Roelie Zijlstra stond 18 jaar voor de klas in het basisonderwijs. Nu is ze leerkrachtcoach. Als geen ander weet ze wat er speelt bij leerkrachten en docenten.

Hoe komt het toch dat we coaches nodig hebben?

“Een goede coach laat je even stilstaan en laat je reflecteren op je eigen gedrag. Een stukje bewustwording.
Wat werkt er? En wat werkt er niet?

Quote: Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg

Quote: Als je doet

In deze tijd wordt je vaak in de waan van de dag opgeslokt door een aaneenschakeling van gebeurtenissen en is er veelal geen tijd voor reflectie.

Goede coaches zien ook vooral de KRACHT van de coachee en gebruiken deze om bepaalde niet-helpende patronen te doorbreken door de coachee een spiegel voor te houden.

Uit eigen ervaring (en als je de reviews op mijn site leest), weet ik dat een coach het verschil kan maken voor de ander. Door te spiegelen, doorvragen en de kern van het probleem aan te pakken ontstaat er een stukje bewustwording, waarmee de coachee aan de slag kan.

Volgens mij zou vrijwel iedereen baat hebben bij een coach.

Gelukkig is er ook een groeiende groep die steeds meer waardering krijgt voor het coach-vak.
Volgens mij is het de hoogste tijd dat ook werkgevers en managers binnen organisaties coaching meer als vanzelfsprekend in gaan zetten, en op deze manier te investeren in kwaliteit (i.p.v. kwantiteit).

Volgens mij zou vrijwel iedereen baat hebben bij een coach.
Niet omdat iedereen problemen heeft, maar omdat er bijna altijd wel iets te verbeteren valt in het leven. En daar is niets mis mee.”

Waarom is de leerkracht jouw doelgroep?

“Zoals gezegd weet ik goed wat er speelt en kan ik goed meevoelen met de leerkrachten en docenten die ik coach.
Ook heb ik natuurlijk heel veel ervaring opgedaan, dat is erg handig.

roelie zijlstra leerkracht coach

Roelie Zijlstra leerkracht coach

Tijdens de Beeldcoaching® trajecten kom ik in klassensituaties filmen. Tijdens de coachingsgesprekken aan de hand van de opnames ontstaat er een stukje bewustwording van het leerkrachtgedrag.

Sommige leerkrachten hebben daarbij een specifieke vraag, anderen niet.
In iedere klassensituatie ontstaan er in loop der tijd patronen.

Wat ik doe is deze patronen inzichtelijk maken en vervolgens samen met de leerkracht/docent kijken naar welke patronen helpend zijn en welke niet-helpend zijn. Deze niet-helpende patronen gaan we doorbreken.

Dit kan op allerlei verschillende gebieden zijn: klassenmanagement, didactiek, pedagogisch klimaat, interactie, enz.
Dit is het LeerKRACHTcoach ‘Excelleren-voor-de-klas Programma’.”

‘Is dit nog wat ik wil’ is volgens mij een van de meest gestelde vragen in onderwijsland, hoe komt dat toch?

“De werkdruk is hoog in onderwijsland. Er wordt veel gevraagd van een leerkracht.
Leerkrachten zijn veelal loyaal met hart voor de zaak. Hieronder een aantal oorzaken van de stijgende werkdruk:

1. Leerkrachten verliezen hun eigenheid en voelen zich marionetten van de directie/inspectie;
Er worden steeds hogere eisen gesteld aan verslaglegging, groepsplannen, vergaderingen, nascholing, oudergesprekken, digitalisering, enz.
Leerkrachten zijn vaak plichtsgetrouw en loyaal naar de kinderen en hun leidinggevende toe. Ze zullen er dus alles aan doen om het goed te doen (in het belang van het kind).

2. Het échte contact met de kinderen;
Leerkrachten zijn veelal het onderwijs ingegaan omdat ze het verschil willen maken voor de kinderen. Door de tijdsdruk missen ze de echte aandacht/diepgang in het contact met de kinderen. Hierdoor hebben ze continu het gevoel dat ze tekort schieten;
Het is niet voor niets dat de kindercoachpraktijken als paddenstoelen de grond uit schieten. Vaak zijn dit leerkrachten/docenten die meer aandacht willen geven aan de problemen van een kind en diepgang zoeken in het contact met kinderen en die behoefte op een andere manier vormgeven.

3. Het toenemende aantal zorg kinderen in het kader van Passend Onderwijs, waardoor de leerkrachten wederom tijdsdruk ervaren en wederom het gevoel van tekort schieten ervaren;
Leerkrachten willen graag ieder kind bedienen op wat hij/zij nodig heeft. In veel klassen is het aantal zorgkinderen tot ver boven de 20% gestegen. Kan een leerkracht (hoe graag hij ook wil) ieder kind nog bedienen op wat hij/zij nodig heeft?

