Kick! Onderwijsadvies – een interview

Charmila Maassen is 34 jaar en trotse moeder van 2 zoontjes. Ze houdt van schrijven. Ze heeft in 2008 haar eerste kinderboek uitgebracht. Ook heeft ze plezier in skaten, toneelspelen en lekker koken.

Sinds juli 2017 is Charmila gestart met haar eigen onderwijsadviesbureau: KicK!onderwijsadvies, samen met haar collega’s Anne-Marie van Holst en Dinah Otto.

De dames van Kick onderwijsadvies - Charmila Maassen
De dames van Kick onderwijsadvies. In het midden Charmila Maassen

Van leerkracht naar trainer

In een gesprek vroeg ik haar naar de manier waarop ze vorm geeft aan haar trainingen en cursussen.
“Ik ben 15 jaar werkzaam geweest in het basisonderwijs,” vertelt Charmila. “Binnen het primair onderwijs heb ik aan alle jaargroepen lesgegeven, ben ik MT lid, RT’er en onderwijscoach geweest.”

“Het leek mij leuk een nieuwe uitdaging aan te gaan. In 2013 ben ik een korte opleiding tot trainingsacteur gaan volgen. Ontzettend leuk, maar als acteur zit je naast de trainer en ik zag hoe leuk het is om trainingen te geven. Ik ben toen een aantal train de trainers gaan volgen en langzamerhand ben ik voor mijzelf begonnen als trainingsacteur, onderwijscoach- en trainer.”

Wat mij aanspreekt is het verder helpen van (onderwijs) mensen. Ik houd van het contact met mensen en de dynamiek die een groep met zich meebrengt.

De voorbereiding van een training

Bij de voorbereiding van een training begint Charmila met het zich verdiepen in de deelnemers en hun behoeften. “Ik neem eventueel intakes af, soms persoonlijk, soms per mail of telefonisch. Daarna maak ik een training op maat, waarbij de behoeften van de deelnemers centraal staat, daarnaast het ervaringsgericht leren.”

“Door aan te sluiten aan de behoeften van de deelnemers en mij flexibel op te stellen profileer ik mij als trainer. Ik durf van mijn programma af te wijken.”

Ervarend leren vanuit een dubbelrol

“Ik ben verder voor het ervarend leren en neem vaak een dubbelrol aan, die van trainer en acteur. Dat maakt mijn trainingen dynamisch en de deelnemers ondervinden welke effecten hun gedrag heeft op anderen en hoe ze dit kunnen omdraaien of versterken.”

Charmila haar grootste voorbeeld is haar vader: “Hij heeft ontzettend veel bereikt en steunt mij in al mijn keuzes. Daarnaast is hij zeer deskundig en houdt hij ook lezingen. Onder andere over radicalisering bij jongeren. Hij kan trouwens zeer levendig vertellen.

Ga ervoor!

De belangrijkste leerles voor Charmila is eenvoudig: “Just do it! Gewoon ervoor gaan en zien waar het schip strandt.”

Iedere week probeer ik minimaal een artikel te plaatsen zoals je zojuist gelezen hebt.
Wanneer je op de hoogte wilt worden gehouden van deze artikelen,
Meld Je Dan Aan Voor De Nieuwsbrief.
Ik stuur je dan regelmatig een update (niet te vaak natuurlijk!!)
Klik hier om je aan te melden >>

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *