Je webwinkel en Twitter

Twitter en je webwinkel!Twitter kan een uitstekend instrument zijn om je webwinkel te promoten. Er zijn echter ook wel een paar valkuilen waar je rekening mee moet houden wanneer je effectief gebruik wil maken van deze vorm van sociale media. Mocht je nog helemaal geen gebruik maken van Twitter, dan is het in ieder geval slim om er mee te beginnen. Het levert je altijd meer op dan dat het kost.

Kies voor de naam van je winkel

Als je een twitter pagina speciaal wilt koppelen aan je webwinkel, wat aan te bevelen is, dan moet je de naam van de winkel gaan gebruiken en niet je eigen naam. Je eigen naam kun je beter gebruiken voor je prive tweets. Je kunt echter alleen maar kleine letters, hoofdletters en een underscore ( _ ) gebruiken. Probeer daarom zo snel mogelijk de naam van je winkel op twitter vast te leggen.

Als je dat gedaan hebt dan is het zaak om, voordat je daadwerkelijk jezelf met andere twitteraars gaat koppelen, eerst een reeks tweets de lucht in te sturen. Dat heeft namelijk als voordeel dat je betrouwbaarder overkomt. Anderen hebben de neiging eerder in zee te gaan met iemand die echt actief is in plaats van iemand die net begint.

Link door naar een speciale twitter pagina

Het kan erg handig zijn om een specifieke landingspagina te maken voor de link die op twitter komt te staan. De meeste mensen linken direct naar de home pagina, maar waarom zou je twitteraars niet speciaal welkom heten.

Zo’n landingspagina hoeft niet spectaculair te zijn, maar je kunt de twitteraar even benoemen en daarmee geef je anderen het gevoel iets extra’s te willen doen. Dat geeft de bezoeker weer een gevoel dat hij extra welkom is.

Niet teveel mensen binnen dezelfde sector

De meeste startende twitteraars zoeken andere twitteraars die dezelfde passie delen, met name in de webwinkel branche kan dat onhandig zijn. Dat zijn namelijk meestal niet de mensen die bij je kopen. Aan de andere kant zul je je met hen wel weer het meest verbonden voelen en kun je eventuele frustraties of juist leuke dingen beter met hen delen.

Zorg dus voor een gemengd publiek van mensen die jij volgt en waarvan de kans bestaat dat ze jouw gaan volgen.

Zoekfunctie gebruiken

Met de zoekfunctie kun je op zoek gaan naar bepaalde onderwerpen waar mensen over twitteren. Zo kun je dus op zoek gaan naar mensen die bijvoorbeeld twitteren over babyspullen, of over zeeland als gebied. Hiermee kun je het terrein waar je op actief bent goed afbakenen. Ik zoek bijvoorbeeld zo nu en dan op ‘HTML5’. Ik krijg dan heel veel tweets te zien van mensen die net wat schrijven over HTML5. ALs er iets tussen staat wat ik interessant vind, dan ga ik diegene volgen.

zoeken op twitter over html5

Geef af en toe iets weg

Het werkt heel goed als je af en toe iets weggeeft. Heel vaak wordt er een leuk iets weggegeven (een ‘goodie’), als er bijvoorbeeld 200 volgers zijn, of de 500e tweet is gedaan. Allemaal manieren om je volgers wat meer te betrekken bij je webwinkel en bij je twitter account.

Het gaat er hierbij om dat je je webwinkel promoot, dus het is handig als ze daarvoor even je website moeten bezoeken. Dit is natuurlijk geen must, maar een bezoeker zal allicht even rondkijken in je webwinkel en misschien wel wat kopen. Dat laatste moet niet het doel zijn van het weggeven, het doel moet zijn dat je aan klantenbinding, of pre klantenbinding doet.

Met pre klantenbinding bedoel ik dat het later een klant zou kunnen worden, gewoon omdat datgene wat je weggaf zo leuk is dat de webwinkel bezocht gaat worden. Een kunst op zich natuurlijk.

Twitter niet te weinig, maar zeker niet teveel

Een hele lastige vraag is ‘hoeveel moet je twitteren?’ Daar is geen eenduidig antwoord op te geven. Ik merk bijvoorbeeld dat ik twitteraars die ineens een hele serie tweets achter elkaar afvuren, niet meer wil volgen, met name als het onderwerp met onvoldoende interesseert.

Zo nu en dan even een twitter de wereld insturen is dan mijn voorkeur. Maar dat zo nu en dan moet wel weer effectief zijn, dus waar ligt het midden? Moeilijk te zeggen, maar kijk gewoon waar je jezelf het beste bij voelt. Zolang het je maar niet gaat beheersen, maar geldt dat niet voor alles?

Promoot niet alleen jezelf

Ga niet alleen voor eigen eer, retweet anderen, haal anderen aan met het @ teken (bijvoorbeeld @htmlsite als je mij wilt aanhalen of benaderen) en onderhoud contacten met anderen.

Je kunt bijvoorbeeld een leuk artikel van een ander tweeten, of een interessant bericht retweeten. Allemaal manieren om ervoor te zorgen dat je een groep mensen om je heen verzamelt die het gevoel hebben dat je het niet alleen voor jezelf doet, maar ook voor anderen.

Volg mensen met niet al te veel volgers

Als je op zoek gaat naar volgers dan kun je kiezen voor de grote namen. Weinig kans dat ze je terugvolgen omdat je niet opvalt in de grote massa (de uitzonderingen bevestigen de regel natuurlijk). Kies ervoor om mensen te volgen die nog niet heel veel andere volgers hebben. Zij vinden het leuk als iemand hen gaat volgen en zullen dus eerder geneigd zijn jouw terug te gaan volgen.

Ik ben benieuwd naar jouw twitter ervaringen. Laat het me weten in een reactie. En, vergeet niet html-site op twitter te gaan volgen: http://twitter.com/htmlsite.

 
Vond je dit een interessant artikel?
Wil je op de hoogte gehouden worden als er weer een nieuw artikel verschijnt?
Meld je dan aan »

3 gedachten over “Je webwinkel en Twitter

  1. Pingback: Tweets die vermelden Twitter en een webwinkel -- Topsy.com

  2. "Als je dat gedaan hebt dan is het zaak om, voordat je daadwerkelijk jezelf met andere twitteraars gaat koppelen, eerst een reeks tweets de lucht in te sturen. Dat heeft namelijk als voordeel dat je betrouwbaarder overkomt. Anderen hebben de neiging eerder in zee te gaan met iemand die echt actief is in plaats van iemand die net begint."

    Is dit een persoonlijke ervaring of een feit? Het komt over als een feit, maar dat lijkt het me niet?

    "Als je op zoek gaat naar volgers dan kun je kiezen voor de grote namen. Weinig kans dat ze je terugvolgen omdat je niet opvalt in de grote massa (de uitzonderingen bevestigen de regel natuurlijk). Kies ervoor om mensen te volgen die nog niet heel veel andere volgers hebben. Zij vinden het leuk als iemand hen gaat volgen en zullen dus eerder geneigd zijn jouw terug te gaan volgen."
    Persoonlijk vind ik het echt zwaar irritant als mensen je alleen gaan volgen om zelf gevolgd te worden. Ik vraag me af of er niet een effectievere manier is om followers te krijgen. Het lijkt mij persoonlijk veel effectiever om met metions op mensen te reageren, zo spreek je mensen persoonlijk aan. Dan krijgt die persoon niet meteen het gevoel dat je dat alleen doet om meer followers te krijgen.

    Verder had je bij dat stukje over de zoekfunctie gebruiken nog in kunnen gaan op twitter apps. Tweetdeck heeft bijvoorbeeld een optie om kolommen toe te voegen met keywords erin. Dan kan je gewoon constant over bepaalde onderwerpen op de hoogte blijven.

  3. <i>"Als je op zoek gaat naar volgers dan kun je kiezen voor de grote namen. Weinig kans dat ze je terugvolgen omdat je niet opvalt in de grote massa (de uitzonderingen bevestigen de regel natuurlijk)."</i>
    Waarom zou je iemand volgen?
    – Om te lezen wat hij zegt
    – Om hem ook als follower te krijgen.

    1)Stel, ik begin een webwinkel voor HTMl en CSS. En ik volg een prutser eerste klas, denk je dat ik daar iets aan heb?
    2)Stel, ik begin een webwinkel voor HTML en CSS. En ik volg w3c, denk je dat ik daar wat aan heb?

    Ik denk dat ieders antwoord bij 2 ja is en bij 1 nee….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *