Zoals ik eerder al schreef wil ik graag ideeën met je delen. Een van de ideeën die ik al heb uitgewerkt tot een complete website is ‘de onderwijsprofessional‘.

Dit is een website die ik heb gemaakt vanuit mijn eigen werkveld. Ben je in een ander werkveld bezig dan kun je die tak van sport natuurlijk goed inzetten voor een eigen project.

Website De Onderwijsprofessional

Website De Onderwijsprofessional

Je kunt hierbij denken aan doelgroepen als IT-ers, reizigers, bloggers of webdesigners.
Ook een leuke doelgroep om vragen te stellen zijn webwinkeliers, grafisch designers of schrijvers van boeken.

Het concept in het kort.

Je plaatst interviews met mensen van een bepaalde professie. Zo heb ik onderwijs mensen aan het woord gelaten. Mensen die ik via allerlei kanalen heb gevonden, vooral gebruik makend van Facebook, Instagram en Linkedin.

Via deze kanalen zijnde enthousiaste mensen vaak zelf al actief. Je geeft een bepaalde zoekterm in en je gaat zelf actief mensen benaderen.

Zeker in het begin zul je goed moeten uitleggen wat je idee is.

Gaandeweg vordert het idee en kun je mensen verwijzen naar de artikelen die je al geschreven hebt.

Een goed idee is om hier een specifieke pagina aan te wijden waarin je de gedachte achter je website weergeeft.

Professionals hebben een goed verhaal

Professionals in een bepaald segment hebben vaak een goed verhaal te vertellen. Maar tevens leert de ervaring dat ze weinig tijd hebben. Je moet ze af en toe herinneren aan het feit dat je ze graag vragen wilt stellen.

Ik werk vooral vanuit het concept om mensen eerst te benaderen met de vraag of ze interesse hebben.
Daarna stuur ik ze, via de mail, een vijftal vragen waar ze binnen een redelijke termijn antwoord op terug mogen geven. Daarbij vraag ik welke termijn voor henzelf haalbaar is.

Als ik de antwoorden heb kun je daar op twee manieren een verhaal van maken. Zelf een verhaal maken op basis van de artikelen met daarin regelmatig een quote. Of de vragen en antwoorden 1 op 1 letterlijk overnemen. Dat laatste is het minste werk, maar ook het minst interessant. Een eigen verhaal ervan maken is veel werk en kost wel een paar uur tijd.

Voor beide opties is wat te zeggen.

Interviews als podcast of video

Je kunt dit concept natuurlijk gemakkelijk uitbreiden met het afnemen van interviews via de telefoon en dat opnemen en als podcast aanbieden. Daarnaast kun je video’s maken van interviews.

Dit is natuurlijk en stap die veel verder gaat aangezien je hiervoor naar de betrokkene toe moet gaan en deze moet met zijn gezicht in beeld komen.

Voor de vragen zul je ook even moeten gaan zitten. Niemand zit te wachten op altijd dezelfde standaard vragen. Deze mogen een beetje prikkelen en spannend zijn. Daarvoor zul je wat meer te weten moeten komen over de mensen.

Bereid goede vragen voor

Dit doe je door hun site eens goed te bekijken. Op basis van wat je daar leest, hoort en ziet stel je een vijftal vragen op en deze gebruik je. Aan de ene kant vragen die wel betrekking hebben op de personen waar je een interview mee afneemt, aan de andere kant mogen ze af en toe, zoals ik al aangaf een beetje prikkelen en mensen alert maken.

Voorbeeld interview

Zoek een goede template

Voor de site heb ik gekozen voor een template van WP theming. Het was een zoektocht naar een goede template omdat ik een bepaalde opzet voor ogen had. Op de voorpagina moesten de verschillende interviews komen te staan en ik wilde zwart-wit foto’s gebruiken.

Ik maak hiervoor gebruik van foto’s die de mensen die in interview zelf aanleveren. Hier kun je natuurlijk ook weer je eigen draai aan geven zeker als je van fotografie houdt.

Instagram als tool

Een mooi idee hierbij is dat je deze foto’s ook kunt gebruiken om de website via Instagram te promoten. Waar ik voor koos is om een quote uit het interview over de foto heen te plaatsen en dat dan te plaatsen op Instagram. Natuurlijk met een link naar de persoon in kwestie!

Het mooie van een interview website is dat je veel doet aan linkbuilding. Iedereen die geinterviewd wordt is ijdel genoeg om een link te plaatsen naar jouw website. Meestal via meerdere kanalen. Facebook, Linkedin, Instagram, hun eigen site. Het is gewoon een mooie manier om jouw website ook weer te verspreiden.

Website The-talks.com een interview website

Website The-talks.com een interview website

Ik heb natuurlijk een voorbeeld van hoe ik zo’n website echt zou willen hebben. The Talks is een website die bekende personen interviewt. Dit is voor mij de droom geweest toen ik deze website opzette, om zo te worden.

Inmiddels heb ik alweer heel veel nieuwe plannen en ideeën en kun je ‘de onderwijsprofessional’ van me overnemen. Als je interesse hebt, laat het dan weten. Het plan heb je met dit artikel kant en klaar. Aan jou om het op deze, of een heel andere manier uit te werken! Neem gerust contact op!

Een eigen travel blog leren maken?

Download mijn gratis Eboek

E-boek Je eigen travel blog maken!