Een goed wandelverhaal schrijven voor je blog, daar gaat het in dit artikel om!

In 2002 ben ik begonnen met een website en sindsdien heb ik misschien wel 2000 artikelen geschreven. De een beter dan de andere. Sommige artikelen heb ik maar nooit gepubliceerd, andere artikelen vond ik zelf slecht en werden heel goed gelezen.

Maar natuurlijk waren er ook verhalen bij die ik zelf super goed vond geworden en waar nooit veel mensen naar toe zijn gekomen om te lezen. Zo gaat dat dus. En het schrijven van een blog is daarmee een heel andere tak van sport dan het schrijven van een boek ofzo.

In dit artikel leer je:

– Hoe je je terdege voorbereid op het schrijven van een goed artikel
– Waarom je eerst de inhoud schrijft en dan pas de titel
– Waarom je toch eerst een titel bedenkt
– Hoeveel woorden je artikel moet hebben
– Welke structuur een goed artikel heeft
– Het belang van story telling
– Op welke dingen je moet letten om jouw artikel gevonden te laten worden
– Waarom je gewoon moet gaan schrijven

De voorbereiding

Bij een artikel schrijven is de voorbereiding van groot belang. In de voorbereiding bedenk je waar je artikel over gaat en wat de doelgroep is voor wie je gaat schrijven. Je verzamelt de informatie die je nodig hebt en je zoek uit wat anderen hebben geschreven over je onderwerp.

Soms kom je erachter dat je niet precies weet waar je nu over moet gaan schrijven. Een lijst met ideeën kan dan helpen. Dit inspireert je om het artikel te gaan schrijven.

Wat ook goed helpt, althans dat vind ik, is om er echt even voor te gaan zitten, om te besluiten dat je daadwerkelijk een artikel gaat schrijven.

Eerst de inhoud

Veel schrijvers gaan eerst nadenken over de titel en pas dan krijgen ze het voor elkaar om te gaan schrijven. Toch moet je pas aan het einde van je artikel bedenken welke titel erboven komt te staan. Het gaat om de inhoud en die zul je eerst geschreven moeten hebben voordat je publiceert.

Over het algemeen pak ik het als volgt aan. Ik ga zitten en schrijven. Gewoon schrijven totdat ik het niet meer weet. Daar bedoel ik mee dat je je gedachten gewoon neerzet en later pas gaat redigeren.

Waar ik bijvoorbeeld voor kies is om te starten met een lijstje wat er in het artikel komt te staan. Dat is een onderdeel van mijn brainstorm. Daarna ga ik per onderdeel schrijven. Aan het einde van het artikel sluit ik af met een vraag aan mijn lezers, of een opdracht.

Toch eerst een titel

Je hoeft niet de definitieve titel te hebben, maar een werktitel is wel handig. dat geeft namelijk richting aan je schrijven. Daarmee baken je je artikel af en zorg je ervoor dat je zelf weet waar je stuk over moet gaan. De eerste titel schrijf je dus voor jezelf.

Later ga je schaven en schuren aan je titel, maar soms blijkt dat je eerste ingeving gewoon prima is. dat is ook goed, maar hou wel scherp dat een titel een van de belangrijkste onderdelen is van je blog. Daar trek je mensen mee, dat bepaalt of het stuk wat je geschreven hebt ook daadwerkelijk gelezen wordt.

Hoeveel woorden moet een artikel hebben?

Hier kan ik twee antwoorden op geven, het eerste antwoord is minstens 300 woorden. Het tweede antwoord is, tot je genoeg hebt geschreven en alles is geschreven wat je wilde vertellen. Val vooral niet in herhaling.

De 300 woorden is een minimum. Minder dan dat moet je niet willen. Voor dat soort dingen heb je geen blog. Je mag best even investeren in een goed aantal woorden.

Maar een en ander is ook afhankelijk van het soort artikel. Een artikel heeft meer dan 1000 woorden omdat je het bijvoorbeeld een ‘complete gids’ noemt. Dan ben je er niet met een paar honderd woorden, dan verwacht de lezer ook meer. Inhoudelijk goede artikelen worden steeds belangrijker.

De grote uitgebreide artikelen gaan steeds waardevoller worden omdat Google, of een andere zoekmachine dat interpreteert als een gegeven dat er veel werk in is gestoken. Een beetje artikel mag dus wel wat tijdsinvestering kosten.

De structuur van een goed wandelverhaal

Inleiding, kern, slot. Dat is de structuur waar het om gaat. In de inleiding zet je kort neer waar je het over gaat hebben. De kerns is waar het allemaal om draait. In het slot stel je een vraag of geef je een concluderende mening of opinie.

Soms kun je ook afsluiten met een opdracht. In marketingtermen wordt er toegewerkt naar een ‘call-to-action’. Een stap om je lezers iets te laten doen. bijvoorbeeld inschrijven voor een nieuwsbrief, een product kopen of een mening achterlaten. Heel belangrijk!

Storytelling

Ik startte mijn artikel met een kort verhaaltje over mijzelf. Dit was misschien heel kort, soms kan dat een langer verhaal zijn, maar verhalen hebben een groots effect.

Lezers worden meegenomen, een bepaalde wereld in die jij creëert. Dat is de kracht van storytelling. Als je dat goed doet dan willen mensen verder lezen, de volgende alinea.

Het kunnen verhalen zijn die over jouzelf gaan, maar voorbeelden die je ergens hebt gelezen kunnen natuurlijk ook.

Hiervoor is het handig om een klein notitieboekje mee te nemen. Daar kun je korte dingen die je opgevallen zijn in noteren en dan hoef je niet alles te onthouden, je kunt daar uit putten als je weer wat wilt gaan schrijven.

Zoekmachines en SEO

Tja, een lastig verhaal dit. SEO, zoekmachine optimalisatie. Er zijn mensen die de neiging hebben hier alles op aan te passen. Alles er aan te doen om zoekmachines tevreden te houden.

Ik heb zelf de neiging om gewoon mijn verhaal te schrijven. Ik schrijf namelijk graag voor echte mensen en niet voor robots. En robots van zoekmachines lezen graag weer goede verhalen en zijn steeds beter in staat te ontdekken wat mensen goed vinden. Zo is de cirkel rond.

Aan de slag

We kunnen heel lang gaan schrijven en praten over, maar we kunnen beter aan de slag. Dit artikel was er niet gekomen als ik was blijven nadenken.

Dat is mijn uitdaging voor jou. Ga schrijven, start een blog en schrijf verhalen, dingen die jou bezig houden, jouw passie. Deel het met anderen. Door te doen word je beter, door te delen word je blij.