Help je bezoekers en ze komen terug

Wanneer je een website hebt die wat beter bezocht gaat worden dan krijg je vanzelf mailtjes van eventuele bezoekers met allerlei vragen. Soms vragen waar je het antwoord niet eens op weet, maar ze zien jouw toch als de expert. Ik krijg bijvoorbeeld regelmatig de vraag waar een bepaald script te vinden is van verschillende providers omdat ik een artikel heb geschreven waarin verschillende providers en hun scriptpagina benoem. Zie het artikel: Formulier maken.

Deze mensen zien mij als de expert op dit gebied omdat ik er meer vanaf weet dan zij weten. Dat er weer anderen zijn die er nog meer vanaf weten maakt op dat moment eigenlijk niet uit.

De truc is vervolgens om ervoor te zorgen dat je adequaat antwoord geeft op de prangende vragen. Maar wat doe je als je het antwoord niet weet. in het verleden liet ik wat dat betreft teveel liggen. Ik reageerde laat of niet op mailtjes en deze bezoekers kwamen nooit meer terug.

Nu merk ik dat als je antwoord geeft of ze de juiste richting in stuurt voor het antwoord dat bezoekers je dankbaar zijn en terug zullen komen. Met name als je aan de slag gaat met het maken van een product dat je wilt gaan verkopen is het vlot en enthousiast reageren op mails van anderen van wezenlijk belang.

Overigens is dat best wel eens een zware dobber. Voor de zoveelste keer iets uitleggen of ze voor de zoveelste keer verwijzen naar het forum. Daarom kan het handig zijn om wat ‘handtekeningen’ in je mail te hebben staan. Meestal gebruik je een ‘handtekening’ voor je naam en adres gegevens, maar je kunt er ook een automatisch antwoord van maken. Een antwoord dat je wel vaker geeft, maar wel handmatig zult moeten versturen nadat je een mail zelf gelezen hebt.

Het gaat dus om iets anders dan een autoresponder. Dan wordt er meteen een antwoord gestuurd zonder dat je de mail eerst gelezen hebt. dat doe je als je bijvoorbeeld standaard wilt verwijzen naar een FAQ of naar een forum waarin veel vragen al beantwoord staan.

Mocht je echt geen zin hebben om mail te beantwoorden, maak dan de bereikbaarheid moeilijker of neem iemand in de hand die de mail kan afhandelen. dat levert jouw meer tijd op om bezig te zijn met datgene wat je leuk vindt, het volschrijven van een weblog.

Bjorn Simmering

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *