Webdesign, creatieve inspiratie

De laatste tijd ben ik me aan het verdiepen in het creatieve aspect van websites maken. Het echte designwerk om zo maar te zeggen. Het is me opgevallen dat ik veel kan met code, maar dat ik de creatieve kant altijd onderbelicht heb, zeker op de website. Dat heeft voornamelijk te maken met het idee dat ik niet creatief ben. Ik was echter ook niet handig vroeger en nu klus ik veel aan mijn huis. Wat dat betreft heb ik geleerd om niet te blijven staan, maar om, als je iets wilt, aan de slag te gaan. Ga je mee?

Kijk om je heen

Het eerste wat belangrijk is als je creatief aan de slag wilt en je moet ideeën opdoen. Blijf niet achter je computerscherm zitten, maar ga naar buiten en kijk om je heen. Overal is design en dus kun je overal ideeën op doen. Je stap als het ware uit je veilige structuur en je moet dan proberen even alle ‘bindende factoren’ los te laten.

Bindende factoren kunnen zijn dat je in hokjes blijft denken, dat je vast blijft houden aan structuren en dat je niet verder durft te kijken. In eerste instantie moet je dat even loslaten. Op en later moment kom je echt wel weer terug in de werkelijkheid…

Koop een schetsboek

schetsboek voor ideeënWanneer je toch weg bent van je computer is het goed om even een boekhandel of zoiets binnen te stappen en jezelf een schrijf-, klad- of schetsboek cadeau te doen. Wil je het goed aanpakken dan koop je er een met een mooie kaft, maar wel met binnenin maagdelijk witte bladzijden. Wil je het helemaal afmaken dan koop je er nog een mooie pen bij.

Ik gebruik mijn laptop en mijn computer veel om te werken aan websites, maar een schetsboek is natuurlijk een ultiem voorbeeld van een draagbare computer. Je hebt geen snoeren nodig, het crasht nooit en je kunt het overal gebruiken. Doordat je er in gaat werken sla je in feite alle bestanden uit je brein op, op een harde schijf, waar een virus geen vat op heeft. Nou ja een vlam is natuurlijk fataal, maar je begrijpt wel wat ik bedoel.

Zo’n schetsboek, zeker in een handig formaat, is een fantastisch instrument om alles wat in je opkomt even snel op te schrijven. Je kunt er met gemak even een tekening bijmaken of een schetsje. Met pijlen kun je onderdelen verbinden en dat allemaal met een pennestreek. Desnoods kun je slechte ideeën doorkrassen of eruit scheuren. Dat laatste raad ik je echter niet aan. Misschien wordt een slecht idee van nu een goed idee op een later moment.

Een moodboard

moodboardInterieurspecialisten zweren er bij en ook in de mode wordt het veel gebruikt, een moodboard. Hierop verzamel je allerlei knipsels, kleuren, plaatjes, foto’s en andere zaken die je leuk of passend vindt bij een ontwerp wat je gaat maken. Wanneer je een website gaat ontwerpen kun je dit ook gebruiken. Probeer aan de hand van het gesprek dat je voert met de opdrachtgever, te ontdekken wat het gevoel moet zijn van de website. Hoe moet de gebruiker de website gaan ervaren.

Omdat je nog steeds niet op de computer werkt hoef je je niet druk te maken of iets wel of niet kan, dat komt later wel. Je moet jezelf bedenken dat je alleen maar klein denkt omdat je dat zelf doet, niet omdat iets niet mogelijk zou zijn.

De volgende keer wil ik je verder meenemen op mijn zoektocht naar creatieve inspiratie. Hoe pak jij dat eigenlijk aan?

37 Reacties

  1. Haha, dat schetsboek zie je niet veel meer..

    Maar ik herken het wel.
    Ik heb er een aantal vol (ik noemde ze dummy's) en altijd als ik ergens een plaatje zag dat mijn aandacht trok dan knipte/scheurde ik dat uit en plakte ik het later in de dummy.
    En dan schreef ik erbij wat ik er zo goed of slecht aan vond.

    Maar op vandaag heb je op elke telefoon al een camera en een notitieblok en dan gaat het allemaal veel sneller..
    Ook heb ik op mijn computer een mapje waar ik van alles bewaar wat ik online zie en ik later nog wel eens wil terug zien omdat ik er iet mee kan.

  2. Leuk stukje, moet zeggen dat ik trouw een dummy bij me heb en flink wat aan het kliederen ben erin. Vaak zonder resultaat, maar soms met wat leuks.

    Zeker voor iedereen een aanrader. Ik zou zeggen, probeer veel meer met je handen te doen Knippen, plakken, schilderen, bouwen. Verzin het maar. Maak tevens gebruik van anderen die wel hun creativiteit al goed kunnen gebruiken. Het wiel hoeft niet opnieuw uitgevonden te worden, maar zorg wel dat je een eigen identiteit behoud.

  3. Het is bewezen dat wanneer je iets opschrijft, dat dat beter werkt voor je brein, dan dat je het typt. Dat heeft te maken met het schrijven. In dat opzicht lijkt een notitieblok achterhaald, maar is het nog steeds het beste instrument om mee te brainstormen.

  4. Sorry, maar vind het allemaal een beetje bullshit.
    Je benadert webdesign, alsof het printmedia is. Je denkt dus ouderwets.

    Naar buiten gaan om inspiratie op te doen? Niet achter de pc zitten om inspiratie op te doen?
    Serieus, vind dat echt bullshit. Je kan wel uren buiten gaan lopen, maar het heeft geen zin om een website te maken.

    Je krijgt juist inspiratie door op internet te zoeken. naar goede websites, Goede designer templates, tutorials etc etc…

    Ik schets nooit iets. Heeft voor een website ook totaal geen zin. Je bent geen logo of illustratie aan het maken.
    Enige wat ik opschrijf af en toe is wat de klant wilt, zijn wensen etc…
    Het enige wat je kan schetsen is misschien de structuur van de site. Waar menu komt etc.
    Maar again, waarom al deze moeite doen, terwijl je dit in photoshop binnen 1 sec hebt ook kunt doen.

    Een fysieke moodboard is ook onzin. Je kan dan beter gewoon van alles plakken in Photoshop. Immers, waarom offline alles zoeken, terwijl Google de grootste image database heeft ter wereld.
    Maar sowieso is een moodboard overrated. Je moet gewoon aan de slag. Alles testen, wat wel en niet past. Af en toe wat plaatjes erbij pakken en die testen.

    Ken vele webdesigners, maar ken dan ook eigenlijk geen één die alles van te voren schetst of een moodboard gebruikt.

    Mijn tip voor inspiratie is gewoon internet. Dat is wat je doel is, dus waarom daar niet zoeken.

  5. Ja natuurlijk is het bullshit, voor jouw persoonlijk dan. Als ik het zo schets is dat toch mijn idee en bedoel ik toch niet dat de hele wereld het zo moet doen.

    Fijn dat jij vele webdesigners kent die het niet op deze manier doen. Ik ken er die het wel op deze manier doen, en dan?

    Natuurlijk ga je ook op internet zoeken, maar ik zit pas in fase 1 hoor.

    De opmerkingen van je zijn weer behoorlijk pittig en ik snap niet wat de reden is dat elk artikel momenteel geen goedkeuring kan wegdragen van je. Maar goed dat zal wel zo zijn dan…

  6. Mwah, vind dat ik vorige keer niet negatief was. Gaf alleen een tip.

    Maar vond het dit keer gewoon niet goed.
    Fase 1 is orientatie fase, inspiratie fase. Dan ga je geen tijd verspillen om naar buiten te gaan, moodboards te maken of op papier iets schetsen.

  7. Juist in fase 1 doe je inspiratie op en ga je bepalen welke richting je op wil met je website (of online project). Een moodboard maken werkt bij jou wellicht niet, maar bij andere juist zeer goed. Daarnaast kan je een moodboard ook inrichten met afbeeldingen / details van websites die je mooi of inspirerend vindt.

    Wanneer je een creatieve website moet maken wat bijvoorbeeld gerelateerd is aan tuinbouw of natuur, is het best handig om inspiratie op te doen, hetzij in de open lucht of natuur afbeeldingen op internet bekijken.

    Ik gebruik zelf ook nog pen en papier om een grove indeling te maken of tijdens besprekingen met klanten. Ook een informatiestructuur schets ik het liefst met pen en papier, voordat ik de computer aanraak.

    Zelfs voor usability problemen is het nuttig om naar 'real life' oplossingen te kijken. Het kan als metafoor dienen, waardoor de gebruiker sneller een mentaal model kan vormen in zijn of haar hoofd.

    Fase 1 is mijn inziens een fase die zonder computer gedaan kan worden (hooguit om dingen op te zoeken). Wanneer je genoeg inspiratie hebt en een duidelijk beeld in je hoofd hebt, kan je Photoshop opstarten.

    Uiteraard werkt iedereen (gelukkig) niet op dezelfde manier en moet je doen waar je je prettig bij voelt. In dit geval sluit ik mij volledig aan bij Bjorn. Noem het ouderwets, noem het bullshit, maar ik noem het nutig.

  8. Ik maak ook een soort van "moodboard", alleen in photoshop. Hoezo zou je dat nog met echt knippen en plakken doen?
    Wat kan je nou in een tijdschrift vinden, dat voor belang is?
    Alles is op internet te vinden.

    En jouw 2e argument, gebruik je wederom een computer. Je zoekt naar afbeeldingen op internet. Je kan wel uren door de openlucht lopen, maar dat maakt een website niet functioneel. Dan kan je beter uren door andere natuurwebsits lopen, en kijken wat wel en niet goed is aan die sites.

    Voor als ik bij klanten ben, gebruik ik inderdaad ook pen en papier. Maar dat is als je bij de klant bent en net het 1e gesprek hebt. Maar dat had ik hierboven ook al gezegd.

    Ik heb usability gestudeerd en daar heb ik veel geleerd. Maar ook vele dingen geleerd, die in mijn ogen echt totaal nutteloos zijn, zoals Paper prototyping. Dit kan werken voor een interface voor een machine, maar voor een website is het compleet nutteloos.
    Let's face it, 9 van de 10 sites zijn niet complex. Maar die 1 van de 10, moet je inderdaad helemaal uittekenen op papier. Wat voor relaties de pagina's hebben. De databasestructuur. etc etc…

    Mijn mening is als je een website maakt, je iets online doet. Dan ga je niet naar een totaal andere omgeving die er vrijwel niks mee te maken heeft, om inspiratie op te doen.
    Dit kan je als schilder, interieurontwerper of tuinman doen, maar een webdesigner heeft naar mijn mening dit totaal niet nodig.

  9. Een moodboard hoeft niet perse een A4'tje te zijn waar je dingen netjes uitknipt en opplakt. Een groot magneetbord met bladzijden uit tijdschriften en uitgeprinte websites oid kan ook. Ik haal nu eenmaal wél inspiratie uit mooie strakke meubels, mooi opgemaakte tijdschriften/brochures of natuurfoto's. Mijn inziens is het kortzichtig om puur alleen online te kijken als je met webdesign bezig bent.

    Ook al is een website niet complex; ik denk graag eerst na wat ik waar neer ga zetten en daarbij gebruik ik, jawel, pen en papier. Ik ben meer van het type eerst denken, dan doen. Misschien dat daar dan ook een verschil zit =)

  10. 'Ken vele webdesigners, maar ken dan ook eigenlijk geen één die alles van te voren schetst of een moodboard gebruikt.'

    Andy, ik dacht toch echt dat je me goed kende 🙁

    ——–

    Ondanks dat ikzelf ook schets e.d. vind ik dit artikel erg kortzichtig. Misschien dat het voor jou werkt, maar voor een ander niet. Zeg er dat dan bij, zodat het subtieler over komt i.p.v. dit is wat werkt en dus moet je dit doen.

    Daarnaast ga je, zoals DNA zei, bijna alleen in op de 'oude' manier(en). Ik zeg niet dat alles online moet, maar niet alles gaat offline gebeuren.

    ——–

    Even bij de weg, inspiratie kun je niet opwekken. Het moet tot je komen en er zijn volgensmij weinig manieren bekend om dit te laten gebeuren. Inspiratie vind je overal, je moet het alleen herkennen.
    http://www.thedesigncubicle.com/page/4/

  11. Hmmm, rare ideeën hoor.
    Inspiratie, voor welk medium dan ook, kan overal vandaan komen. En als door de stad, het platteland of een strand rondlopen je inspiratie geeft om de vernieuwendste en meest inspirerende site te maken waarom dat dan niet doen.

    Helaas zie je steeds meer websites die op websites gebaseerd zijn. Ik denk juist dat dat komt doordat er heel veel 'webdesigners' zijn die alleen maar kijken naar wat andere 'webdesigners' maken.

    Hierover zijn overigens behoorlijke discussies gaande, op fora en twitter. Is het wel zo goed om iedere post met "25 amazing navigation examples" etc. te bekijken, beperk je je eigen creativiteit daar niet mee, is het plagiaat om met een mooie sidebar van een ander aan de haal te gaan etc etc.

    Ik zelf vind het het fijnst om eerst te doodelen in m'n schetsboekje, daaruit ontstaan vaak een aantal richtingen, die probeer ik vervolgens uit in photoshop of illustrator en vanuit daar ontstaat meestal een eerste voorstel, dat vervolgens in samenspraak met de opdrachtgever evolueert tot het eindresultaat.

    In alle fases van dat proces raak ik, maar ook mijn opdrachtgever geinspireert door alles om ons heen, tv, film, muziek, natuur, een billboard in de stad, de kleur van een eend in de vaart etc etc.

    Met andere woorden, beperk je niet alleen tot het medium waar je voor werkt. Dan krijgen we steeds meer eenheidsworst en daar is geen bal aan.

  12. Leuk hoor zo'n bericht. Maar wat je uitlegt moeten mensen wil zien, je moet niet iets gaan uitleggen waarvan mensen zien dat jij het zelf niet kan.

    Want een mooi plaatje, maar als ik in google Creative Inspiration in typ krijg ik als eerst hit deze link:
    http://lesleydenford.blogspot.com/2009/06/creative-inspiration-erin-kenepp.html
    En dus heb je gewoon een plaatje copy/past….

    En kijk eens naar je eigen site's, allemaal het zelfde. Grijze balk boven en wit middenstuk. Probeer dan ook eens zelf wat te gaan doen aan creativiteit. Dan spreek je de mensen veel meer aan en gaan ze je ook nog beter geloven…

  13. Heb niet beweerd dat het mijn plaatje is, klopt dat het van de betreffende website komt. Volgens mij maak ik in dit artikel duidelijk dat ik creatief zijn niet van nature heb en dat ik met dit artikel begin met een onderzoek naar creativiteit.

    Mijn website heeft geen creatieve inslag en daar zit ik ook niet op te wachten, bij mijn website gaat het om de inhoud. Blijkbaar is dat nog niet helemaal duidelijk.

  14. Dat is bij mij nog steeds duidelijk bjorn. Maar ik als ik naar jouw website kijk en dan de titel zit ben ik zeer verbaasd dat jij dit schrijft.

    Het lijkt wel alsof jij iets wilt schrijven waarvan je geen verstand hebt, dan moet je daar niet over schrijven. Ik kan ook wel naar wat lezen op internet een tutorial schrijven over C++ (nog nooit iets mee gedaan), maar denk je dat de inhoud dan goed en geloofwaardig is?

    Als je zo gehecht bent aan je inhoud moet je je daar vooral op focussen, en niet dingen neer zetten die je zelf nog niet weet.

  15. amen !

    scheelt me weet kosten voor een kladblok 😛
    Ik had met DNA nog een gesprekje over dit artikel, en (jammer dat hij dit niet zelf post) hij gaf nog een leuke bijpassende opmerking omtrent dit artikel:
    Hey baas, ik ga even buiten lopen, even wat inspiratie opdoen!

    Ill rest my case.

  16. Enige wat ik er nog over kwijt wil is dat ik al jullie redeneringen nogal bekrompen vind. Bij ons op de studio is het heel normaal als je de stad in loopt om inspiratie op te doen of wat je ook nodig acht. Dat is een kwestie van vertrouwen van de werkgever in zijn werknemers en een kwestie van verantwoordelijkheid nemen van de werknemer.
    En voor wie nog inspiratie zoekt, kijk eens op dribbble.com
    Work in progress van sommige van de beste webdesigners ter wereld, waarvan sommigen zelfs een schetsblok gebruiken, horror!!!

  17. @Michael, Bedankt voor je toevoeging. Ben blij dat iemand anders dit typt dan ikzelf, ik merk dat sommigen wel erg kort door de bocht reageren en nu blijkbaar reden hebben om lol te maken, waarbij ik niet helemaal snap wat er zo lachwekkend aan is, maar gelukkig zijn er ook nog andere meningen.

  18. @Bjorn: Volgens mij vat je de reacties verkeerd op. Ik heb het idee dat je ze persoonlijk opvat, terwijl dit niet zo is bedoelt. Er word slechts kritisch gereageerd op de inhoud van je artikel.

    Er is duidelijk een discussie punt over wat de bron van inspiratie is. Persoonlijk ben ik het eens met het gros van de mensen hier eens dat als je het over websites hebt, je dan je inspiratie haalt van websites met een vergelijkbaar doel/onderwerp. Natuurlijk moet je ook 'veld onderzoek' doen bij sommige websites, maar vaak blijft dit bij een gesprekje met de klant (in het geval van een bedrijf voor een klant), of misschien eens een uurtje meekijken in een organisatie.

    Naar buiten gaan, en een beetje rondwandelen voor inspiratie lijkt me vrij doelloos. Puur omdat internet niet te vergelijken is met dingen die je buiten tegen komt.

  19. @Erwin: Ik snap echt niet dat je, als je een site voor een klant moet ontwerpen/bouwen gaat kijken hoe andere sites in dezelfde groep dat doen. Wat ga je dan doen, dat nabouwen?

    Hoe ga je dan ooit een onderscheidende site maken? Zowel qua uiterlijk als user-experience?

    Volgens mij ben je als je dat doet geen webdesigner, maar een webcopier!

  20. Hij zei: Voor inspiratie!

    Je kijkt naar andere site's, krijgt ideeën, en dan begin je met het ontwerp. Natuurlijk ga je dat niet helemaal precies nabouwen, maar dat doe je om je in te leven in het wereldje en te zien: Welke kleuren zijn goed? Heeft het een speelsere of juist strakke stijl? Enz?

    Wat haal jij voor inspiratie uit de natuur? De groene kleur van een blad? De vorm van een mier?

  21. OK. Laten we even een idee uit deze wereld helpen:
    UNIEKE ideeën bestaan niet (meer). Alle inspiratie heb je ergens vandaan, misschien heb je het 3 jaar geleden ergens gezien en zit het onbewust in je achterhoofd, of heb je het net in een tijdschrift opgezocht. Het bestaat niet.

    In feite is dus iedereen een copycat. Alleen beschouwen we dit niet zo, omdat het normaal is. Omdat het menselijk is.

    Zeggen dat iemand een copycat is als hij voor inspiratie gaat zoeken op het web is dus echt onzin.

  22. En daarnaast, NATUURLIJK kijk je naar de concurrentie.
    Je bent juist echt dom en fout bezig als je dat niet doet.

    Je moet kijken wat de concurrent heeft en bied. Wat voor mogelijkheden er op de site zijn en wat voor verbeterpunten.

    Als je niet naar de concurrentie kijkt of naar de sites in dezelfde branche, dan kan je gewoon cruciale elementen missen.

  23. @Daan en @DNA: Hoe kan je zeggen dat unieke ideeën niet meer bestaan? Dat snap ik echt niet. Als iedereen zo zou denken, zouden we nu geen Twitter, geen Facebook, geen noem maar op, hebben. Er komen iedere dag apps in de App-store bij waarvan iedereen denkt: Damn, dat ik daar niet aangedacht heb!

    Ik zeg helemaal niet dat je een copycat bent als je online naar inspiratie zoekt. Ik denk dat in deze discussie de begrippen inspiratie en marktonderzoek een beetje door elkaar aan het lopen zijn.

    Natuurlijk kijk ik hoe andere sites binnen dezelfde branche het aanpakken en analyseer ik wat ik daarbij goed en fout vind gaan. Dat is marktonderzoek en niet inspiratie.

    Waar het mij om gaat is dat je jezelf wel heel erg beperkt door alleen te kijken hoe dingen online opgelost worden.
    Waarom zou je voor het ontwerpen van een specifieke site alleen kijken hoe andere sites in dezelfde branche hun bezoekers benaderen? Waarom niet kijken hoe dezelfde branche het in hun offline communicatie aanpakt? Of kijk je naar metaforen voor de branche waarvoor je ontwerpt?

    Maar goed, ik denk dat we in een oeverloze discussie beginnen te raken, waarbij de een vind dat je om je heen moet kijken en de ander vind dat je moet focussen. En iedereen moet doen waarbij hij/zij zich het prettigst voelt en zijn/haar klanten tevreden stelt.

  24. Quoting Michael:
    "Volgens mij ben je als je dat doet geen webdesigner, maar een webcopier!"

    Quoting Michael:
    "Ik zeg helemaal niet dat je een copycat bent als je online naar inspiratie zoekt."

    Misschien eerst eens even lezen en nadenken wat je typt?

  25. Facebook was helemaal niet uniek. Ze hebben alleen de marketing zeer goed aangepakt.
    En over apps. Ik heb weinige unieke apps gezien hoor. En daarnaast is dat ook totaaaaaal irrelevant in deze discussie.

    Wat jij allemaal naar voren haalt zijn ideeën voor een website, niet het design.

    Probeer maar eens een website te zoeken met een uniek design die je nergens anders vindt. Zijn er echt maar een handvol.

    Nog steeds 100% van mening dat voor een website design, je absoluut niet naar buiten hoeft. Enkel eenmalig een gesprek met de klant. Daarna is het gewoon mailen.

  26. Ik weet niet of je de creatieve industrie, waar webontwerp zeker een onderdeel van is, begrijpt als je alleen maar achter je computer zit. Het kan een manier van werken zijn.

    Je hebt maar één keer een gesprek met een klant? Wat voor klanten heb je? Zijn ze tevreden? Word je wel eens aanbevolen? Wat maak je voor ze? Ik ben nu wel nieuwsgierig hoe je werkt.

  27. Ja, ik heb maar 1 gesprek met de klant nodig. Daarna kan ik gewoon een design maken.

    Wat heeft het voor nut om 10x elkaar te spreken, voordat je iets af hebt.
    Ik maak na gesprek bijvoorbeeld 2 designs. Die mail ik.
    Als ze het goed vinden, ga ik het slicen. Als ze het niks vinden of verbeteringen moeten komen, ga ik weer aan de slag, na het commentaar. En dan mail ik het weer.

    Progress van de site mail ik door. Als het af is ga ik bij ze langs voor een presentatie. Daarna volgt nog consulting om bijvoorbeeld te leren hoe het cms werkt.

  28. Quote Jan: Word je wel eens aanbevolen?

    Ja, DNA wordt ook bij klanten aanbevolen, ikzelf heb hem bij iemand 'ondergebracht', en met tevredenheid.
    Hij heeft ook een concept design voor mijn zaak gemaakt, waarvan ik het grootste gedeelte ook heb gebruikt.

  29. @waldio: inderdaad lezen, ik zei dat als je kijkt wat de andere sites in dezelfde branche doen en dat nabouwt ( met hooguit een ander kleurenpalet en een andere navigatie) je dan een webcopier bent. Je kunt wel handig een beetje knippen en plakken om mijn teksten uit hun context te halen, maar dat betekent niet dat ik het ook op die manier heb geschreven.

    Ook belangrijk bij design, Context!

  30. Oei, ik had deze even gemist maar hij is weer als vanouds leuk deze discussie. Wat maakt het uit waar je je inspiratie vandaan haalt? Of je dat buiten doet, binnen, achter je pc of terwijl je naar een vers gelegd drol kijkt: zolang je er inspiratie van krijgt, dan is het toch goed!? Wat een problemen maakt iedereen hier toch weer. En over het toontje hoeven we het natuurlijk niet te hebben. Die is af en toe weer lekker van het niveau: ik ben de koning en jullie zijn allemaal shit (heb ik het er toch over). Voor hen die tips uit de tekst hebben gehaald: leuk toch? Voor de anderen: better luck next time!

  31. Zo, heb hier eens van alles zitten lezen. Interessant dat jullie hier aandacht aan besteden!

    Wat me opvalt is dat er ook wel een ding een beetje wordt vergeten. Out of the box denken. Verder kijken dan normaal. Zo kom je op de beste ideeën. Dat schetsboekje is zeker geen slecht idee maar als je dan eenmaal die schetsjes en plaatjes heb moet je wel opzoek gaan naar een goed design. Goed over nadenken. En een goed design is niet alleen dat het er goed uitziet en goed werkt, maar zeker ook gebruiksvriendelijk.

    Gebruiksvriendelijkheid is zeker belangrijk als je een website maakt voor een bedrijf. Google maar naar 8 golden rules. Zeker handig

  32. Ik vind dat er nogal kortzichtig gedaan wordt hier. Dit is een artikel over creatieve inspiratie, en bij het zoeken naar inspiratie voor een website is het juist heel goed om buiten het web te zoeken. Als je de hele tijd via tutorials en google werkt blijf je maar op het veilige pad. Sure, je maakt een goede werkende website, maar absoluut geen creatieve.

    Creativiteit krijg je niet door je constant op hetzelfde te focussen, maar door overal en altijd open te staan voor nieuwe ideeën, en inderdaad, door die ook op te schrijven voordat zo'n creatieve gedachte vervaagd.

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *