Een dagelijkse nieuwsbrief, hoe pak je dat aan?

Hoe vaak mail jij? Een dagelijkse nieuwsbrief waarom wel of niet?

Elke dag een mail sturen namens je website of je bedrijf. Je kunt het een nieuwsbrief noemen, maar de vraag is of dat het helemaal recht doet. Elke dag, alsof je met een vriend zit te mailen. Een vriend of vriendin, daar wil je toch ook best even elke dag contact mee? Even lezen hoe het gaat? Dat is de reden waarom een dagelijkse mail, een dagelijkse nieuwsbrief zo goed werkt.

Er zijn voldoende argumenten te bedenken om juist wel of juist niet een dagelijkse nieuwsbrief te gaan versturen. Laten we even wat op een rij zetten en dan besluiten met welke frequentie jij jouw emails gaat versturen.

Dagelijkse mail, elke dag een nieuwsbrief?

De meeste mensen krijgen genoeg mailtjes binnen elke dag. En hoewel ik bijvoorbeeld 15 GB aan ruimte krijg in Gmail doe ik mijn best, net als anderen, om niet teveel mails binnen te krijgen en in de gaten te houden dat mijn mailbox niet explosief groeit. Een bedrijf of website of blog die zelfden of nooit met lezers en klanten communiceert wordt gemakkelijk vergeten. Het is dan ook een dun lijntje om te bepalen hoe vaak je naar je lezers en klanten een mail of nieuwsbrief stuurt.

Email heeft als grote voordeel dat het direct bij de klant of lezer persoonlijk binnenkomt. De meeste mensen checken hun email op de telefoon redelijk frequent en daarmee ben je letterlijk in hun handen. Dat moet toch aanmoediging genoeg zijn?

Zorgen dat de mail geopend wordt

The real trick is to send emails that add value to the customer. If someone is interested to receive your emails, they’ll welcome them as frequently as you care to send them. So the real question is, how do you send an email that people want to open?
De eerste zorg van jou als schrijver is om de gegevens van je lezer te krijgen én er dan voor te zorgen dat de lezer ook aangemeld blijft op jouw nieuwsbrief. Een email waar je je niet voor hebt aangemeld is Spam. Een email die een lezer niet wil, of die te vaak komt kan ervaren worden als spam! En dan schrijft de lezer zich simpelweg uit.

De kunst is dus om iets van waarde te geven aan je lezers. Als iemand geïnteresseerd is om je nieuwsbrief te ontvangen, dan maakt de frequentie eigenlijk minder uit. De grote vraag is dus hoe je een nieuwsbrief maakt die daadwerkelijk wordt geopend!

Schrijf innemende en betrokken mails

Simpel gezegd moet je de dagelijkse nieuwsbrief de moeite van het lezen waard maken. Dat is nog belangrijker als je besluit om de frequentie van je emails omhoog gaat doen. Hier wat voorbeelden hoe je nieuwsbrieven boeiend houdt, ook al worden ze elke dag verzonden.

– Vind een Niche
Kies voor een specifiek onderwerp. Binnen het onderwerp reizen heb ik een thema nieuwsbrief over Wandelen. Ik probeerde om de nieuwsbrief breder van opzet te maken maar dat kostte met alleen maar lezers. Door een specifieke niche te kiezen spreek je een duidelijke doelgroep aan met zijn eigen behoeften.

– Wees Actueel
Actuele zaken aan bod laten komen in je dagelijkse mail kan heel goed werken. Doordat je mail elke dag verschijnt kun je snel inspelen op bepaalde onderwerpen en thema’s die in de actualiteit zijn. Mensen worden daar door aangetrokken, lezen graag actuele zaken.

– Promoot producten
Wanneer mensen zich inschrijven zijn ze geinteresseerd in bepaalde producten. Ook hiervoor geldt weer het specialisme in een niche werkt! Aangezien veel wandelaars zich voor mijn nieuwsbrief hebben aangemeld hebben ze interesse in producten die hier rechtstreeks mee te maken hebben.

– Maak thematische nieuwsbrieven
Binnen een bepaald onderwerp kun je elke dag om een bepaald thema heen werken. Zo kies ik bijvoorbeeld voor het thema Zwitserland. Ik maak de nieuwsbrief niet alleen gericht op mijn eigen content, nee ik verwijs ook naar informatie van andere bloggers en bedrijven. Deze anderen breng ik op de hoogte hiervan, waardoor er uitwisseling plaats vindt.

– Verkoop
Iedereen is geïnteresseerd in kortingen en aanbiedingen. Geef hier aandacht aan, maak mensen alert op kortingscodes of interessante deals op de markt van jouw nieuwsbrief

Jouw emailprovider

Zeker voor gratis versies van bijvoorbeeld Mailchimp, Mailerlite en Aweber geldt dat je een maximaal aantal leden mag hebben, maar vaak ook een maximum in aantal nieuwsbrieven die je per maand mag sturen. Dat betekent dat als je 500 lezers hebt en je stuurt 25 dagen per maand een nieuwsbrief, je 12.500 mails stuurt. Je mag er 10.000 per maand sturen dus dat lukt niet.

De vraag is dus of je goed doet aan gratis versies van nieuwsbrief providers.

Blijf in contact

Elke dag een mail sturen, iedere dag een nieuwsbrief is een flinke stap. Het kan veel opleveren in trouwe lezers en klanten. Het vraagt natuurlijk wel een investering qua tijd en relevantie.
Je zult zelf moeten bepalen of jij er de tijd en energie in kunt en wilt steken. Misschien een iets lagere frequentie als dat beter bij je past.

Basisprincipe is dat het niet uitmaakt hoe vaak je mailt, maar dat je op regelmatige basis mailt en dan ook echt meerwaarde creëert voor je lezers!

Het GROTE voordeel van een dagelijkse nieuwsbrief

Je wordt gezien als de expert. Je leest iets, je weet iets en je deelt dat. Hoe meer je het deelt, hoe meer mensen het zien.
Bekendheid genereert vertrouwen en maakt je een expert op een bepaald gebied.

Hoe langer je dagelijks mailt, hoe meer je oefent in je schrijftechnieken. Je zet daarmee de toon als schrijver. Je maakt er een dagelijkse routine van die zorgt voor een discipline waarmee je veel meer kunt bereiken.

Je toont doorzettingsvermogen, je ontwikkelt een soort Super Power. Waar anderen alle kanten opschieten en niet doorzetten toon jij karakter waardoor mensen weten dat ze jou mogen vertrouwen. Ze gaan je leuk en aardig vinden en je bouwt een band op. En van wie kun je beter wat aannemen dan van iemand met wie je een band hebt, iemand die je vertrouwt?

Conclusie

Dagelijks mailen, elke dag een nieuwsbrief sturen lijkt eng. Er is het beeld dat mensen zich uitschrijven als je dat doet. En dat zal ook gebeuren, maar dat zijn dan ook niet de lezers die je wilt. Je wilt lezers die wat van jou willen horen.

Dagelijks mailen versterkt je doorzettingsvermogen. Je toont aan dat je discipline hebt en dat jij erg veel kennis hebt van een bepaald onderwerp!

Hoe vaak stuur jij een nieuwsbrief?


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *