“Op mijn visitekaartje noem ik mezelf een creatief merkstrateeg en -consultant. Enigszins aangedikte woorden die staan voor toegepaste creativiteit en communicatie.”
“Waarom dat laatste niet gewoon hanteren?”
“Omdat in een tijd waarin een schoonmaakster een interieurverzorgster wordt genoemd en een docent een kennismanager, aangepaste functietitels steeds prominenter aanwezig zijn. Dat is op zich niet verkeerd, ze stimuleren ambities en definiëren de waarde van de functie.”
Strategische communicatie
“Het feit dat ik hierover uitweid, benadrukt mijn werkgebied, namelijk die van de strategische communicatie.”
Aan het woord is Remco Frank. Hij is werkzaam als expert in communicatie, strategie en creativiteit.
Wat dat precies is vertelt hij zelf: “Ik ontwikkel creatieve en strategische methodes die garant staan voor het ontwikkelen van een krachtige maar bovenal duidelijke en oprechte identiteit die voor lange tijd opgaat.”
Richting en bestemming geven
“Mijn visie is dat alles in beweging is. Dit vraagt om richting en bestemming, met name om een verandering te bewerkstelligen.”
“De nieuwe standaard is onderscheidend zijn en oplossingen bieden. Kansen zien waar anderen het laten liggen of juist kansen creëren voor anderen. Meelopen in het vooruitlopen.”
Vooruitlopen
“Als hardloper die de ambitie heeft om dit jaar de marathon van New York te volbrengen in een concurrerende tijd staat vooruitlopen letterlijk synoniem met presteren. Daar ligt mijn ambitie, voor mijzelf en voor mijn klanten!”
Het succes van een goede huisstijl wordt volgens Remco bepaald door een identiteit die zich net als een individuele persoonlijkheid ontwikkelt maar ook dicht bij zichzelf blijft.
“Dit is essentieel voor ondernemingen die verder willen, vooruitkijken en die bovendien zuiver en geloofwaardig hun werkgebied tegemoet treden.”
Identiteit overeind houden
“Een identiteit blijft alleen overeind als het overeenkomt met de essentie en de kernwaarden van de instelling. Om dit te bereiken heeft ze een ziel nodig, een persoonlijkheid. Mensen met persoonlijke verhalen hebben een identiteit en zijn geloofwaardig, dat geldt dus ook voor ondernemingen.”
Remco zijn focus ligt op merkstrategie en online en interactieve communicatie. “Ik heb gewerkt voor grote spelers in de ontwikkeling van web gerelateerde systemen en platformen.”
Presentaties en workshops
“De online en interactieve mediabranche ontwikkelt zich en vraagt om analytische experts die trends signaleren, besluiten nemen en visie hebben en ventileren. De kansen die dat biedt grijp ik met beide handen aan.”
“Vanwege mijn expertise wordt ik regelmatig gevraagd om presentaties en workshops over onderwerpen als interaction, UX en multimedia design, social media en online ondernemen te geven. Dat is een belangrijk onderdeel van mijn werk en het brengt me in contact met alle belanghebbenden.”
“Van de sport gerelateerde onderneming die via online kanalen meer zichtbaarheid wil richting zijn doelgroep maar niet weet hoe dat te doen, tot aan it-professionals die experimenteren met nieuwe technologieën.”
“Dit contact is essentieel om te weten wat er speelt en welke bijdrage ik kan leveren. Dat informatietechnologie een integraal onderdeel van de industrie is, dringt nu ook door bij de Nederlandse overheid. De overweging om het als topsector aan te duiden creëert nog meer mogelijkheden.”
Wetenschapper en kunstenaar
Volgens Remco moet je je als ontwerper twee uiterste rollen met elkaar verenigen, namelijk die van onderzoekende wetenschapper en die van toegepast kunstenaar.
“Aan het begin van een opdracht ben je meestal een journalist en wetenschapper ineen. Je verzamelt informatie, onderzoekt en analyseert het om vervolgens aan verslaglegging te doen om te komen tot de juiste communicatieoplossing.”
“Dan posteer je je als estheet en overtuig je door middel van originaliteit en scheppend vermogen. De laatste eigenschappen zijn voor klanten vaak lastig te beoordelen omdat deze niet op feiten kunnen worden getaxeerd.”
“De nieuwe tendens in de branche is dan ook om steeds meer te focussen op de waarheid, de feitelijkheid gevoed door onderzoek en vaststelling. Daarmee geef je de klant houvast.”
“Vroeger heetten ontwerpers nog ontwerpers, nu hanteren ze namen als strategisch communicatie expert of creatief consultant. Deze beweging loopt parallel aan de ontwikkeling van ontwerper naar allround communicatie autoriteit.
De marathon van New York
Naast zijn werk heeft Remco nog andere liefhebberijen: “Het lijdt geen twijfel dat ik passie heb voor hardlopen. Ik ben niet een professionele loper, ik ben niet de snelste loper, ik zal nooit meedoen aan de Olympische Spelen, maar dat kan me niet schelen, want ik hou ervan en lopen maakt me blij.”
“Bovendien geeft het me een goed gevoel over mezelf.”
“Mijn volgende doel? De marathon van New York!”
remcofrankontwerp.nl/
linkedin.com/remco-frank
Geef een reactie