Buro Velo, een nieuw leven voor een fiets

Fiets (by Buro-Velo)

Fiets (by Buro-Velo)

Buro Velo is een fantastisch concept. Fietsen waar niet meer mee gebeurd, die op een haar na ‘dood’ zijn, worden gered van een wisse dood en helemaal weer terug gebracht naar de essentie.

Een oud racefietsje

Ralf Verheul werd door een vriend aangestoken om van een oud racefietsje een ‘fixed gear’ fiets te maken: “Ik heb zelf ooit een oud racefietsje op de kop getikt. Dit kwam van een oude baas op zijn zolder die er helaas door een hernia onvoldoende gebruik van had kunnen maken. Dit verhaal boeide me al gelijk.”

Volgens Ralf kun altijd meer op een fiets zetten: “maar er komt een moment dat er niets meer vanaf gelaten kan worden. Van het een kwam het ander en ik sleutelde mezelf van de ene fiets naar de andere.”

“Vervolgens ging ik vrienden helpen dit te doen. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om Buro Velo op te richten”.

Brainstormen over de naam

Een naam verzin je niet zomaar volgens Ralf: “Ik ben gaan brainstormen over de naam. Ik wilde niet al te voor de hand liggende namen nemen, bijvoorbeeld recycle of iets in die richting.”

Hij ging met verschillende talen aan de haal gegaan en is uiteindelijk op het Franse woord Velo gekomen wat fiets betekent; “Hier voegde ik al snel Buro aan toe. Ik vind Buro in een naam sowieso lekker klinken. Daarnaast heb ik voor de spelling Buro gekozen omdat dit met Velo erbij visueel ook klopt.”

buro-velo-logo

Marketing door enthousiasme

“Marketing is een van mijn minder goede kanten, aldus Ralf; “maar ik probeer mijn enthousiasme vooral over te brengen naar mensen.”

“Ik merk dat dit nu begin te lopen. Ik word bijvoorbeeld gevraagd voor lokale tijdschriften, blogs en laatst stond er ook een artikel in de krant.”

“Ook is er een stukje in de VT Wonen geplaatst, al kwam dit wel vanuit mijzelf.”

Onlangs heeft Ralf een pitch gehouden over zijn passie voor fietsen, waar natuurlijk Buro Velo een belangrijk onderdeel van is. Kortom, als creatieve ondernemer is marketing essentieel.

Facebook om te delen

Online is Ralf onder andere op Facebook actief voor Buro Velo. “Daarnaast heb ik mijn eigen Pinterest account aan de website gelinkt.

Ik probeer ook hier vooral mijn enthousiasme te delen. En dan wil ik mensen niet vervelen met reclame naar reclame en puur proberen aan te zetten om te kopen, of de ene naar de andere ‘Like’ actie.”

“Ik wil mensen gewoon op de hoogte stellen welke nieuwe ontdekkingen ik doe en wat mijn projecten zijn.”

DSC_0624

Op korte termijn wil Ralf een nieuwe werkplaats vinden want helaas is de vorige pasgeleden gesloopt.

“Verder hoop ik gewoon dat het op deze weg door gaat. Dat ik mijn assortiment uit kan breiden en mooie fietsen voor enthousiaste mensen kan bouwen.”

“Ik ben ook erg blij met de reacties die ik tot nu toe krijg.”

Eigen design

“Wat websites betreft word ik vooral aangetrokken door eigen design. Een site moet iets eigen bevatten”; zegt Ralf, “wat ik ook in mijn eigen webwinkel terug heb proberen te laten komen.”

“Voorbeelden hiervan zijn de websites van Boombep of het wielertijdschrift de Soigneur.”

“Een website moet uitstralen wat je doet als bedrijf”, concludeert Ralf tenslotte.

BuroVelo.nl
Facebook.com/burovelo
Pinterest.com/RalfVerheul/bikes

 
Vond je dit een interessant artikel?
Wil je op de hoogte gehouden worden als er weer een nieuw artikel verschijnt?
Meld je dan aan »

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *