De Kamer van Koophandel

logo kamer van koophandelWanneer je een eigen bedrijf begint, of dit nu offline of online is, je zult naar de Kamer van Koophandel moeten om jezelf in te schrijven. Dat lijkt een hele stap en wellicht vragen sommigen zich af of dit nu echt nodig is. Ik denk dat het de beste stap is die je kunt zetten om je bedrijf een serieuze en officiële status te geven. De stap naar de Kamer van Koophandel moet je goed voorbereid nemen. Daarmee zet je voor jezelf al duidelijke doelen en dat geeft je bedrijf alleen maar een succesvollere start en meer kans op slagen.

Afspraak maken bij de Kamer van koophandel

Bij de meeste Kamer van koophandel (KvK) vestigingen willen dat je een afspraak maakt wanneer je je komt inschrijven. Dit is ook wel handig, je weet wat je moet meenemen en je hebt de tijd om je voor te bereiden. Je moet in ieder geval een legitimatie meenemen en een pinpas. Als je onder de 18 bent moet je ook een van je ouders meenemen. Je mag dan een eigen bedrijf hebben dat onder hun goedkeuring opereert.

Bepaal waar je voor staat als bedrijf

Naast deze zaken is het verstandig om voor jezelf te bepalen waar je bedrijf voor staat. Het is gewoon erg handig als je het gesprek bij de KvK ziet als een pitch, waarbij je jouw bedrijf mag promoten. Probeer voor jezelf een overzicht te maken van dat wat je wilt bereiken met je bedrijf, of website. Je merkt tijdens een gesprek vrij snel of je idee ergens op slaat of dat het allemaal wat vaag blijft.

Als dat laatste het geval is, dan is het belangrijk nog eens goed te kijken naar de doelstelling van je bedrijf of website. Dit moet gewoon staan als een huis, omdat je dan ook naar buiten toe een duidelijk verhaal hebt. Dat is niet belangrijk, dat is essentieel.

De belastingdienst

Naast de inschrijving bij de KvK wordt meteen de belastingdienst op de hoogte gesteld van je bedrijf. Ook hiervoor geldt trouwens dat je goed moet weten wat je met je bedrijfje wilt. Want bij de belastingdienst is het van belang of je veel of weinig uren werkt en of je wel of geen fulltime zelfstandige bent. Dat heeft nogal wat gevolgen voor verschillende aftrekposten als starter.

Eenmanszaak

Bij de KvK moet je aangeven wat voor soort bedrijf je bent. In de meeste gevallen zal het gaan om een eenmanszaak. Ga je samen met iemand anders wat beginnen dan kun je een andere vorm kiezen, maar ook dan kun je opteren voor twee eenmanszaken die regelmatig samenwerken.

Je bedrijf moet ook een naam hebben. Bij de KvK mag je zelfs meerdere namen aan je bedrijf geven. Zo kun je er voor kiezen, als je meerdere websites beheert, deze allemaal, in een inschrijving te benoemen. Je mag vervolgens zelf bepalen welke naam je bij welk onderdeel laat horen.

Het wordt een echt bedrijf

Het grootste voordeel boven al deze eerder genoemde onderdelen vind ik echter dat je serieus werk maakt van je website, of van je bedrijf. Het zit niet meer in de hobbysfeer, nee je gaat voor ‘echt’. Je gaat stappen nemen, waar veel mensen het vaak laten liggen bij dromen of nadenken over, of zelfs plannen maken. Daarmee kom je er niet, je zult concreet aan de slag moeten.

Overweeg daarom serieus om van je website een bedrijf te maken. Dat bedrijf hoeft echt geen duizenden euro’s te verdienen, gewoon ermee aan de slag zijn is al genoeg. Zet maar eens een stap in de goed richting. Dan kom je verder. Veel succes!

2 Reacties

  1. Leuk artikel. Wel een aantal aanvullingen:

    – op de website van de KVK staat een formulier voor het oprichten van een bedrijf, hierop staan allemaal punten die ze ook aanhalen in het gesprek (zoals omzet, verwachte aantal uren per week dat je aan je onderneming besteed, branche, kernomschrijving van je onderneming, aantal verwachte klanten etc). Het is zeer waardevol dit van te voren in te vullen en mee te nemen (heb ik toentertijd ook gedaan en mevrouw was daar blij mee).
    – Zorg ervoor dat je als ondernemer voor de BTW wordt gezien bij de belastingdienst. Oftewel: rond je schatting van je omzet naar boven af, net zoals het aantal klanten dat je verwacht. Het betekent namelijk niet dat je die schatting moet halen, maar het is wel een indicatie dat je serieus bezig gaat zijn en het niet als 'hobby' doet.
    – Indien je samen wat wilt doen, kan je een VOF oprichten. Met 2 eenmanszaken moet je oppassen dat de belastingdienst geen verkapt dienstverband ziet. Ook kan het handig zijn een VAR WUO (verklaring arbeidsrelatie winst uit onderneming) aan te vragen. Kort gezegd zorgt dit er voor dat je geen loonheffing hoeft af te dragen, indien je zeer vaak aan 1 persoon factureert (zie BD voor meer info).
    – In regio Amsterdam hoef je geen afspraak te maken, je kan zo binnen lopen.

  2. En vergeet niet dat er ook een aantal beroepen zijn waar je geen KVK voor nodig hebt.

    Denk aan fotografen.. (kunstenaars)
    Die hebben vaker alleen een BTW nummer EN TERECHT!!

    Ik heb de KVK pas 1 keer in me leven om hulp gevraagd.. maar ik moet wel elk jaar een fee betalen om in een soort gegevens SPAM list te staan welke iedere malloot kan verkrijgen om je reclame te sturen.

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *