Wandel je Fit!

Een tijdje terug heb ik al geschreven dat ik meer wil gaan wandelen. Om mezelf hiervoor te motiveren kocht ik een boek van Bert Ackaert, Wandel je fit. Na het lezen ben ik nog enthousiaster aan de slag gegaan met lopen.

Tevens een reden om Bert te vragen naar zijn beweegredenen van het lopen en zijn boek!

Bert, kun je aangeven hoe je zelf bent gaan lopen/wandelen? Hoe is dat zo gekomen?

Voor mij is zorg dragen voor jezelf al van kindsaf een manier van leven, zeker op het fysieke vlak. Ik heb dat met de paplepel meegekregen en was ook goed in verschillende sporten. Ik heb gelukkig een hele gevoelige “interne thermostaat” als het over te weinig bewegen gaat: mijn lijf signaleert nogal snel een tekort aan beweging. Dit is een fenomeen dat trouwens wetenschappelijk meer en meer beschreven wordt als één van de verschillen tussen mensen die niet zo snel in gewicht bijkomen… Ik heb daarnaast een vrij slechte rug, die meteen opspeelt als ik te weinig beweeg

Wat is de grootste uitdaging om echt tot actief lopen te komen?
Makkelijk: het integreren in alle 1000 andere activiteiten die je moet doen. Veel mensen beschouwen bewegen nog altijd als een “uitgave” = je verliest er tijd mee. Terwijl je er vaak tijd mee wint omdat je je
1) beter voelt –
2) veel minder ziek bent –
3) productiever wordt – …

Wat heeft het opgeleverd dat je zelf meer bent gaan bewegen?
Hier kunnen we wel 100 pagina’s over schrijven
tal van uitdagingen aankunnen (marathons, triatlons, bergen beklimmen…)
heel actief kunnen zijn/spelen met mn kinderen
minder rugpijn
beter concentreren
minder stress
ziektekosten = 0 €
creatieve ideeën (rechterbrein krijgt kans om meer te werken tijdens bewegen)

Lopen is toch gewoon een kwestie van gaan doen? Hoezo dan toch een boek om te motiveren?
Alles is een kwestie van gewoon doen, maar toch doen veel te weinig mensen het. Iedereen weet dat je moet bewegen, gezond moet eten, niet teveel alcohol drinken,… maar spijtig genoeg (of misschien gelukkig genoeg) is er een heel groot verschil tussen weten en doen…

Hoe kleiner je de weerstand kan maken om iets te doen, hoe groter de kans dat je het effectief doet.

DIT is de essentie van dit boek en DIT is de essentie waarom dit boek over wandelen gaat. Het is zo simpel dat je niet kan zeggen dat je het niet kan doen. Elke wandeling die je maakt is beter dan de looptraining die je nooit doet. Maar voor mij maakt het natuurlijk niet uit wat de mensen doen (elke looptraining is beter dan de wandeling die je niet doet).

Dat ze iets DOEN is het enige wat telt. En daarna de volgende stap, en de volgende… Dit is een zeer goed onderbouwde werkwijze vanuit de gedragspsychologie.

Waar zou je het liefst nog een keer een week of een maand gaan wandelen, en waarom?
De Himalaya staat zeker op mijn to do list. Of de Rocky Mountains. Maar ik wandel/loop/fiets ook heel graag in Belgie en Nederland. Ik vind dat wij veel te weinig beseffen in wat een mooie streek we zelf wonen.

Een preview van het boek:

Wandel je Fit
Prijs: €19,99
Waardering: ****

Iedere week probeer ik minimaal een artikel te plaatsen zoals je zojuist gelezen hebt.
Wanneer je op de hoogte wilt worden gehouden van deze artikelen,
Meld Je Dan Aan Voor De Nieuwsbrief.
Ik stuur je dan regelmatig een update (niet te vaak natuurlijk!!)
Klik hier om je aan te melden >>

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *