Een travel blog maken – Mini cursus stap 3: schrijven van je verhalen

Eerder kreeg je van mij al de opdracht om een naam te bedenken voor je travel blog, en om deze te registreren in combinatie met een hosting pakket.

Vandaag ga ik verder over het schrijven van je verhalen voor je blog.

schrijven van een blog

Want uiteindelijk is dat de kern van het hebben van een travel blog, de verhalen.

Een goed verhaal begint met de titel.

Vervolgens is de inleiding het stuk waarmee je de lezer het verhaal intrekt, warm maakt.

Elk onderdeel is er op gericht om ervoor te zorgen dat iemand weer verder leest.

Maar de kunst is om niet te overdrijven in hoeveelheid tekst of in moeilijke woorden.

De kunst van een goed verhaal is dat je let op vier zaken:

Eenvoud

Duidelijkheid

Netheid

Beeldingskracht

De titel

Als je een titel schrijft dan doe je er goed aan om je te realiseren dat je titel wellicht het belangrijkste is van alles wat je doet. Dit terwijl de meeste bloggers hier het minste aandacht aan besteed.

Maar als jij in Google een zoekopdracht invoert dan let je als eerste op de titel om te kijken of je uberhaupt op een link klikt en dan bedenkt of je het verhaal gaat lezen.

Vaak maak ik eerst een werktitel en als mijn echte verhaal dan klaar is bedenk ik bijvoorbeeld vijf titels die ik kan gebruiken.

Daarna kies ik een van de vijf titels waarvan ik denk dat deze het beste past, klinkt en aanvoelt.

Eventueel laat ik deze nog even lezen door een ander. Of ik spreek ze hardop uit. Kortom ik steek tijd in het maken van een goede titel.

De inleiding

Voor een travel blog is de inleiding de plek waar je verhaal start. Het moet een lezer te pakken nemen. Vastgrijpen zodat hij of zij wil verder lezen.

Waar ik bij reisverhalen vaak voor kies is om een bepaalde setting, een bepaald stuk, ervaring of gevoel te pakken en hiermee te beginnen.

Dit is een stukje uit mijn blog over een vakantie in Bretagne.

Travel blog over Bretagne

Travel blog over Bretagne

Ik heb hier een specifiek stukje gepakt, een moment opname. Daarmee wil ik de lezer meteen een beeld schetsen. Een beeld waar hij of zij zich kan inleven. Iedereen zit wel eens in de auto en heeft bijna de bestemming bereikt.

Daarbij schets ik een visueel beeld van de omgeving. Ik maak gebruik van dingen die je hoort, ziet en op het eind ook ruikt. Door het klein te houden weet iedereen precies waar het over gaat en iedereen krijgt een plaatje in zijn of haar hoofd.

Eenvoud

Veel schrijvers denken dat je een verhaal wollig moet maken, dat je moet laten merken dat je veel ingewikkelde woorden kent en dus gebruikt, dat je niet tot de kern komt. Het blijft hangen.

Juist door tot de kern te komen en het verhaal eenvoudig te houden wordt het beter leesbaar.
Ik bedoel niet dat je kinderachtig moet gaan schrijven, maar schrijf gewoon wat je wilt zeggen. Zeg het desnoods hardop. Want dat is precies wat de bedoeling is.

Je moet het eigenlijk kunnen voorlezen en dan wordt het meteen duidelijk of iets loopt of lekker klinkt.

Duidelijkheid

In het verlengde van eenvoud ligt duidelijkheid. Gebruik woorden die jouw doelgroep herkent. Die ze begrijpen.
Kijk heel goed, bijvoorbeeld op Facebook, naar de doelgroep die je wilt aanspreken en welke taal ze gebruiken.

Er wordt wel eens gezegd dat je een type moet creëren, een persoon die jij in gedachten kunt nemen om voor te schrijven. Iemand die model staat voor jouw doelgroep. Is het een man of vrouw. Jong of oud, wat zij de hobby’s, wat kijken ze op TV? Welke sites bezoeken ze? Daarmee weet je welke taal je moet gebruiken om dit type aan te spreken.

Wees daarbij niet bang dat je een groep daarmee mist. Anderen komen echt wel naar jouw verhaal toe als het lezenswaardig is, maar jij hebt je focus.

Elegantie

Dit is een lastig te omschrijven voorwaarde voor schrijven. Zinnen moeten lekker lopen. Woorden moeten op een juiste plek in een zin staan en een soort swung hebben. Door ritme te krijgen in een zin gaat een zin lekker klinken.

Een voorbeeld:

Met water moet je zuinig omgaan. Je kunt het beste de kraan uitzetten als je geen water gebruikt en de kraan dan dichtdraaien. Zodanig dat de kraan ook niet meer drupt.

wordt:

Zuinig zijn met water. De kraan uitzetten wanneer je het niet nodig hebt, de kraan dichtdraaien tot deze niet meer druppelt, zullen we dat doen?

Zo heb ik er bijvoorbeeld een woord als ‘moet’ uitgehaald, wat zo dwingend klinkt. Verder heb ik gezocht naar een soort ritme. De kraan uitzetten… de kraan dichtdraaien… En dan aan het eind een vraag. Bij het lezen gaat je stem in gedachte omhoog.

Beeldingskracht

Zeker in reisverhalen, maar eigenlijk in iedere soort blog mag je gebruik maken van de kracht van het beeld. Ik gaf het al aan in de inleiding, gebruik al je zintuigen hiervoor.
Ruiken, wat ruik je tijdens een bepaald moment, welke geur doet wat met je, roept een herinnering op?
Proeven, welke smaak neem je mee, denk aan eten of drinken
Zien, wat zie je, let op details, kleine dingen die tekenend zijn voor die bepaalde situatie, kleuren, dat soort zaken.
Horen, wat hoor je, let eens heel bewust om de geluiden om je heen, probeer ook de zachte geluiden naar boven te halen, te duiden.
Voelen, hoe voelt het, kou, warmte, prikkeling, wat voel je letterlijk op je huid, of juist binnenin, je emotie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *