Flavourites, snoepjes op internet

Bijna iedere webshop eigenaar kent Flavourites wel, en anders wordt het vandaag een kennismaking. Ik was in ieder geval nogal nieuwsgierig naar de mensen en de ‘drive’ achter deze succesvolle website.

Daarnaast is het natuurlijk ook de moeite waard om er achter te komen hoe jouw webwinkel onderdeel kan worden van deze site.

Vijf (eigenlijk 9) dames

Momenteel bestaat het team achter Flavourites uit een vijftal dames. Marije, Natascha, Sacha, Loes & Marina. Daarnaast hebben ze natuurlijk iemand die de website heeft gemaakt en deze onderhoudt, Sasha. Ook zijn er op het moment van schrijven drie stagiaires actief voor Flavourites: Esther, Dominique en Lieke.

website flavourites

Volgens Natascha, een van de grondleggers is het succes van Flavourites uit meerdere factoren opgebouwd. “We waren de eerste webshopportal die zich richtte op smaakvolle, unieke webshops.”

Wanneer je de eerste bent met een bepaald concept, pak je vaak de meeste media-aandacht mee.

“In ons geval betekende dit dat we van het begin af aan veel werden genoemd in de bladen en zelfs op televisie. Ook met onze andere concepten zoals het online shopping magazine en het webshopevent Flavourites Live waren we de eerste partij die iets dergelijks in de markt zette.”

Het levert Flavourites nog steeds veel publiciteit op, want de naam Flavourites blijft altijd hangen bij de redacties.

Hoge kwaliteit

“Daarnaast is de kwaliteit van Flavourites altijd constant en hoog,” aldus Natascha. “Alles wat naar buiten gaat, moet in onze ogen perfect zijn. Zo plaatsen we niet zomaar alle webshops die zich aanmelden, maar kijken we bij elke webshop die zich aanmeldt of deze de juiste look & feel heeft, en of de producten origineel genoeg zijn.”

“Bezoekers vinden het fijn dat deze selectie al gemaakt is. Het bespaart ze veel uitzoekwerk op internet.”

Flavourites is als het ware een keurmerk geworden, daar kun je dus de leuke webshops vinden. Maar hoe is Flavourites ooit begonnen?

Snoepjes op internet

“Marije en ik zijn in 2006 begonnen met het in kaart brengen van de leukste webshops”, vertelt Natascha.

flavourzine“We speurden naar de ‘snoepjes’ op internet, de leukste boetiekjes die doorgaans lastig te vinden zijn. Ondertussen schetsten we hoe de website er aan de voorkant (voor de bezoekers) en aan de achterkant (voor onszelf) eruit moest zien.”

Een webbouwer ging aan de slag, terwijl Marije en Natascha teksten schreven van deze webshops en mooi beeldmateriaal uit de shops erbij zochten. Na een jaar, in februari 2007, gingen ze online met 250 webshops.

“We lichtten de pers in en al snel stonden we in de bladen. Toen is het balletjes snel gaan rollen. Na een half jaar hadden we al 60.000 bezoekers per maand en lanceerden we Flavourzine: ons online shopping magazine. Daarna bouwden we het concept stapje voor stapje verder uit.”

Door bezoekers steeds te verrassen en te inspireren blijven ze ook terugkomen. “De selectie van de webshops maakt ons uniek, en het feit dat we steeds weer nieuwe initiatieven neerzetten.”

Originaliteit en de juiste Look & Feel

Flavourites krijgt heel veel aanvragen, je komt er, zoals gezegd, niet zomaar tussen.
Natascha: “We kijken naar de originaliteit van het product en de look & feel van de webshop. We zoeken echt de leuke ‘boetiekjes’ die je in steden vooral in de achteraf-straatjes vindt.”

Wat de selectie vrijwel nooit haalt zijn heel commerciële ogende webshops zonder een eigen uitstraling en webshops met een te hoog ‘knutselgehalte’, wat vaak blijkt uit bijvoorbeeld slechte fotografie of het ontbreken van een goed logo.

Het belangrijkste voor 2013 zit hem volgens Natascha echt in originaliteit: “In deze tijd is het belangrijker dan ooit dat je onderscheidend bent.”
“Dit kan ‘m zitten in een uniek product dat niemand anders heeft, de verkoop van een merk dat je niet op elke straathoek vindt en/of een heel eigen, originele aanpak. Zorg ervoor dat de consument graag bij jóu wil komen!”

Flavourites favorieten

team van flavouritesNatuurlijk hebben ook de dames van Flavourites hun eigen favorieten:

* www.designlemonade.com
De frisse, hippe stijl en de leuke producten.

* www.orangemayonnaise.com
De hippe looks, de leuke tools (zoals lookbooks en de tool waarmee je je eigen favorieten op een heel leuke manier kunt opslaan) en natuurlijk de leuke merken.

* www.ladress.com
Al jaren favoriet bij ons vanwege de prachtige jurkjes. Het assortiment is volop in beweging, maar een LaDress blijft altijd van grote afstand herkenbaar. Heldere, maar heel goede webshop, mooi merk.

Flavourites.nl
Flavourzine.nl
Flavouriteslive.nl

 
Vond je dit een interessant artikel?
Wil je op de hoogte gehouden worden als er weer een nieuw artikel verschijnt?
Meld je dan aan »

Deze bijdrage was gepubliceerd in Algemeen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *