Ga toch wandelen!

Je hebt een drukke baan en je bent de hele dag in de weer met van alles en nog wat. Je rijdt van de ene bestemming naar de andere. ’s Avonds zit je nog even voor de TV en dan ga je slapen. ’s Ochtends begint het hele ritueel weer opnieuw.

Ondertussen kijk je in de spiegel en zie je dat je zwaarder wordt. Een bierbuikje, een onderkin, tja, ouder worden valt niet mee.

Dit is een beetje het beeld wat ik de afgelopen tijd voor mezelf kon schetsen. Sinds ik een nieuwe baan heb zit ik veel in de auto en merk ik dat ik zwaarder wordt. Ik krijg medicijnen voor een te hoge bloeddruk. En als ik dan voor het slapen gaan even onder de douche sta dan schrik ik wel eens van mezelf. Ik ben te dik….

Mijn vrouw zegt wel eens tegen me dat ik wat minder moet snoepen en meer moet bewegen. Ook de huisarts zegt dat.
Maar wat ga je dan doen?

Op internet ben ik eens gaan zoeken naar mogelijke oplossingen. Ik ben niet van de diëten (zo erg is het toch nog niet haha). Ik ben meer van het bewegen, in combinatie met gezond eten.

Dus kwam ik uit bij hardlopen. Dat heb ik een periode gedaan totdat ik dus een flinke blessure kreeg. Dit is over, maar het maakt voorzichtiger.

Inmiddels heb ik besloten dat er wel wat moet gebeuren en ik heb er voor gekozen om te gaan wandelen.

Wandelen? Dat klinkt suf! Maar dat boeit niet, een bierbuik is veel suffer…

Een goed voornemen is om iedere dag, minstens een half uur, liefst een uur te gaan wandelen. Even tussen de middag in plaats van zittend aan een tafel of in de auto de boterham naar binnen werken een stuk wandelen.

Of aan het einde van de werkdag, net voor het naar huis gaan, de auto parkeren bij het strand en een half uur stevig doorlopen. Op zondagmorgen als iedereen nog slaapt een rondje stappen. Er zijn talloze momenten om dit in te plannen. Alleen, samen met mijn vrouw, het maakt niet uit…

Onlangs las ik het boek ‘Elke dag een uur’, van Leon de Kort. hij heeft fietsen gekozen als uitgangspunt voor zijn avontuur om af te vallen. Ik ga mezelf ook zo’n uitdaging opleggen. Elke dag een uur, maar dan wandelen.

Door het te delen met de lezers van mijn blog hoop ik dat ik mezelf meer een duw in de rug geef. Ik ga het in elk geval proberen!

In mijn zoektocht naar zinnige informatie kwam ik onder andere een video tegen van DocMikeEvans, waarin hij uitlegt wat regelmatig wandelen met je doet. Het is in ieder geval een uitstekend medicijn, en het kan zeker geen kwaad om dit uit te proberen:

Een goed voornemen start je vaak op 1 januari, maar daar hou ik dus niet van. Ik begin liever op een moment dat ik gemotiveerd ben. Beter vandaag begonnen dan uitstellen en uiteindelijk niet van de bank afkomen.

Vandaag start ik dus met mijn eerste wandeltocht. Na mijn werk rij ik even naar het bos en ga ik een half uur (je moet ergens beginnen toch?) stevig lopen. Een plek die ik ken en waar we ook wel eens met de kinderen gaan lopen.

Lowa wandelschoenen

Lowa wandelschoenen

Onverharde paden schijnen namelijk meer energie te kosten dan verharde routes, dus vandaar dat ik even het bos induik.

Wat het me oplevert dat lees je later wel terug. Eerst moet ik het maar eens gaan doen. Ik zal het proberen met je te delen!

 
Vond je dit een interessant artikel?
Wil je op de hoogte gehouden worden als er weer een nieuw artikel verschijnt?
Meld je dan aan »

Deze bijdrage was gepubliceerd in Algemeen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *