Ontwerpen voor geld – een interview

Hoe een simpel concept een succes kan worden bewijst de website ontwerpen-voor-geld.nl
De website is gericht op het bij elkaar brengen van vraag en aanbod op het gebied van design en ontwerp. Van visitekaartjes tot complete websites en van logo’s tot hele huisstijlen, alles is mogelijk. Maar dan wel binnen een uniek concept: “Meer dan 1500 ontwerpers staan klaar om aan de slag te gaan als de ontwerpopdracht ze bevalt. Nadat een wedstrijd is uitgeschreven, stromen de inzendingen binnen. Na gemiddeld 2 tot 4 weken kiest de opdrachtgever het beste design. Het geld wordt vervolgens over gemaakt naar de ontwerper van de winnende inzending.” vertelt Chris Gobel.

Publiek kan stemmen

“Het leuke van het wedstrijd element is dat het publiek op alle inzendingen kan stemmen, alhoewel natuurlijk de opdrachtgever uiteindelijk de zwaarste stem heeft. Oftewel het publiek helpt bij het bepalen van het beste ontwerp. Dit zien we als een belangrijke toegevoegde waarde van onze site: je krijgt waardevolle feedback over je toekomstige uitstraling.”

Crowdsourcing

Hiermee onderscheidt de website zich van andere websites die dergelijke contests aanbieden. Het geheel is eigenlijk heel ‘Web 2.0’. De term die voor dergelijke projectvormen wordt gebruikt is crowdsourcing, laat
het publiek iets maken en ontdek dan wat je bevalt en wat niet.

“Het idee achter de site is crowdsourcing gericht op design werkzaamheden. Crowdsourcing is het uitbesteden van werkzaamheden aan een crowd in het nederlands internetmenigte. Nu erg actueel is het Crowdsourcing project ‘DSB The Movie‘.” zegt Gobel,

“In dit project zal een film worden gemaakt door de crowd over de ondergang van de DSB Bank. Alle mensen en ideeen worden bijeengebracht door sociale netwerken zoals linkedin, hyves en google wave.
De wedstrijd voor het logo was natuurlijk meteen te vinden op onze site en kent inmiddels tientallen inzendingen. De prijs die te winnen is is geen geld maar eeuwige roem!!”

Eenvoud en multifunctioneel

ontwerpen voor geld

De website ziet er helder en eenvoudig uit. Chris Gobel: “De site is eenvoudig van opzet, maar uitnodigend van aard. We hebben goed gekeken hoe normaliter de interactie tussen opdrachtgever en ontwerpers gaat en dat hebben we gebruikt om onze website zo gebruikersvriendelijk neer te zetten. ”

Vooraf werden drie belangrijke voorwaarden gesteld:
1. Gemakkelijke interactie tussen opdrachtgevers en ontwerpers
2. Laagdrempelig om mee te doen zowel voor opdrachtgevers als ontwerpers.
3. De ontwerpers de mogelijkheid geven om hun ontwerp portfolio te tonen.

Het belang van een goed ontwerp

Wanneer je een dergelijke website start dan heb je duidelijke ideeen over het belang van een logo of layout voor websites.
“In een wereld waarin het internet en digitale communicatie steeds belangrijker wordt is een goed logo en/of eigen stijl voor je website tegenwoordig belangrijker dan je visitekaartje. Als je website er visueel mooi uitziet straalt dat af op je bedrijf.

Het is altijd goed zichtbaar als er tijd, geld en energie in een eigen stijl voor een website wordt geïnvesteerd. Dit betaalt zich natuurlijk terug omdat je website je digitale uithangbord is. Een goed ontworpen website geeft een bedrijf een professionele uitstraling. Dat is zeker belangrijk voor onze opdrachtgevers: startende ondernemers en het midden en kleinbedrijf.”, aldus Chris.

Communiceer

Tenslotte nog een advies voor de bezoekers van html-site.
“Ons advies is dat als je het ontwerpen van een website/stijl uitbesteed dat een goede communicatie tussen jou en de ontwerper belangrijk is. Goede interactie tussen opdrachtgever en ontwerper is essentieel voor het vertalen van een klantwens in een passend design.”

“Daarnaast vinden wij het belangrijk dat je voldoende hebt om uit te kiezen. Wees in eerste instantie niet tevreden met één of twee ontwerpen als je nog zoekende bent. Een wedstrijd uitschrijven bij ontwerpenvoorgeld waar je vaak kan kiezen uit meer dan 20 ontwerpen kan je daarbij helpen. Ons motto daarbij is ‘leverage the crowd’.”

Naar de website ‘ontwerpen-voor-geld.nl’

9 Reacties

  1. Even voordat ik dalijk weer naar mn hoofd geroepen krijg dat ik bij mn moeder moet gaan huilen: kijk jezelf na 😉

    ONTOPIC:
    Het probleem met dit soort design contests is dat jan en alleman een ontwerp kan insturen. Aan de ene kant wel goed, zo is er veel keuze en worden de mooiere ontwerpen beter zichtbaar. Het nadeel is echter dat de relatie tussen klant en ontwerper hierdoor niet echt goed is, waardoor het kan zijn dat de klant uiteindelijk eindigt met iets dat hij niet voor ogen had. Daarnaast kan het ook zo zijn dat de ontwerper het ontwerp kiest van een amateur, die door het gebrek aan uitleg van de klant + gebrek aan ervaring misschien iets maakt dat helemaal niet aansluit bij de doelgroep/ideeën van de klant.

    Jouw gedachten hierover?

  2. I agree. Het wordt een stuk minder persoonlijk en afstemmen op de wensen van de klant wordt inderdaad moeilijker.

    Vooral bij dit soort dingen (huisstijl ontwerp) is het uitermate belangrijk dat de klant en ontwerper op 1 lijn zitten. Als je 20 ontwerpers hebt is dat enorm lastig (zowel voor de klant als voor de ontwerper).

    Vandaar dat ik zelf nooit zo’n contest zal beginnen. Simpelweg door de gebrekkige communicatie. Een huisstijl is essentieel, laat het dan ook gewoon door een professioneel bedrijf doen waar je langs kan gaan om alles te bespreken. Het kost je wellicht het drievoudige, maar dan heb je écht iets. Iets waarmee je je goed kan onderscheiden van de concurrent die het wel door hobbyisten/amateurs in elkaar laat flansen. Dan krijg je die kosten er echt wel uit.

    Ik zou het in ieder geval wel weten 😉

  3. ben ik het dan weer helemaal mee eens.
    Daarnaast is het ook jammer voor de echte professionals, die het door deze goedkopere contests moeilijker vinden om klanten te werven omdat veel mensen gewoon niet snappen dat je betaald voor echte kwaliteit.

  4. Ik vind al die contest prima zolang het om een simpel website ontwerp gaat… maar wanneer bedrijven hun huisstijl laten ontwerpen door iemand die zelfs nog nooit ter plaatse is geweest krap ik toch even achter mijn oren.

    Maar het is nog erger: Bedrijf X zoekt een huisstijl en huurt bedrijf Z in… Z plaats vervolgs een contest met minimale informatie (want mag niet worden gevonden in Google) en looft een prijs uit van 250 euro om vervolgs 3000 euro te vragen voor de nieuwe huisstijl.

    Er wordt dus niet beredeneerd en dan ontworpen maar een ontwerp gemaakt waarna er een verhaal bij wordt verzonnen…

  5. Inderdaad. Eigenlijk wordt er, kort door de bocht, misbruik gemaakt van de ontwerpers. Uiteindelijk worden klanten van de tussenbedrijven er de dupe van.

    Deze klanten betalen veel en het uiteindelijke ontwerp wordt inderdaad gekozen aan de hand van een verzonnen (aansluitend) verhaal.

    Wellicht inspiratie voor een nieuw artikel? 😛

  6. Het erge aan die soort sites zijn, of het amateurs, hobbyisten, freelancers daar zitten. Er wordt wel heel erg veel gekopieerd van logo's van derden en de logo's zodanig bewerken/onherkenbaar maken en deze dan een inzending te doen alsof ze die hebben ontworpen. En de website ontwerpen zijn gestolen templates, gedownload van torrent-site en dan verkopen ze die daar verder…

    Wordt er eigenlijk nog wel wat gedaan met de inbreuk van auteursrechten?

    1. Ik denk dat er in iedere branche altijd oplichters zitten die op allerlei vage manieren geld willen verdienen. Dat zie je hier en overal. Wanneer je zoiets ontdekt dan kun je natuurlijk altijd aangifte doen. Of dat helpt blijft altijd de vraag.

  7. Voor ondernemers of kleine zelfstandigen zijn crowdsourcing platformen vaak erg interessant. Zij nemen een hoop werk uit handen en brengen op een efficiente en snelle manier vele creatieve mensen te samen die onmiddellijk aan een opdracht beginnen te werken. http://www.designonclick.nl is een nieuwe speler in Nederland die de ‘crowd’ en de klant met elkaar in verbinding stellen.

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *