Google instant en Google caffeine, een nieuwe manier van zoeken

In dit artikel wil ik het hebben over enkele wijzigingen die Google recentelijk heeft doorgevoerd in het zoeken op internet. Google instant en Google Caffeine. Als je naar Google.com gaat zie je niet meteen dat er wat veranderd is, maar zodra je een zoekopdracht gaat geven dan veranderd er echt wat. Hieronder in een filmpje laat ik het even kort zien hoe Google tegenwoordig te werk gaat. Dit wordt Google instant genoemd. Zodra je gaat zoeken verschijnen de resultaten direct in beeld. Al heb je maar een letter ingetypt.

httpvh://www.youtube.com/watch?v=ecgInWiqiMI

Veranderd SEO?

Handig, zeker, maar voor websitebouwers verandert wellicht het een en ander op het gebied van SEO. Misschien gaan mensen na twee letters te hebben ingetypt wel klikken op een ander resultaat dan waar ze naar wilden gaan zoeken. Dit is tegelijkertijd meer en meer een uitdaging. Hoe zorg je er nog beter voor dat je gevonden wordt. Ik denk dat SEO een nog spannender onderdeel wordt van het bouwen van websites.

Google Caffeine

Begin Augustus vertelde Google dat ook de manier van indexeren van website is veranderd. Een zoekmachine heeft nooit resultaten live verwerkt. Je moet het als volgt zien. Een zoekmachine indexeert de hele tijd websites. De resultaten van dit indexeren wordt opgeslagen in databases. Op het moment dat een bezoeker een zoekopdracht invoert gaat de zoekmachine niet het hele web afspeuren, nee er wordt in de database gekeken naar een resultaat.

De ene site moest daarvoor vaak bezocht worden, de andere website wat minder. Een site van de volkskrant verandert meerdere malen per dag van inhoud, een site van een bedrijf misschien maar een keer per jaar. Op basis van de frequentie van vernieuwen komt de spider van een zoekmachine vaker of minder vaak langs.

Nu zitten we tegenwoordig natuurlijk met een veranderend internet. Een website als twitter maakt ‘live’ zoeken ‘noodzakelijk’. Youtube levert iedere dag terrabytes aan nieuwe video met content. Dit bezorgde Google het besef dat ook de manier van indexeren moest veranderen. Wanneer je op een actuele vliegramp zoekt, wil je als gebruiker geen oud nieuws lezen, maar het liefst de tweets van overlevenden, om het maar even extreem neer te zetten.

Google Caffeine moet aan deze veranderende behoefte tegemoet komen. In het kort komt het er op neer dat Google op een andere manier het web doorzoekt en zoveel mogelijk actuele informatie laat zien bij een zoekopdracht. Visueel geven ze het zelf als volgt weer:

Google Caffeine

Het internet wordt in feitelijk meer in parten doorzocht en vervolgens wordt de index continu bijgehouden en bijgesteld.

Zo zie je maar weer. Ook voor Google is het nodig steeds te veranderen en mee te gaan met de eisen van de moderne tijd. Zoeken 2.0 zullen we maar zeggen.

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *