Sociaal netwerken voor beginners

Eigenlijk zou je de Engelse term moeten gebruiken, Social Networking, maar omdat dit een artikel is voor beginners lijkt het me logisch dat ik de Nederlandse vertaling in de titel zet. Sociaal Netwerken voor beginners dus. Het lijkt of iedereen het doet en alsof iedereen het ook kan.

Maar toch is niet iedereen precies op de hoogte van wat er bedoeld wordt met Sociaal netwerken. Ook denkt iedereen dat dit iets is van de laatste jaren, maar ook in de jaren vijftig werd er aan sociaal netwerken gedaan. Denk maar aan de omroep verenigingen (zoals de KRO en de NCRV) die een groep mensen bij elkaar bracht die min of meer hetzelfde dachten over verschillende onderwerpen.

Niets nieuws onder de zon dus? Nou dat is natuurlijk niet helemaal waar. Sociaal Netwerken anno ‘nu’ gaat wel een stap verder en zit toch wel anders in elkaar. Daar gaat dit artikel dus over.

Sociale media in het kort

Heel kortweg gezegd is sociaal netwerken een algemene term on diverse soorten inhoud in onder te brengen. Berichten op blogs of forums, foto, video, audio, links, profielen en veel meer. Sociale media bieden mensen zonder kennis van code of web ontwikkeling de mogelijkheid om unieke content te plaatsen en deze direct aan de wereld te tonen. Kortom: Sociale media is alle informatie die we delen met ons sociale netwerk, door middel van sociale netwerk websites en services.

Niet alleen voor nerds

Nu hoor ik mensen denken ‘lekker belangrijk, maar dit is toch alleen maar voor nerds?’ Zo is het misschien begonnen, maar nu is het meer, veel meer dan dat. Iedereen doet er aan mee. Om je een voorbeeld te geven, hier de statistieken van Facebook.

facebook statistieken, klik om groot te bekijken

Van basisschoolkinderen tot zakenmensen, van nieuwsorganisaties tot politici, zelfs de Tweede Kamer zit op Twitter, kortom in alle lagen van de bevolking is sociale media ingeburgerd.

De verschillende soorten sociale media

Sociale media is er dus in allerlei varianten. Een aantal is er al voorbij gekomen, maar je kunt een achttal groepen maken van soorten sociale media.

1. Sociale netwerken
2. Blogs
3. Microblogs
4. Foto en video delen
5. Sociale bookmarks
6. Sociale nieuwssites
7. Podcasts
8. Forums

Sociale netwerken

De sites zoals Facebook, Hyves en Linkedin zijn de bekendste sociale netwerken. De bedoeling is dat mensen onderling verbonden zijn. Je kunt een profiel aanmaken waarin je jezelf voorstelt. Bijvoorbeeld hobby’s, interesses, foto’s, video’s, muziek enzovoort. Door je met anderen te verbinden maak je contacten, meer dan in het ‘gewone’ leven wellicht. Je zoekt hierin naar raakvlakken. Bijvoorbeeld collega’s, zelfde interesses, of dezelfde idolen.

Sommige sociale netwerken zijn gericht op familie en vrienden, zoals Hyves. Andere netwerken leggen hun focus meer op zakelijke verbindingen, zoals Linkedin.

Blogs

Een blog is een website die regelmatig wordt geupdate, bijvoorbeeld dagelijks of wekelijks. Op de voorpagina staan de laatste berichten in omgekeerde chronologische volgorde. Het laatst geschreven bericht staat bovenaan.

Op een blogbericht kun je reageren en je kunt de berichten volgen via bijvoorbeeld een RSS feed.

Meestal wordt een blog bijgehouden door een of enkele mensen, maar er zijn ook bekende blogs die door een grote groep mensen wordt voorzien van artikelen, bijvoorbeeld Iphoneclub.nl

Microblogs

Op een microblog kun je korte tekstupdates geven. Je bent hierbij gebonden aan een maximum aantal karakters. Dit gaat bijvoorbeeld over je werk, leven of iets anders. Microbloggen bestaat nog niet zo lang, maar is sinds een paar jaar door het grote publiek ontdekt.

Twitter is de bekendste microblog. In de afbeelding hieronder zie je de trend in het aantal zoekopdrachten naar Twitter. Hier zie je de sterke groei van de dienst duidelijk tevoorschijn komen.

twitter trend

Microblogs kunnen relatief eenvoudig worden geïntegreerd in andere vormen van online diensten.

Foto en video delen

Een snel opkomende dienst is uploaden en delen van foto’s en video, bijvoorbeeld met vrienden en familie, maar meestal met iedereen. Er zijn video’s die meer dan 100 miljoen keer bekeken zijn op Youtube. Een videoclip van Justin Bieber is de meest bekeken video van dit moment (oktober 2010). Deze video is al meer dan 360 miljoen keer bekeken.

Op deze websites, zoals Youtube en Flickr (voor foto’s), is het uploaden van foto en video heel gemakkelijk. Dat is ook de reden voor de populariteit. Je maakt met je mobieltje een foto en deelt het gelijk met de hele wereld.

Sociale Bookmarks

Wat is er gemakkelijker om te vergeten dan de URL van de website die je vorige week had gevonden. Of je hebt de site net bij je favorieten gestopt op je werk en je bent nu thuis. Daarvoor zijn de sociale bookmark websites zoals Delicious. Je slaat je favoriete bookmark ergens ter wereld op en je kunt het weer op een totaal andere plaats, op het internet terug vinden.

De bookmarks zijn weer te delen met anderen en te voorzien van tags, zodat je gerelateerde websites die anderen hebben gebookmarked, kunt vinden.

Sociale Nieuwssites

Sociale nieuwssites maken het mogelijk dat je je eigen nieuwsbreicht op een website plaatst, waar anderen weer op kunnen reageren en er ook punten voor kunnen geven. Voorbeelden zijn Digg (Engelstalig), Nujij, en Ekudos.nl. Voordeel bij dergelijke sites is dat je doorlinkt naar het artikel op je eigen website, waardoor je eigen website (meestal een blog), ook bezoekers ontvangt.

Podcasts

Door de enorme opkomst van video zijn audio programma’s alweer wat in aantal aan het afnemen. Maar podcasts zijn nog steeds populair. Je spreekt bijvoorbeeld een stuk tekst in als een soort radioprogramma. Met behulp van speciale software kunnen anderen dit beluisteren op hun mp3 speler. Video wordt hiervoor ook gebruikt. Dit worden vodcasts genoemd.

Online Forums

Forums is een van de oudste vormen van sociale media. Mensen verzamelen zich op een website en hebben discussies over specifieke onderwerpen. Zo heeft HTML-site een forum met een kleine 9000 leden en meer dan 158.000 reacties op 23.000 onderwerpen. Allemaal min of meer rond het thema websites bouwen.

Welke vormen van sociale media gebruik jij eigenlijk en wat vind je ervan?

6 Reacties

  1. Ik gebruik zelf eigenlijk alleen nog maar twitter op dit moment. Nieuwtjes staan daar namelijk vaak net wat eerder op dan op bepaalde sites zelf en daarnaast gebruik ik het ook om mijn site te promoten.

  2. Ik ben ook het meeste te spreken over Twitter.
    Met wat wp plugins is twitter toch steeds de eerste die het weergeeft.
    Facebook vind ik zo traag in dat gebeuren.

  3. KrantWeb is een sociale nieuwssite, waar elke link een DoFollow tag krijgt, ook die links, waar nog niet op gestemd is.
    KrantWeb is spamvrij gemaakt, alleen echte bezoekers kunnen nog artikelen en links insturen, robots, autosubmitters, proxie en tors krijgen geen toegang.
    Dat garandeerd dat men de geplaatste artikelen ook leest.
    Bij KrantW gaat qualiteit boven quatiteit, bovendien krijgt men 50% adsense share revenue.

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *