Catch My Drift – Herken de mooie dingen!

Catch My Drift, een webboetiek zoals Karin Mastenbroek, ondersteund door haar partner Vincent Kortbeek, het zelf noemt.
De keuze om een webboetiek te beginnen is voor Karin een puzzelstuk wat op z’n plek valt.

“Ik heb verschillende opleidingen gevolgd, uiteenlopend van fotografie tot kunstprojecten in het basisonderwijs.

Allemaal zijn ze gerelateerd aan vormgeving en ontwerpen. Ik heb zelfs een fraai HBO-diploma waar ‘grafisch ontwerper’ op staat.”

“Ontwerper; ik ben het, ik kan het, maar ik heb het nooit zo in mijn hart gevoeld.”

Veel meer voel ik me een verzamelaar

“ik kijk graag om me heen en herken mooie dingen.”

“Ik koop een boek omdat het een mooie omslag heeft, een pot jam omdat ik wild word van het lettertype op het etiketje, tja, zo ben ik.”

“Ik hou van ontwerpen, maar veel meer nog van het ontwerp werk van een ander dan die van mezelf.”


Karin heeft een voorliefde voor illustratief, ontwerpen met een scheef randje, een wiebelige lijn; “ik hou van ‘met de hand’.”

Vincent heeft een passie voor architectuur en houdt van strakke, rechte, scherpe lijnen.

Vincent en Karin

Beiden raken we geïnspireerd door duurzame materialen, processen en werkwijzen



Om verschillende redenen is het voor startende ontwerpers vaak vreselijk moeilijk om hun werk onder de aandacht te brengen. Karin: “Platformen zoals Etsy bieden mogelijkheden voor deze mensen en ik kan er uren rondsnuffelen.”

Een dergelijk platform laat zien dat er veel onontdekt talent is; mensen die de meest fantastische dingen breien of een net afgestudeerde student die intrigerende tekeningen maakt.

De kunst is om onderscheid te maken tussen de knutselproducten en de producten met potentie en ambitie.

Aan die laatste categorie zit vrijwel altijd een ijzersterk verhaal verbonden, ontwerpers ontwerpen namelijk om een reden; zij willen een verhaal vertellen en niet alleen een mooi product neerzetten.

Catch My Drift zoekt naar deze verhalen en vertelt ze vervolgens door…

“Deze verhalen zoeken en vinden we op allerlei plekken, op internet, in tijdschriften, in exposities of soms letterlijk op straat. Van deze producten spat de liefde vaak vanaf, dat voel je en dat zie je. En dat is zoveel mooier dan de dertien-in-een-dozijn producten die je vaak in ‘mainstream’ winkels ziet.

1_cmd_productgroepen_wonen



Catch My Drift is een beginnende webboetiek met een beperkt budget. Adverteren in grote tijdschriften, flyeren in de randstad of een mooie tv-commercial, dat zit er nu nog even niet in.

Maar stil afwachten doen Karin en Vincent zeker niet: “We houden een blog bij, hebben een Facebookpagina en bereiken mensen via Pinterest.”

“Ook zoeken we veelvuldig contact met bladen en blogs binnen onze niche om op deze manier mooie samenwerkingsverbanden tot stand te brengen.”

“De reden waarom we deze webboetiek zijn begonnen is omdat we bruisen van goeie ideeën (hoewel sommige ideeën na er een nachtje over te hebben geslapen toch niet zo briljant meer zijn).”

Het liefst zouden ze al deze ideeën tegelijkertijd uitwerken, maar helaas werkt het niet zo. “Op dit moment zijn we volop bezig met het ontwikkelen van fijne acties en campagnes om mensen kennis te laten maken met ons concept.”

Catch My Drift website

“Daarnaast ligt ons hart uiteindelijk bij design en maken we tijd om te doen waar we goed in zijn: mooie producten en vernieuwende labels ontdekken.”

Dit najaar zijn er weer een aantal jaarlijkse beurzen zoals ‘Maison et Objet’ in Parijs, de ‘Woonbeurs’ in Amsterdam en natuurlijk de ‘Dutch Design Week’ in Eindhoven.

Dit zijn fantastische plekken om inspiratie op te doen en nieuw talent te ontdekken. Karin en Vincent zullen dan ook enkele van deze plekken aandoen.



We hebben een heleboel plannen die wat meer tijd vragen

Het lijkt ons bijvoorbeeld te gek om met een pop-up store op events te staan en op die manier in contact te komen met onze doelgroep.”

“Ook zijn er plannen om een aantal keer per jaar een online magazine uitbrengen waarin je meer kunt lezen (en vooral zien) over bepaalde thema’s of trends.”

Wat er verder nog op hun wishlist staat: “Onze social media kanalen uitbreiden met Instagram en Twitter, groter en diverser inkopen en het aantal labels uitbreiden. Tevens willen we meer producten van ons eigen label ontwikkelen, en zo kan ik nog wel even doorgaan!


Tenslotte de vraag welke ontwerper we zeker in de gaten mogen houden. “Op dit moment is illustratrice Lieke van der Vorst met haar label Liekeland met hele leuke dingen bezig. Haar illustraties haken in op een trend die al een tijdje bezig is en die nog wel even actief blijft: Eco.”

Liekeland

“Elementen uit de natuur, recyclen, zelfvoorzienend zijn, en gezelligheid worden gecombineerd met een liefde voor dieren. De dieren in haar illustraties hebben vaak menselijke eigenschappen (ze drinken een kopje thee of varen in een bootje), of is het eigenlijk andersom?”

Want diep van binnen zouden we allemaal wel een dier willen zijn toch?!

catchmydrift.nl
facebook.com/CatchMyDriftOnline
pinterest.com/Catchingmydrift/

Logo Catch My Drift

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *