SEO, wat nu?

We leven in een post Panda en penguin tijd. Huh, wat bedoel je? Vraag je je af…
Ik heb het natuurlijk over de updates van Google die nu een tijdje actief zijn en die toch wel de nodige gevolgen hebben gehad voor webmasters.

De Panda update was met name bedoeld om inhoudelijk matige en magere content uit de zoekmachines te halen.

De Pinguin update richtte zich meer op over-geoptimaliseerde websites. Ja ja, ook dat kan namelijk. Je website zo bouwen dat deze helemaal perfect aansluit op wat zoekmachine spiders zouden willen.

Pinguin

Normaal gesproken bouw je links op een natuurlijke manier. Door inhoudelijk goede content krijg je mensen die naar je website linken. Niets nieuws onder de zon, maar men ging links verkijgen door gastblogs te schrijven, door veel reacties te plaatsen op blogs van anderen. Dit minder natuurlijke linkbuilding werd geconstateerd doordat er steeds dezelfde keywoorden werden gebruikt.

Panda

Magere content aanbieden is dus ook een mogelijkheid. Door programma’s te gebruiken (zeker in Engelstalige landen), werd van 1 artikel, soms tot wel 100 nieuwe artikelen gemaakt waarbij de woorden op een andere plek stonden. Niet te lezen, maar blijkbaar was dat laatste niet interessant.

Nu we een tijd verder zijn mag duidelijk worden dat het weer om inhoud gaat. Inhoud die voor de bezoeker interessant is. Maar hoe dat gemeten wordt?

Verschillende content

Bijvoorbeeld door middel van sociale media. Hoeveel wordt er over jouw website getwitterd, hoe vaak liked iemand een artikel van jou of wordt er regelmatig een afbeelding op Pinterest geplaatst.

Ook is het handig om gebruik te maken van verschillende vormen om content aan te bieden. Dus niet alleen maar een stuk tekst, maar aanvullen met video’s, met tweets van anderen en eventueel pdf documenten waar meer informatie te vinden is.

Over PDF’s gesproken, Google heeft zelf een handig document gemaakt met daarin uitgebreid een toelichting over hoe zij vinden dat je aan zoekmachine optimalisatie moet doen en waar je rekening mee moet houden.

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *