Hoe zorg je ervoor dat lezers zich inschrijven voor je nieuwsbrief?

Tegenwoordig kom ik op een website en word ik meteen opgeroepen om me in te schrijven voor nieuwsbrieven.

en… waarom? Waarom zou ik me inschrijven?

Het merendeel van deze sites heeft mij niets te bieden hoor. Ja ze roepen dat ik de GRATIS nieuwsbrief in de mailbox krijg, maar is dat zo interessant dan?

Een enkele keer schrijf ik me in voor een nieuwsbrief. Wanneer precies?

Lever waardevolle content!

Als ik de content van die betreffende website zo waardevol vind dat ik nieuwe artikelen ook graag wil lezen.
Dan heb ik dus een goede reden om me aan te melden voor de nieuwsbrief.

Het zit namelijk zo, als je artikelen krijgt voorgeschoteld die je overal kunt vinden, dan verwacht je van de inhoud van een nieuwsbrief niet veel meer toegevoegde waarde.

Je kunt er vanuit gaan dat wanneer er geen moeite wordt genomen om goede, uitgebreide artikelen te schrijven, dit ook voor de nieuwsbrief geldt.

Zorg er dus voor dat je zulke goede artikelen schrijft, video’s maakt of podcasts inspreekt dat bezoekers daardoor al getriggerd worden om zich te gaan aanmelden.

Waar melden ze zich aan?

De plek waar ze zich dan aanmelden is logischerwijs aan het einde van het artikel. Daar plaats je een aanmeldknop met daar de vraag bij ‘Wil je meer van deze artikelen lezen? Meld je dan nu aan!’

De tweede manier (en eigenlijk horen alle manieren samen op een website voor te komen), is het aanbieden van een geweldig kado. En dan bedoel ik ook echt een geweldig kado!

Een GEWELDIG kado

Hiervoor kun je bijvoorbeeld een video cursus maken of een eboek schrijven (of allebei). Door de videocursus te voorzien van antwoorden op vragen die je bezoekers hebben zullen ze geneigd zijn zich aan te melden.

Een videocursus is trouwens een goede manier om daarmee aan te tonen dat eventuele cursussen die je betaald aanbiedt van een goede kwaliteit is. Het is als het ware een proefabonnement.

Dat geldt voor een eboek ook. Maar bedenk wel dat een eboek al minder aantrekkelijk aan het worden is. Bijna elke website die internet marketing een beetje doordacht heeft geeft iets weg. Een whitepaper, gratis PDF, Eboek, noem het maar op. Je vindt het overal op het internet.

Belangrijk hierbij is dus dat je een eboek maakt waar mensen van denken dat ze het echt nodig hebben.

Waarover gaat het kado?

Dat doe je dus door antwoord te geven op een vraag die bij je lezers leeft.
Denk daarbij ook eens out of the box. Ga eens op forums of Facebook groepen zoeken naar de vragen die leven.

Daar kun je heel veel vragen vinden. Deze vragen zijn prima geschikt om iets te maken wat jij exclusief weg kunt geven.

Voor een blog over Mountainbike zijn er bijvoorbeeld veel mensen die zich afvragen wat nu een goede fiets is om mee te starten.
Dan kun je dus gratis eboek maken met als titel ‘Koop je eerste mountainbike, 20 tips’.

Voordeel van zo’n gerichte weggever is dat je gelijk prima hebt bepaald wat je doelgroep is. Namelijk de beginnende mountainbiker.

Dit zijn niet de mensen die al jaren een Mountainbike hebben en alles er van weten. Daarvoor kun je beter een eboek maken ‘Verbeter je mountainbike skills tot een pro-level’.

Google analytics helpt je

Ook je (Google) analytics kunnen een antwoord geven op de vragen die bij mensen/ jouw bezoekers leven.

Als ik voor mijn blog over Antwerpen zie dat veel mensen een plattegrond zoeken dan geef ik een PDF weg met een gratis plattegrond.

Zie ik echter dat ze meer op zoek zijn naar uitjes op zondag dan kan ik bijvoorbeeld een Jaaragenda maken met zondagse trips naar Antwerpen.

Op die manier gebruik je dus je analyse van je bezoekersaantallen om jezelf op weg te helpen met het maken van een uitstekende gratis weggever.

Segmenten maken

Overigens is het best een idee om hier wat segmenten in aan te brengen. Zo kun je ook meerdere dingen weggeven en afhankelijk van het artikel dat je schrijft, inzetten wat je wilt weggeven.

Dus gaat een artikel over winkelen in Antwerpen dan geef je een cheat-sheet ‘de fijnste kleine winkels in Antwerpen’ weg. Gaat je volgende artikel over ‘de mooiste tramrit door de stad’, geef dan je PDF plattegrond van de tramlijnen in Antwerpen als kado.

In ruil voor dit alles vraag je natuurlijk om het mailadres van je lezers. In een vorig artikel schreef ik al waarom dit zo belangrijk is.

Voldoe aan de verwachting, geef zelfs iets meer

Wanneer je echter iets hebt beloofd en de lezer meldt zich daadwerkelijk aan, voldoe dan ook aan de belofte die je hebt gedaan en het liefst iets meer. Zorg dat de lezer zijn of haar verwachtingen in ieder geval waargemaakt, of liever nog overtroffen worden.

Het afmelden van je nieuwsbrief moet, wettelijk gezien, makkelijk zijn en wanneer de verwachtingen niet waargemaakt worden, tja dan zijn je lezers zo weer weg.

Persoonlijk vind ik echter ook dat je geen dingen moet roepen die je zelf niet gedaan, geprobeerd of succesvol voltooid hebt. Je gaat pas een eboek maken over hoe je 8000 euro per maand kunt verdienen met bloggen, als je dat ook daadwerkelijk doet.

Lezers zijn niet dom en prikken er dwars doorheen als jij zaken beloofd die je niet gedaan of waargemaakt hebt.

Wanneer je echter meer levert dan verwacht werd dan is de reden om loyaal te blijven aanwezig en dan zal het aantal afmelders lager liggen.

Popups, layovers, sidebars, knopkleuren, allemaal belangrijk voor de uiteindelijke stap van het aanmelden, maar het valt of staat met het mooie aanbod dat je hebt om de bezoekers over de streep te trekken. Begin met goede relevante content, daarna met het geweldige kado wat je maakt en vervolgens met het waarmaken van je belofte.

Uiteindelijk zorg je iedere nieuwsbrief ook weer voor goede inhoud, relevante antwoorden op vragen en uiteindelijk de interactie met je publiek.

1 Reactie

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *