Als je een schip wil bouwen, roep dan geen mannen en vrouwen bij elkaar om hen bevelen te geven, om ze elk detail uit te leggen, om ze te vertellen waar ze alles kunnen vinden. In plaats daarvan, leer ze verlangen naar de enorme eindeloze zee.
– Antoine de Saint Exupery
Het hart van Valerie Willemse klopt voor verhalen. De kracht van woorden doet haar ogen twinkelen. Ze wil anderen graag helpen hun ‘eindeloze zee’ te ontdekken.
Je volgt van jongs af aan je eigen weg, hoe komt dat zo?
Ik moet je eerlijk zeggen dat dit zo’n vraag is waar ik het hele weekend over heb na lopen denken. Dat ik van jongs af aan mijn eigen weg ga, heeft natuurlijk verschillende oorzaken. De belangrijkste oorzaak was dat, toen ik 15 jaar was, mijn ouders gingen scheiden.
Als je 15 bent dan ben je heel erg bewust van zo’n scheiding. Je bent er betrokken bij en het doet veel met je. Ik realiseerde me toen: “zo wil ik het niet”. Mijn ouders waren al langer ongelukkig in de situatie. En dat ongelukkige krijg je mee. Als je niet oppast sijpelt dat door naar jezelf en naar je eigen leven. Ik besloot toen om voor mezelf te kiezen.
Als je niet voor jezelf kiest, krijg je ook niet het leven wat je wilt. Ik ben op mijn 17e op mijzelf gaan wonen. Ik was verantwoordelijk voor mijn eigen keuzes en dat voelde goed!
Wat ik bij mijn moeder zag is dat ze was gestopt met haar werk, met haar opleiding. Ze werd afhankelijk. En zo wil ik het dus niet!
Niemand weet precies hoe het leven in elkaar zit en iedereen doet maar wat. Waarom zou je dan niet doen wat je zelf wilt!
Je hart klopt voor verhalen. Waarom zijn verhalen zo belangrijk?
Vooral de kracht van woorden, wat die kunnen doen, dat fascineert mij. Een verhaal kan je meenemen in een fantasiewereld, je over dingen laten nadenken, je een nieuw bewustzijn geven, enzovoorts.
Ik vond het als kind al heel leuk om verhalen te lezen en ze zelf te schrijven! De personages te bedenken. Zo’n koningin in Game of Thrones. Eigenlijk een takkewijf, maar toch begrijp ik zo iemand dan wel.
Of Bohemian Rapsody, de film, waarin de personages zo sterk neer worden gezet. Het laat de personen zo goed zien, het geeft wat mee en je krijgt begrip voor iemands keuzes en overwegingen. Misschien ga je zelfs jezelf wel herkennen in een karakter.
De verhalen moeten authentiek en geloofwaardig zijn. Niemand gelooft dat er echt oude omaatjes in een pan met saus staan te roeren zoals Bertoli ons graag wil doen geloven.
Zo lang er mensen zijn worden er verhalen verteld. Simpelweg omdat ons brein er het beste mee kan omgaan. De emotie wordt er in meegenomen. Reclamemakers beseffen eigenlijk niet dat het écht zijn een belangrijke voorwaarde is, de belangrijkste voorwaarde als je het mij vraagt. Mensen zijn niet gek hoor!
Wat is jouw pitch, hoe kom jij aan je opdrachten?
Eigenlijk doe ik weinig aan sales. Ik vertel mijn verhaal en ik bied bezoekers heel veel waarde als ze bij mij komen. Ik geef gratis trainingen, ik geef gratis producten weg, waardoor mensen mij leren kennen. Zoals ik echt ben.

Valerie Willemse, Valerie communiceert
Ik zou op korte termijn heel veel aan sales kunnen doen en veel kunnen verkopen, maar op de lange termijn….
Ik kies dus voor de relatie, het investeren in juist de lange termijn. Mensen gaan dan voor mij kiezen omdat ik blijkbaar het beste bij hen pas. Om mijn verhaal. Mensen die dat niet willen haken dan wellicht af, maar zij horen dan niet bij mijn doelgroep.
5 jaar geleden startte ik als copywriter. . Alleen ik kende geen mensen die ondernemer waren. Hoe doe je dan zoiets. Dus ik heb een lijst gemaakt met potentiële werkgevers, en een poster waar ik zelf op stond. Ik heb appeltaarten gekocht en ben naar de bureaus toegegaan en heb mezelf voorgesteld. Wie slaat er tenslotte een appeltaart af?
Bij de meeste (er was er maar 1 die de taart afsloeg) bureaus mocht ik mezelf voorstellen, kon ik mezelf laten zien. Ik heb dat een week gedaan en heb er vier jaar op kunnen teren. Ik had genoeg werk. Ik heb nooit meer met mezelf hoeven leuren.
Tegenwoordig leg ik me alleen nog maar toe op Storytelling: coaching, de trainingen en ondernemers helpen om hun verhaal te vertellen.
Wat heb jij met Pipi Langkous?
Bij Pipi Langkous gaat het mij om het idee wat je met je gedachten kunt doen. De meeste mensen hebben de instelling: ‘ik kan het toch niet’. Pipi haar insteek is: ‘Geen idee of ik het kan, maar ik denk wel dat het lukt!’ Dat is mij op het lijf geschreven. Iedereen vindt Pipi raar, en misschien was mijn idee ook wel raar, misschien vinden ze me nog steeds raar, maar dat maakt me niet uit! Mijn ‘anders zijn’ is juist mijn kracht.
Hoe kom ik, als lezer achter mijn eigen verhaal?
Mensen willen graag met mensen werken. Ze willen dus de persoon leren kennen.
Op veel sites en blogs zie je van die ‘vervangbare’ verhalen, die je op elke site tegenkomt en zo kunt uitwisselen.
Ik weet, als ondernemer ben je met 100 dingen tegelijkertijd bezig. Jouw eigen verhaal is dan misschien wat lastig. Niet het eerste waar je mee bezig gaat, het is moeilijk om echt eens objectief naar jezelf kijken.
Maar toch is het de moeite waard! Op zoek te gaan naar jouw verhaal.
Ga in ieder geval eens op zoek naar jouw eigen thema’s. De thema’s die al jouw verhalen met elkaar verbinden. Dat kan van alles zijn. Waarom doe je wat je doet? Zoek naar de rode draad.
Stel jezelf de vraag: ‘ wat wil ik betekenen voor een ander?’
Durf echt jezelf te laten zien. Natuurlijk is dat is spannend!
Misschien ben je dan bang dat je mensen uitsluit. ‘Wellicht vinden ze me gek, of raar.’ Of je denkt: ‘wat heb ik nou helemaal te vertellen?’
Als dat je leidt kies je weer voor de veilige weg, teksten die veilig zijn en die op elke website staan.
Nee, ga op zoek naar het moment waarop anderen horen of zien dat er een twinkeling in je ogen verschijnt. Dat wil ik lezen! Dat vinden is supermoeilijk, maar zo de moeite waard!
Als ik aan de slag ga met iemand vraag ik of ze 5 verhalen willen verzamelen. En dan ga ik met ze in gesprek. Zij praten, ik luister. Dan ga ik meeschrijven. Links zet ik de verhalen, rechts de thema’s. En na de ‘rot’ verhalen komen de positieve verhalen en dan… dan verandert er iets.
Welke nummer 1 tip geef jij, waar ik morgen mee aan de slag kan?
Ga op zoek naar jouw zee! Het verlangen. Als ondernemer doe je het echt niet alleen voor de winst, voor het geld. Je hebt iets wat je drijft. Of je nu bakker bent, of sieradenmaker, coach of kunstenaar en alles daar tussen: dat maakt niet uit.. Ga op zoek naar jouw verhaal, iedereen heeft er eentje, zeker weten!
Praktisch
Valerie heeft haar eigen bedrijf, Valerie communiceert. Ze geeft workshops en cursussen over storytelling. Ze heeft ebooks geschreven (waarvan je er enkele gratis kunt downloaden op haar website) en ze helpt ondernemers om hun eigen verhaal te zoeken.
Geef een reactie