Online cursus – Maak een planning

Wanneer je een onderwerp hebt bedacht voor je online cursus is de volgende stap om een planning te maken voor je cursus.

Een planning is wat mij betreft essentieel voor het slagen van je online cursus. Dat betekent niet dat je meteen alle onderdelen van die planning moet maken, maar wel dat je goed doordacht aan het bouwen begint.

Een planning kun je zien als een spoorboekje. Je weet waar je wilt uitkomen en wat je einddoel is van je online cursus.

Een elevator pitch voor je online cursus

Schrijf als eerste je elevator pitch. In een korte omschrijving neerzetten wat je wilt met je online cursus. Alsof je in de lift staat met iemand die deze cursus moet gaan kopen.

Zet dat eens simpel op papier en lees het daarna voor aan je partner of je vriend(in) of gewoon aan jezelf in de spiegel.

Gebruik een spreadsheet

Erg handig is het gebruik van Google docs spreadsheets. Hierin maak je een spreadsheet aan (een soort Excel bestand).

Spreadsheet aanmaken in Google Docs voor je online cursus

Nu kun je kolommen maken. In de eerste kolom plaats je de naam van de betreffende les. In de tweede kolom een omschrijving en in de derde kolom de lengte. In de vierde kolom zet je wat er nodig is aan materialen enzovoort.

Dat zou er dan zo kunnen uitzien:

spreadsheet2

Lessen uitsplitsen en omschrijven

Je ziet dat de verschillende lessen zijn uitgesplitst en dat er bij elke les een omschrijving staat en dat wat er nodig is.
Op dit moment heb ik nog geen echte les gemaakt, enkel de hoofdlijnen uitgezet.

Of je nu een lessenserie hebt van 5 lessen of eentje van 56 lessen, de basis staat.

Dit sjabloon kun je gebruiken. Je kunt het dan toevoegen aan je eigen Google Docs. Hiervoor moet je eerst klikken op ‘een kopie maken’. Deze kopie wordt dan toegankelijk in je eigen Google Docs omgeving. Werk je liever met Excel of Numbers, dan kun je natuurlijk het bestand ook downloaden als…

De lancering van je online cursus plannen

Naast de planning van de online cursus zelf is het ook handig om een planning te maken voor de lancering van je cursus.

Ten eerste plan je de dag waarop je de cursus daadwerkelijk gaat lanceren.
Dat is je deadline.

Kies ervoor om dit niet te snel te plannen. Zorg dat je de tijd hebt om een deel van je cursus klaar te hebben.
De hele cursus is niet nodig. Waarom dat is dat deel ik later wel met je.

Je gaat bijvoorbeeld je cursus over twee maanden lanceren.

Dan kun je nu de verschillende delen in tijd wegzetten

Reken er op dat een aflevering van een cursus maken die 3 minuten duurt, alles bij elkaar een uur of twee tijd kost om te maken.

Voor het maken moet je jezelf voorbereiden, je moet slides maken die je gaat laten zien. Je moet weten wat je precies gaat vertellen. Het opnemen van de video zelf. Het knippen en snijden van je video.

Daarnaast maak je misschien opdrachten, schrijf je een begeleidende tekst en wil je een PDF maken met daarin de highlights van die betreffende les.

Zorg dat je ruim de tijd neemt om dit te doen. En bedenk dat een uur per dag al veel is. Zeker als je een gewone baan hebt en ook je blog wilt blijven bijhouden.

Dat betekent dus dat je iedere dag een uur aan je online cursus gaat werken. Je kunt dan zelf uitrekenen hoe lang je hierover gaat doen.

Let wel, als je meer ervaring krijgt zal een deel van de bovengenoemde zaken sneller gaan.

Als je bepaalde software nog niet goed kent zal je er langer de tijd voor nodig hebben.

Hoe ga je de online cursus lanceren?

In de periode voor de lancering moet je natuurlijk ook nog eens gaan bedenken hoe je je cursus gaat lanceren. Hoe ga je daar aandacht aan besteden en hoe zorg je ervoor dat iedereen van het bestaan van je online cursus komt te weten.

Dit stukje noemen we de pre-launch fase. Als je dit goed doet dan kunnen mensen niet wachten om je online cursus te gaan bestellen en te volgen. Pak je deze fase niet goed aan, dan doe je misschien al het werk voor niks. Dan gaat niemand je cursus volgen en is al het werk voor niks.

Belangrijk dus dat je in je planning opneemt op welk moment je pre-launch fase in gang gezet wordt.

Hierbij moet je denken aan
– artikelen schrijven voor je eigen blog
– gastblogs maken
– advertenties maken
– adverteren plannen
– een gratis eboek schrijven
– launch video’s maken

Kortom ook deze onderdelen kosten je tijd. Vandaar dat de planning zo belangrijk is!
Als je het goed doet dan is de beloning er ook naar…

En beloon jezelf tussendoor, als je weer een mijlpaal bereikt hebt. Daarmee hou je de moed er in.

Succes ermee!

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *