Zijn er nog wel webdesigners nodig?

Iedereen die een keer een website gemaakt heeft en dit gemakkelijk af ging heeft misschien wel eens overwogen om deze hobby om te zetten naar een betaalde baan. Ruim 850.000 mensen zijn immers als freelancer of ZZP-er aan het werk en waarom zou je als webdesigner geen graantje meepikken?

Maar juist in deze branche lijkt het alsof er een overkill aan mensen en bedrijven is. Elke handige knutselaar noemt zich webdesigner en de bedrijfjes zijn niet meer te tellen. Is het dan nog wel verstandig om als zoveelste bedrijfje in deze sector te stappen?

Kies een specifieke branche

Door je van tevoren al te focussen op een bepaalde branche waar je actief in wordt kun je jouw bedrijf onderscheiden. De bedrijven die zich richten op kleine ondernemers zijn er in overvloed. Waarom zou je je niet specialiseren in onderwijs of camping websites? Daarmee spreek je een bepaald publiek aan en kun je expertise uitbouwen.

Richt je op de regio

Een bepaalde regio kan ook je focus bepalen. Door je bijvoorbeeld te richten op je woonplaats en de regio daaromheen trek je de ondernemers uit die bewuste kring. Feit is dat ondernemers het liefste zaken doen met andere ondernemers uit dezelfde regio. Daarnaast is het gemakkelijker om elkaar eens te ontmoeten wanneer je plannen maakt. Het gezicht achter een bedrijf is interessant.

Blink ergens in uit

Naast het kiezen van een specifieke branche, een bepaalde regio of een combinatie van die twee kun je ook je specialiteit als uitgangspunt gebruiken. Bijvoorbeeld als webdesigner met bepaalde Content Management Systemen zoals Joomla of WordPress, of juist webdesigner met veel gebruik van Video. Hierbij is het belangrijk om jezelf te realiseren dat je niet alles kunt en dat een bepaalde specialisatie op dit gebied sowieso verstandig is. Werk waar je wat minder goed in bent kun je wel aannemen, maar besteed je dan uit.

Kom professioneel over

Je moet professioneel overkomen, dat is een vereiste om in deze branche te slagen. Daarvoor beschik je natuurlijk over een prima portfolio, maar ook de teksten zijn goed geschreven en zonder fouten. Je hebt een visitekaartje nodig dat niet gratis voor je gemaakt wordt. Daarnaast is een registratie bij de Kamer van Koophandel en de belastingdienst een vereiste. Je BTW nummer plaats je op je website, daarbij ook de contactgegevens, inclusief adres en bankrekeningnummer. Alleen een 06 nummer maakt een minder vertrouwde indruk.

Ook al werk je vanaf je slaapkamer, dat betekent niet dat je hier niet aan moet voldoen. Je maakt er een degelijkere indruk mee. Je zou moeten overwegen om je eventuele klanten in persoon te ontmoeten. Ook daarbij is het belangrijk dat je serieus overkomt, en dan moet je denken aan kledingkeuze en wat je meeneemt, bijvoorbeeld geen plastic tas van Albert Heijn, maar een koffertje.

Handel Pro Actief

Je kunt een website maken en je diensten vanaf je website aan te bieden. Maar een echte ondernemer gaat proactief aan de slag. Leg contacten, spreek mensen, vertel dat je webdesigner bent en dat je opdrachten zoekt. Laat weten dat je bestaat, en dan niet alleen online. Er zijn vaak beurzen in de buurt van ondernemers, waar je naar toe kunt.

Je kunt zelfs bedrijven bellen en aangeven dat je een scan van hun website wilt maken, met daarbij de optie dat je eventueel deze site kunt aanpassen.

Kortom je moet aan de slag. Vanuit die contacten komen nieuwe cliënten voort en die zijn je broodwinning of moeten dat in ieder geval voor een deel worden.

Investeer op de juiste manier

Aangezien je niet alles zelf kunt doen, en ook niet moet doen, zul je op bepaalde punten moeten investeren. Bijvoorbeeld in een goede accountant en boekhouder, maar wellicht ook in iemand die goede teksten kan schrijven, iemand die logo’s kan ontwerpen of iemand die juist code kan schrijven.
Kies waar je zelf goed in bent en besteed je mindere kanten uit. Dat levert uiteindelijk het beste resultaat op, en met het beste is je klant meer tevreden dan met middelmaat. En dan zal hij je eerder aanbevelen bij een ander.

Ga aan de slag

Zoals ik al aangaf is het goed om actief te worden. Je zult moeten netwerken, kijken wie je voor je en met je laat werken en waar je je op gaat focussen. Ga aan de slag en je zult je kunnen onderscheiden in de grijze massa van ondernemers die dit niet doen.

Veel succes!

O ja, ik heb voor je gemak een werkblad gemaakt met daarin een opzet om voor jezelf te bepalen hoe jij je wilt onderscheiden. Werkblad Webdesigner-1

 
Vond je dit een interessant artikel?
Wil je op de hoogte gehouden worden als er weer een nieuw artikel verschijnt?
Meld je dan aan »

Een gedachte over “Zijn er nog wel webdesigners nodig?

  1. Ja. Wederom de vraag, cursus van 3 weken of een volleerd professional?

    Ik ben helemaal voor het specialiseren. Soms dringt het niet tot mensen door dat ze niet EN print ontwerp EN logo ontwerp EN webdesign EN webdev allemaal op een professioneel niveau kunnen (blijven) doen.
    “Jack of all trades, master of nothing.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *