Sophie Justet: Licht is het essentiële onderdeel van mijn werk

Schilderen aan de kust van Normandie - Sophie Justet
Schilderen aan de kust van Normandie - Sophie Justet

Haar ontmoeting met schilderen gebeurde een beetje bij toeval, dertig jaar geleden. Het was tijdens het decoreren van een klein meubelstuk met eenvoudige plakkaatverf. Daar kreeg ze de smaak te pakken voor kleuren en de werking daarvan. Sophie Justet is schilder en ik ontmoette haar tijdens een vakantie in Normandie.

Sophie maakt veel schilderijen van de omgeving waar ze woont, de kust. “De zee, ik ben geboren in Fécamp en afkomstig uit een familie van een zeekapitein, is daarom een ​​integraal onderdeel van de landschappen die mijn jeugd hebben getekend.

Ik ging me bezig houden met de vraag: Hoe maak je het lichtgevende van water in contact met de zon?
Hoe breng je de emotie van licht, van een landschap over?
Hoe geef je het majestueuze weer van de machtige, immense kliffen met kleuren?

schilderij van de zee licht en kleuren

schilderij van de zee licht en kleuren

Ik ben een autodidact, ik heb veel gestudeerd en geobserveerd. Het werk was en is intensief. Het is steeds een zoektocht tussen plezier en teleurstelling.
Ik denk dat leren levenslang is.

Je schrijft op je website; ‘ma passion est incandescente’ (mijn passie is vurig), wat bedoel je daarmee?

“Incandescence” is het verslindende vuur dat me absorbeert wanneer mijn penselen het canvas raken. Deze momenten zijn uniek, krachtig en lichtgevend, licht is het essentiële onderdeel van mijn werk.

Dit is zeker de reden waarom ik er elke dag weer mee aan de slag ga.

Je werkt het liefst buiten? Waarom?

Ik hou van klimmen, klauteren, ontdekken, de plek vinden waar ik het mooiste licht zal vangen. Ik ben een tuinarchitect en mijn werk doe ik voornamelijk buiten.

ma passion est incandescente

Ik schilder kleine studies in olieverf die als maatstaf dienen voor belangrijker werk in het atelier.

Ik hou van de frisheid van deze kleine buitenschilderijen. Ze zijn snel gevormd om het meest exacte licht vast te leggen en het behoud de natuurlijke kenmerken van mijn visual.

Een Sophie Justet schilderij

Een Sophie Justet schilderij

Het is soms moeilijk om het zo puur op groot formaat over te zetten.

Ik ga elke dag naar buiten, ondanks het weer. Vaak als het stormt (wat hier niet ongewoon is), schilder ik in mijn “werkplaats”-auto.

Ik kan duizend keer bij hetzelfde onderwerp stilstaan, het zal altijd anders zijn.

Het licht, de seizoenen, zelfs de textuur van het onderwerp kan veranderen.

Wie is je inspiratiebron of voorbeeld?

De impressionisten hebben natuurlijk grote invloed gehad op mijn werk.

Het werk van Caravaggio, Georges La Tour, Gustave Courbet, de meesters van het clair-obscur, zijn ongetwijfeld mijn grootste inspiratiebron.

Licht is alomtegenwoordig in hun werken.

Haven van Fecamp

Haven van Fecamp

Stel ik wil gaan schilderen, wat raad je mij aan?

De allereerste sessie met mijn leerlingen is gebaseerd op het leren van kleuren. Hun werking is essentieel om te kennen en te begrijpen voordat je ook maar iets gaat doen.

Ik hou van de frisheid van deze kleine buitenschilderijen

Het komt zelden voor dat je dit in een les leert, maar het is als schrijven zonder het alfabet te kennen.

Tot slot zou ik willen zeggen dat je artistieke aanleg kan hebben, maar dat er zonder hard werken geen resultaat is.

Vond je dit een leuk artikel? Dan heb ik nog meer leuks voor je! Elke week verstuur ik naar meer dan 400 leden 'Over Reizen', een mail voor de liefhebber van reizen! Ook uitproberen? Meld je hieronder aan!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.