The Social Brand is in September 2017 opgericht omdat Anouk van Vliet zag dat veel ondernemers hun huisstijl en passie (hun verhaal) niet goed door vertaalden naar social media.

“Ik had hiervoor een eigen onderneming die zich volledig richtte op branding. Ik baalde echt dat ondernemers de branding niet goed doorzetten op online vlak.

Heel veel social media bedrijven waren ook gefocust op grotere bedrijven en niet op de ondernemers. Daarom heb ik The Social Brand opgericht, een toegankelijk en efficient platform en bedrijf die helpt om ondernemers op een eigen maar professionele manier online zichtbaarder te worden.

The Social Brand - Anouk van Vliet

The Social Brand – Anouk van Vliet

Ik ben dit alleen gestart, maar inmiddels hebben we een vaste groep van freelancers verzameld met wie we samenwerken en mijn zusje (Manon) werkt vast voor The Social Brand. Op dit moment zijn we ook opzoek naar nog iemand die ons team kan versterken.

Mijn hart gaat sneller kloppen van ondernemers met een passie/ambacht/mooi verhaal wat gedeeld moet worden, maar wat nog niet gedeeld wordt. Dan gaan mijn handen jeuken en kan ik niet wachten om de passie en ambacht die zij voor hun product of dienst hebben door te vertalen naar een online identiteit, verhaal en strategie.”

Is social branding moeilijk?

“Voor veel ondernemers wel, ik denk namelijk dat het een stukje gevoel is.

Niet iedereen heeft vormgevers gevoel, of een gevoel wat de tone-of-voice van hun onderneming moet zijn.

Wat ook vaak gebeurd is dat ondernemers alles leuk vinden, en geen keuzes maken.

Als er iets belangrijk is bij social branding is het keuzes maken. Waar sta je voor? Wie is die ideale klant waar jij je volledig op richt?”

Social Mag, ziet er fraai uit… waarom een ‘offline’ publicatie over iets waar online zoveel over geschreven wordt, waar zit de onderscheidende factor?

“We hebben heel bewust voor een offline magazine gekozen.

Door even offline te gaan in tegenstelling tot de rest van je dag ben je op een hele andere manier bezig met je social media kanalen.

The Social Brand met een offline magazine over social media

The Social Brand met een offline magazine

Door even offline te gaan kun je ook met veel meer focus naar je huidige social media kanalen en content kijken. Je wordt niet continu afgeleid.

We hebben ook echt wat opdrachten in het magazine geplaatst zodat je ook echt zelf aan de slag kunt gaan.

Wij geloven heel erg in de kracht van offline, wij geloven dat het online kan versterken.

Daarnaast ben ik van nature ook vormgeefster en vind ik het heerlijk om zo’n magazine helemaal vorm te geven en de inhoud te bepalen.
Het is vooral ook heel leuk om te maken en dan ook echt vaste te kunnen houden.”

Je helpt ondernemers naar een next level, wat is dat volgens jou?

“Social media kan deuren voor je openen als ondernemer. Een doelgroep die je eerst niet kon bereiken en nu misschien wel. Dat is toch super!

Misschien heb je wel veel volgers, maar ondernemen ze geen actie. Een next level is een volgende stap, soms kun je blijven hangen in alles wat je al hebt, dat is natuurlijk ook prima.

Maar ik geloof dat ondernemers altijd de drang hebben om te groeien, dat zit er gewoon in.

Wij helpen ondernemers om hun volgers om te zetten in klanten (dat is uiteindelijk ook wat je wilt toch?)

Moet je als ondernemer op alles aanwezig zijn, en waarom dan wel of niet?

Nee zeker niet, maak keuzes!

Ga bijvoorbeeld voor 1 of twee platformen. Ga altijd voor kwaliteit in plaats van kwantiteit.

Ondernemers hebben ook helemaal geen tijd om overal op aanwezig te zijn, dat moet je accepteren als ondernemer.

Het is wel verstandig om goed onderzoek te doen naar waar jouw doelgroep op actief is.

Ga vooral slim met je tijd om en laat het internet (en social media) voor je werken.
Recycle content door uit een video bijvoorbeeld ook een quote of een podcast te maken.

Wat is de allereerste tip waar de lezer het verschil kan maken als het gaat om social media?

Breng structuur in je social media door een social media strategie op te stellen en een slimme planning.

Dat wil zeggen, werk een maand aan je social media strategie, schrijf alles uit.
En werk vanuit dan 1 dag in de maand aan je social media content binnen die strategie.

Op deze manier zal je merken dat structuur voor groei kan zorgen. Zo doe je alles met een doel.
Ik zeg heel vaak: “Where focus goes, energy flows”

The Social Brand

https://www.thesocialbrand.nl
The Social Brand helpt ondernemers de juiste slag te maken als het gaat om social media. Ze bieden hulp en hebben een fraai magazine waar tips en adviezen in staan!

website the social brand

Als je dit een interessant
artikel vond…

wil je vast ook mijn NIEUWSBRIEF!
Iedere week weer een nieuw ARTIKEL!

Krijg je ook meteen dit ebook met 101 tips voor
creatieve ondernemers & bloggers!

ebook 101 tips voor creatieve ondernemers en bloggers