt…

Tenslotte loont het de moeite om bij je Instagram account een goede bio te schrijven. Deze mag dan weer bestaan uit maximaal 150 karakters.

30 hashtags is zeker haalbaar. Maar je moet er even je best voor doen. Maar het heeft wel degelijk effect als je naar dit aantal toe probeert te werken!

Linkedin artikel

In Linkedin kun je ook artikelen plaatsen. Eerder heette deze optie Pulse, maar sinds een jaar ofzo plaats je artikelen gewoon in je account onder je eigen naam.

Je bereikt met deze artikelen heel goed je eigen netwerk.

Linkedin artikel

Linkedin artikel

Er zijn wat minder middelen om je artikel van allerlei mooie dingen te voorzien, je kunt links toevoegen, vette letters maken en foto en video invoegen, maar aan de stijl kun je niks veranderen.

Niet erg want het gaat nadrukkelijk om de inhoud.

Hou er wel rekening mee dat je hier schrijft voor een professioneler publiek dan bijvoorbeeld voor Facebook. Het is echt een netwerk voor werk en professie. Overigens in Nederland staat Linkedin erg hoog aangeschreven qua dekking en gebruik.

Meer over artikelen op Linkedin op hun eigen website: Linkedin artikelen publiceren

Facebook bericht

Tja, er zullen maar weinig mensen niet bekend zijn met Facebook en de mogelijkheid om hier wat op te publiceren. Toch wordt dit relatief weinig gedaan. De meeste mensen delen content, maar schrijven dit niet.

Je kunt op persoonlijke titel een artikel schrijven maar je kunt ook kiezen om dit met een ‘Facebook pagina’ te doen. Een pagina, gekoppeld aan je website zodat je daar je artikelen mee kunt promoten, maar ook de interactie aan kunt gaan met mensen die jou op Facebook volgen.

Facebook pagina met een artikel, content

Facebook pagina met een artikel, content

Het grote voordeel van Facebook is je bereik. Als iemand op je pagina komt dan hoeft er geen account aangemaakt te worden. Ze kunnen je meteen volgen, liken en delen.

Gebruik hierbij foto’s, video, links en zoek de interactie met je gebruikers, het is tenslotte social media.

Twitter tweet

Zelfs een korte tekst op Twitter is content. Misschien is het kiezen van de juiste tekst hier wel het meest belangrijk, simpelweg omdat je minder woorden tot je beschikking hebt waardoor je gedwongen wordt om goed na te denken wat je wilt schrijven.

Je houdt het belangrijkste over en overbodige zaken laat je weg. Een goede oefening dus om zaken beperkt te houden.

Content op twitter, foto's, korte teksten en video.

Content op twitter, foto’s, korte teksten en video.

Met Twitter zoek je nog meer de uitwisseling op. Reageer op anderen, houdt de interactie op gang en je zult merken dat je hiermee ook scoren kunt.

Content is King!

Content is dus het allerbelangrijkste wat online te vinden is. Zorg voor een goede balans tussen al deze vormen van content. Maar ook binnen een instrument mag je verschillende vormen van content gebruiken. Plaats video, foto, tweets, links, pdf’s en wat al niet meer in een artikel en vergroot daarmee je bereik!

Een eigen travel blog leren maken?

Download mijn gratis Eboek

E-boek Je eigen travel blog maken!