4. Doordat er veel van leerkrachten geëist wordt naast de lesgevende taken, missen ze de tijd om net dat leuke extra’s en die leuke les voor te bereiden. Dat is juist waar ze energie van krijgen!

5. De doorgroeimogelijkheden en carrièrekansen van leerkrachten/docenten;
Na een aantal jaren voor de klas willen leerkrachten/docenten zich verder ontwikkelen, doorstromen en doorgroeien.Het huidige systeem biedt daar te weinig kansen.

6. Is het huidige onderwijssysteem nog passend in deze tijd?
#operationeducation

Dan hebben we het nog niet eens gehad over de overvolle klassen en tekort aan leraren.
Het zijn de leerkrachten en docenten die iedere dag het daadwerkelijke werk met veel betrokkenheid en liefde verzorgen voor onze kinderen en zijn de ‘backbone’ van het onderwijs en misschien wel van de samenleving zijn.

Bovenstaande problemen zijn van een dergelijk grote aard dat ze niet gelijk als sneeuw voor de zon zullen verdwijnen.

Bij een aantal van bovenstaande punten kunnen de leerkrachten ook zelf iets betekenen.
Hoe kunnen we de leerkrachten en docenten het beste bedienen?

Door naar ze te kijken en vooral actief te luisteren wat ze nodig hebben!”

Ik denk dat we op aarde zijn om van en met elkaar te leren

“Ik zou ervoor willen pleiten om daadwerkelijk te investeren in de leerkracht op de werkvloer, dus op groepsniveau.

Iedere docent/leerkracht verdient wat mij betreft een onafhankelijke (Beeld)coach die meekijkt in hun klassensituatie, zodat leerkrachten en docenten zelf eerlijk en onbevooroordeeld kunnen zien wat er werkt en wat er niet werkt.”

Waarom ben jij ooit coach geworden en hoe ben je er toe gekomen dit daadwerkelijk te gaan doen?

“Ook ik was een leerkracht die niet meer haar ei kwijt kon in het huidige onderwijssysteem. Daarin miste ik persoonlijk het meeste de diepgang in het contact met de kinderen. Ik zag wat de kinderen nodig hadden, maar kon ze dit naar mijn gevoel onvoldoende geven door tijdgebrek. Dit frustreert op een moment.

Daarbij wilde ik heel graag mezelf blijven ontwikkelen, daarbij miste ik voldoende doorgroei mogelijkheden binnen het onderwijs.

Quote: do more of what makes you happy

Quote: do more

Ik denk dat we op aarde zijn om van en met elkaar te leren.

Daarbij wil ik van betekenis zijn voor de ander; het verschil kunnen maken in het proces van de ander.
Bovenstaande kan ik nu binnen LeerKRACHTcoach heel goed kwijt.

Dit is voor mij een behoorlijke zoektocht geweest, voordat ik zover was.

Het mooie is dat ik in de loopbaantrajecten andere leerkrachten/docenten begeleid, die eveneens op zoek zijn naar een nieuwe stap in hun loopbaan. Ik heb zelf dit proces doorlopen en ben dus ervaringsdeskundige op dit gebied.

Daarin heb ik twee programma’s ontwikkeld:
Het Stay-or-Go-programma
Het in-5-stappen-naar-je-Droombaan programma”

Welke vaardigheid zouden we voor 2019 moeten ontwikkelen?

“Volgens mij zijn ‘zelfreflectie’ en ‘coaching’ de toverwoorden om in ontwikkeling te blijven.
Deze twee woorden hebben elkaar nodig. De één kan wel zonder de ander, maar zet je ze beide in dan heb je een win-win-situatie.

Ik wens voor 2019 iedereen een coach die de goede vragen aan jou stelt, waardoor je in beweging/ontwikkeling blijft!”

Praktisch

Roelie Zijlstra is leerkracht coach. Zij biedt verschillende vormen van coaching aan zoals beeldcoaching en e-coaching. Ze richt zich voornamelijk op leerkrachten en docenten.
Website: leerkrachtcoach.nl/

Op 30 januari is er in Sneek een Loopbaan inspiratie workshop.

leerkrachtcoach.nl/aanbod/loopbaan-inspiratie-workshop-sneek-30-januari-2019/

Als je dit een interessant
artikel vond…

wil je vast ook mijn NIEUWSBRIEF!
Iedere week weer een nieuw ARTIKEL!

Krijg je binnenkort ook dit ebook met 75 geweldige tips in Antwerpen!
ebook 75 tips in Antwerpen!